Fantastiske industriell-organiske installasjoner omslutter Ny Musikks konsertserie ved Hønefoss gamle kraftstasjon i kveld og i morgen. Blant enorme turbiner og i dempet belysning, vil publikum blant annet få høre Cikada Strykekvartett oppføre “Black Angels” av George Crumb. Maja S.K. Ratkje bidrar også, både med komposisjoner og med improvisasjon igjennom kvartetten SPUNK, og jazzbandet Trygve Seim Orchestra spiller sin eneste konsert for resten av året nettopp her.

Dark Matter 2001

— Dette er første gang Ringeriks-Kraft AS og Norske Skog Follum åpner dørene for kulturelle arrangementer i den gamle kraftstasjon i Hønefoss Sentrum, sier konsertarrangør og produsent for Cikada, Thorbjørn Tønder. Han er forbløffet over den tillit de har blitt vist: – Jeg tror ikke disse menneskene vet noe særlig om hva vi driver med, allikevel har de tatt imot oss med åpne armer, fordi de ville gjøre noe annerledes. Det er intet mindre enn beundringsverdig, sier han.

I forhold til musikken som skal fremføres, stiller Tønder med en kvalitativt meget solid cocktail ny musikk: I kveld spiller Cikada Strykekvartett “Black Angels” av George Crumb, før de fremfører Maja Kjelstrup Ratkjes akkordeon-kvintett “gagaku”, i samarbeid med akkordeonisten Frode Hatli, som blant annet har vant Rikskonsertenes debutantpris i fjor.

Etter pausen spiller Cikada Strykekvartett sammen med Cikada ensemblets klarinettist Terje Lerstad. På programmet står Magnus Lindbergs “Clarinet Quintet”, som beskrives som “en virtuos tour-de-force med klarinettisten i sentrum som solist”. Kvelden avsluttes med tangomusikk, representert ved Frode Haltli og Maja S.K. Ratkjes “Tre Tangoer til tekster av Gunnar Ekelöf”. Ratkje viser her en annen side av sitt mangfoldige arbeid, ved å medvirke som sangsolist sammen med Cikada trykekvartett, Frode Haltli og kontrabassisten Håkon Thelin.

I morgen presenteres også to konserter. Klokken 16.00 ryddes scenen for improvisasjonskvartetten SPUNK, m. de fire musikerne Maja S.K. Ratkje, Hild Sofie Tafjord, Lene Grenager og Kristin Andersen på sang, horn, cello, trompet og mye annet rart. Kvartetten har spesialisert seg på helt fri improvisasjonsmusikk, og har gitt ut to CD’er på selskapet Rune Grammofon. De henter sitt navn og inspirasjon fra Pippi Langstrømpes anarkistiske og energiske univers – og titlene på CDene er også inspirert av Pippi. I løpet av året skal de blant annet gjøre en konsert i London. Ballade var tilstede på deres forrige konsert i april, der redaktør Arvid Skancke-Knutsen ble overbevist: ”SPUNK gir oss rett og slett en tonekunst som er åpen, leken og frydefullt variert, og byr på svært, svært mye av hva man håper, føler og tror at musikk anno 2002 kan være.”

Lørdag kl. 20.00 avsluttes arrangementet med det ni mann store jazzbandet Trygve Seim Orchestra, som her spiller sin siste konsert i Norge i år. Konserten havner midtveis i en stor Europaturné til blant annet København, Lisboa, Praha og München. I 2001 mottok Trygve Seim Den Tyske Kritikerpris, og i sin innstilling skrev juryen: “Det er bare én CD som skiller Arvo Pärt fra Alfred Schnittke, fra Jan Garbarek eller Miles Davis. Og fra midten av deres konsentriske sirkler stammer denne platen: Debuten til saksofonisten Trygve Seim, født 1971 i Oslo, primus inter pares (den første blant likemenn) i et lite blåse-ensemble. Hans komposisjoner toner frem i et gåtefullt tvelys mellom jazz og helt ny klassisk musikk, som øvinger i musikalsk letthet over blytung jordisk tilværelse. Her klinger ren skjønnhet for sorgens skyld, og neppe noe annet sted er melankoliens skjøre følelse blitt fremført så delikat: glassklart i de enkelte stemmene over vart svingende ensembledybde”.

— Vi har satset på å trekke samtidsmusikken ut i en større sjangerbredde enn vanlig, forteller Tønder: -Det programmet vi stiller med i Hønefoss baserer seg på både komponert musikk og improvisasjon, med et innslag av jazz, og en avslutning i tangomusikk, med Maja Ratkje på vokal og Frode Hatli på akkordeon. Publikumsvennlig, men samtidig totalt hardcore, mener Tønder.

Tror du musikerne synes det er morsommere å spille i stålkulisser enn i konsertlokaler?

— Ja, det vil jeg helt klart anta, sier Tønder, som samtidig påpeker at dette innebærer en ekstra utfordring for musikerne: – De kommer til å sitte annerledes enn de pleier, og lyssettingen blir også ekstrem, men det er klart at stemningsperspektivet kommer til å bety mye for helheten. Dette er også sterkt i tråd med tematikken rundt Bjørlos installasjoner, som berører begrepet “motstand” fra menge ulike vinkler. Mørke og lys, tunge metallinstallasjoner i åpent landskap. På samme måte som installasjonene både musikere og publikum kommer til å sitte på og oppholde seg rundt, er utdrag fra utstillingen “Dark Matter”, kommer Bjørlo kommer også til å presentere en separat installasjon, som er et utdrag av utstillingen han hadde på Samtidsmuseet i desember 2001 til februar 2002.

Med alle faktorer tatt i betraktning, skulle det ikke være nødvendig med noen forkunnskaper om samtidsmusikk for å kunne nyte disse konsertene, mener Tønder: -Jeg tror vi har funnet en lykkelig balanse mellom musikalsk kompromissløshet og det kommunikative. En hendelse som illustrerer samtidsmusikkens apell på en god måte, er det som skjedde under en konsert der Cikada Duo fremførte Arne Nordheim. Midt i forestillingen reiser to barn seg opp, og begynner å danse til musikken. Å se den uskyldige nysgjerrigheten deres var intet mindre enn rørende. Samtidig ble jeg ikke alt for overrasket, for ny musikk appellerer til noe umiddelbart i mennesket, akkurat som annen musikk.

Det vil gå busser fra Oslo S til konsertlokalene på lørdag. Flere detaljer om utøvere, musikken som skal spilles, og installasjonene, finner du her.

For reservasjon av biletter og plass på buss, ring Ny Musikk på 22 33 70 90.

Publisert:

Del: