I torsdagens utgave av NRKS Stereo ble det lagt frem påstander om at Faro-redaktør Asbjørn Slettemark hadde fått munnkurv av sin utgiver Simen Rognerud, og dermed ble nektet å trykke Sæmund Fiskviks brev i neste utgave av bransjebladet. Disse påstandene avkrefter Slettemark på det sterkeste til Ballade. – Trykke-nektet av det omtalte brevet kommer ikke fra min utgiver, men fra Fiskvik selv.

Asbjørn Slettemark

De som fikk med seg torsdagens utgave av kultur- og aktualitetsmagasinet Stereo på NRK2 fikk servert en rekke oppsiktsvekkende påstander fra programmets redaksjon. Blant annet ble følgende hevdet av programleder Erik Aasheim vedrørende Spellemann-sjef Sæmund Fiskviks krasse brev til platebransje og Spellemann-medlemmer: “Redaktøren vil gjerne trykke dette innlegget i neste nummer av FaroJournalen, men utgiveren har i dag satt en stopper for det.” Utgiveren det her siktes til er Simen Rognerud i Faro Publishing. Men ifølge redaktør Slettemark har en slik munnkurv aldri kommet fra Faro-utgiveren.

— Ansvarlig utgiver formidlet videre til meg det han hadde fått beskjed om fra Sæmund Fiskvik, og det var at dette brevet ikke skulle trykkes. Dette var ment som et internskriv, og kan derfor ikke trykkes av hensyn til blant annet personvern. Min utgiver formidlet altså bare dette videre til meg, dette var slettes ikke noe som kom fra ham, sier Slettemark i en kommentar til Ballade.

Også utgiver Simen Rognerud avviser påstandene som ble satt frem i Stereo.

— Jeg, som representerer utgiveren av Faro journalen, har ikke overstyrt vår redaktør i Asbjørn Slettemark i forhold til det redaksjonelle arbeidet i Faro Journalen på noe som helst tidspunkt. Vårt blad er medlem av fagpressen, og vi forholder oss strengt til redaktørplakaten. Påstanden som ble presentert i gårsdagens Stereo er både grunnløs og feil.

Publisert:

Del: