Etter fjorårets sterke norske nærvær på bransjemessen Midem, stiller Norge i år uten live-artister. Ballade spurte Music Export Norways daglige leder Inger Dirdal om hva fraværet skyldes. Bør ikke den norske musikkindustrien smi mens jernet er varmt? – Fjorårets tilstedeværelse var et unntak, forteller Dirdal, som samtidig er optimistisk med tanke på eksportorganisasjonens videre eksistens.

Norway Now (Foto: Kat Borgen)

Etter fjorårets sterke norske nærvær på bransjemessen Midem, stiller Norge i år uten live-artister. Ballade spurte med Music Export Norways Inger Dirdal om hva fraværet skyldes. Bør ikke den norske musikkindustrien smi mens jernet er varmt?

— Det er ikke vanlig at norske artister spiller på Midem i det hele tatt, fjoråret var et unntak i og med at Norge var vertsnasjon. Da var det norske nærværet veldig viktig, i og med at Norge hadde hele åpningsshowet, som 4-5000 delegater fra hele verden så. Året før var det bare en norsk akustisk artist som hadde showcase, og i år blir det ingen, sier Dirdal, som avdramatiserer det hele:

— En showcase koster veldig mye, og på en messe som Midem, som ikke er så fokusert på live-opptredener som for eksempel Popkomm eller South By Southwest, er det ingen krise at man ikke stiller med artister. Vi kommer nok uansett til å merke en øket interesse på standen som en følge av fjoråret og oppgangen innen norsk musikk generelt, tror Dirdal.

Så om en artist eller et plateselskap hadde spurt deg til råds, så hadde du heller rådet dem til å kjøpe showcases på Popkomm eller South By Southwest?

— Jeg ville anbefalt at vedkommende spilte så mange steder som mulig, men først må man finne ut hvilket område man vil prioritere. Er svaret USA, er South By Southwest et godt alternativ, mens Popkomm tradisjonelt har vært en viktig scene for de som ønsker å vise seg frem for Europa. På Midem har det alltid vært mest fokus på businessdelen.

Hvordan har det gått med finansieringen til årets Midem – har bransjen valgt å spytte inn mer penger for å smi mens jernet er varmt?

Ved siden av prosjektbevilgninger vi har fått direkte i forhold til Midem, er det jo bransjen, igennom IFPI, FONO, GramArt, NOPA, MFO og MIC, som betaler regningen, og dermed må legge føringen for hva vi skal gjøre. Music Export Norway har som oppgave å legge forholdene til rette for bransjen, ikke diktere den. Vi må til enhver til gå ut i fra hva vi har å rutte med, for så å bruke pengene mest mulig fornuftig. I år har vi ikke hatt mulighet til å stille med noen showcase, ikke fordi det ikke var ønske om det, men fordi vi ikke har råd.

Så hvis bransjen hadde ønsket å ha en showcase, og var villige til å betale for den…?

— I så fall kunne vi sikkert ha gått i dialog med Midem om å sammen finne passende band. Danskene har – i år som i fjor – valgt å bruke penger på en rockeshowcase, men vi har ikke mulighet til å gjøre det samme. Det er rett og slett penger det står på, sier Dirdal, som til tross for manglende svar på Midemstøtte-søknaden til Kulturrådet, ser lyst på prøveprosjektet Music Export Norway sin fremtid:

— Til tross fot at vi lett havner mellom to stoler, nemlig kultur og næring, synes jeg at fremtiden ser lys ut. Problemet er at kulturpolitikerne ofte ser oss som en del av næringssektoren, og omvendt. Det vi prøver på, er jo å øke omsetningen for norsk eksport – tilfeldigvis innenfor feltet musikk, som ordner inn under kultur. Sånn sett har det aldri vært snakk om at myndighetene skulle “overta” finansieringen av Music Export Norway sine prosjekter, selv om vi søkte om fullfinansiering av selve driften. Nå har allikevel Næringsdepartementet gitt oss 100.000 i støtte til Midem, samtidig som Utenriksdepartementet har bevilget 30.000 til det samme, så vi føler at vi blir lagt merke til, og får gehør for arbeidet vi gjør.

Til tross for at Music Export Norway søkte seks og en halv måned for sent om offentlig driftsstøtte til 2003, og dermed fikk avslag både i Kulturkommiteen og næringskommitéen, ser ikke Dirdal at det kommer til å bli et problem å drive aksjeselskapet videre. Music Export Norways drift finansieres i år dermed utelukkende av aksjonærene, der de internasjonale plateselskapenes organisasjon IFPI er tungt inne med ca 35% av aksjene.

— Vi ser veldig lyst på fremtiden, og registrerer at de som reiser nedover under det norske “Norway Now”-banneret gjør det med en veldig entusiasme. I år er det også mange nye selskaper som sender sine representanter til Midem, og vi merker at de norske aktørene har blitt mer profesjonelle, samtidig som de utnytter blesten rundt norsk musikk til sin fordel. Utlandet er sulten på norsk musikk, og det kommer nok alle som drar nedover til å få med seg, tror Dirdal.

Flere av Midem-deltakerne bekreftet, da Ballade kontaktet dem, Dirdals antydninger om Midems karakter – samtlige ville heller bruke konsert-pengene på Popkomm eller South by Southwest.

Publisert:

Del: