Blå i Oslo går inn i enda en hektisk konsertuke. Blant høydepunktene kan nevnes opptredener med bl.a. Motif, Terje Isungset, Norwegian Noise Orchestra og Tonny Kluftens Generation 360. Men aller først gjelder det å spisse ørene for 1349 Rykkinn, som er det nye konseptet til Lord Bård Torgersen, som tidligere var med i bl.a. SUPERskill og Masters Ov Møh. Nå har han begitt seg inn i støymusikkens skitne grenseland, og speiler sin egen oppvekst gjennom dette.

Bård Torgersen, 2003

Av Arvid Skancke-Knutsen

Det er bare en knapp uke siden Aphex Twin og Satan’s Tornade fikk veggene på Blå til å skjelve. Et fullpakket konsertlokale fikk da en svært så imponerende oppvisning i elektronika og støymusikk, der særlig Satans Tornade – en laptop-duo bestående av Russell Haswell og Masami “Merzbow” Akita – flyttet grenser for hva musikk også kan gjøre og være, i et fantastisk flimrende sentrifuge-attakk av dimensjoner.

Det er en stadig økende interesse for industrielt farget musikk om dagen, der Norge har sterke utøvere som Lasse Marhaug, Jazzkammer, Deathprod, Origami, ARM, Andreas Meland, Alexander Rishaug, Martin Horntveth, Sir Duperman, Fe-Mail og Maja Ratje, for bare å nevne toppen av en isbre som hele tiden truer med å kalve. Joakim Haugland i Smalltown Supersound ga alt i 2000 ut albumet “Le Jazz Non – A Compilation of Norwegian Noise”, som ble kåret til en av årets beste samleplater i The Wire, og startet mars året etter klubbkonseptet “NO”, som bl.a. har hatt besøk av nettopp Merzbow og Russel Haswell. “The most exciting noise LP I’ve heard to date”, skrev Thurston Moore fra Sonic Youth nylig om debutplaten til Fe-Mail, samtidig som hele den norske støyscenen synes å være sunn og kontinuerlig bevegelse, med en rekke utgivelser på både egne selskap, og alternative labeler som TV5, Safe As Milk og Synesthetic Records.

Med det rykende albumet “Brown Ring Of Fury” melder en av de unge veteranene i den norske alternativscenen seg på i løpet. Bård Torgersen, aka Lord Bård, har bakgrunn i eksperimentelle og performance-orienterte band som Nemlig Hemlig, SUPERskill og Masters Of Møh, og har i tillegg laget musikk for film og teater. Nå vender han tilbake til musikkken etter en lengre pause, og inntar scenen på Blå klokken 21. 30 lørdag kveld. “Brown Ring Of Fury” er gitt ut under navnet 1349 Rykkinn, og inneholder en fascinerende blanding av tungt veltende støy, mørkt monotone stemninger og høyst frihetlig musikk. Albumet er gitt ut på det frilynte selskapet Jester Records, som i disse dager også slipper en remiks-plate av Ulver, som startet som et black metal-band, men som i denne sammenhengen er blitt tatt under radikal behandling av bl.a. Alexander Rishaug, Information, Martin Horntveth, Neotropic, Jazzkammer og Merzbow.

På lørdagens konsert på Blå opptrer også singleaktuelle Suicide Revolutionary Jazz Band, som består av folk fra Anal Babes, Astroburger og Mammutschwanz. Alt dagen etter kan du oppleve vinnerne av Young Nordic Jazz Comets 2001, Motif, mens det mandag kveld blir europeisk improvisasjon på høyt plan med Tonny Kluften i spissen for Generation 3060 – et prosjekt du kan lese mer om på denne siden. Torsdag har du muligheten til å oppleve en av attraksjonene på årets Vossajazz i Oslo, nemlig Terje Isungset og Didier Petit fra Frankrike. Og lørdag 12. april er det igjen tid for matiné, denne gang med Norwegian Noise Orchestra, som debuterte på Betong i desember. I sin første inkarnasjon besto bandet av en rekke av både kjente og mindre kjente støyimprovisasjonsmusikere her hjemme, slik som John Hegre, Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Andreas Meland, Kai Mikalsen, Per Gisle Galåen, Hild Sofie Tafjord, Fredrik Ness Sevendal, Ole Hermann Melby, Sten Ove Toft, Sindre Andersen og Bjørn Hatterud.

Ballade bringer for øvrig et større intervju med Bård Torgersen i forbindelse med “Brown Ring Of Fury” i neste uke. 

Publisert:

Del: