INNLEGG: Ønsker Trond Giske å utradere arbeidsmarkedet for freelansemusikere innen klassisk og samtidsmusikk, spør styreleder i konsertserien Avgarde, Glenn Erik Haugland.

Bergens Tidende rettet den 2. mai betimelig fokus på manglende finansieringsmuligheter for arrangører av klassisk og samtidsmusikk. Mangel på en arrangørstøtte for denne musikken kan blant annet føre til at konsertserien Avgarde risikerer å bli nedlagt.

(I artikkelen fra 2. mai skriver BT at Avgarde har fått avslag på søknad om støtte i Kulturrådet og intervjuer også pianist Annabel Guaita, som vurderer å flytte fra Bergen, som kaller en eventuell nedlegging av Avgarde-serien for “tragisk. Informasjonsmedarbeder Karen Moe-Møllerup sier til avisa at det finnes flere ordninger i Kulturrådet som klassiske arrangører kan søke på, red. anm)

I et forsøk på et tilsvar drar informasjonsrådgiver i Kulturdepartementet Karin Moe Møllerop det som i beste fall kan karakteriseres som en hvit løgn. Møllerop er enten ikke godt nok orientert om sin egen kulturministers musikkpolitikk, eller så prøver hun seg på akrobatisk faktaforvrengning med høy vanskelighets grad når hun påstår at det likevel finnes ordninger i Kulturrådet konsertarrangører alla Avgarde kan søke på. Det er selvfølgelig ingen som er avskåret fra å søke all verdens slags ordninger. Jeg kan til og med søke om å få bli informasjonsrådgiver i Kulturdepartementet. Men faktum er at det er like lite sansynlig at Avgarde vil få støtte av den nye støtteordningen for arrangører av rytmisk musikk, som om SK Brann vil få støtte fra Kulturrådets ordning for frie sceniske grupper!

I 2006 la Kulturminister Trond Giske ned Støtteordningen for lokale musikktiltak (LOK) til store protester fra grasroten i norsk musikkliv. I 2009 gjenoppstod støtteordningen for arrangører, men denne gangen øremerket rytmisk musikk. Begrepet rytmisk musikk er i kriteriene gitt en vid definisjon, og favner pop, rock, jazz, folkemusikk, verdensmusikk samt alle undersjangre og blues og visesang. Med andre ord alt annet enn klassisk og samtidsmusikk.

Giske har pekt på kommunenes ansvar i forbindelse med kuttet i støtten til lokale arrangører, men ingen norsk kommune har så langt heller ville sette penger på en konsert med musikk av Ruben Sverre Gjertsen fremfor Bjørn Eidsvåg. I sin iver etter å prioritere det rytmiske feltet risikerer Trond Giske å ta strupetak på det ikke-institusjonelle kunstmusikkfeltet.

Avgarde ble skapt av Bergens musikere og komponister og er en av flere inntekstkilder for musikere som ikke har fast arbeid i Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) eller Forsvarets Musikkkorps Vestlandet (FMKV). I løpet av 2008 har tilsammen 206 musikere stått på Avgarde-scenen på USFVerftet. For å holde det gående har Avgarde to år på rad hatt et nært økonomisk samarbeid med kunstnerjubileene Grieg 07 og HaugeTveitt 08. I år står Avgarde uten økonomisk samarbeidspartner og med avslaget i Kulturrådets nye arrangørstøtteordning for rytmisk musikk, henger dette viktige tiltaket i Vestlandets musikkliv i en tynn tråd.

Ønsker Trond Giske å utradere arbeidsmarkedet for freelansemusikere innen klassisk og samtidsmusikk? Skal denne delen av musikklivet kun opprettholdes gjennom festivaler og orkesterinstitusjoner som programerer konservativt for et borgelig publikum? Har Giske i det hele tatt politiske intensjoner for samtidsmusikken og frilansmusikere innen klassisk og samtidsmusikken?

Glenn Erik Haugland er komponist og styreleder i konsertserien Avgarde.

Publisert:

Del: