Torsdag 8. november åpnet Tonsättarfestivalen i Stockholm.I år er det for første gang tre skandinaviske komponister som er satt i høysetet: Lars Ekström fra Sverige, Bent Sørensen fra Danmark og Rolf Wallin fra Norge. Ballades utsendte medarbeider var til stede under åpningen, og kan rapportere om en strålende åpningskonsert, med stor oppmerksomhet rettet mot den skandinaviske samtidstroikaen.

Wallin, Ekström, Sørensen

Kanskje er det gamle hoff-tradisjoner som gjør det. Svenskene kan dette med å kaste glans over kunstnere: Enorme bannere med helfigursbilder av de tre komponistene Rolf Wallin fra Norge, Bent Sörensen fra Danmark og Lars Ekström fra Sverige møter publikum når de i disse dagen nærmer seg Konserthuset i Stockholm.

Inne i foyeren har musikkinformasjonssentrene i de tre landene gått sammen om en utstilling om de tre komponistene. Ikke mindre spektakulært opplevdes presentasjonen av komponistene inne i konsertsalen, der de satt oppe på galleriet og i gammel, kongelig stil mottok applaus og hyllest med lyssetting og stor oppmerksomhet.

Rolf Wallins Paukekonsert, som ble mesterlig fremført av Daniel Kåse og Kgl. Filharmonin under ledelse av Alan Gilbert, höstet bravorop. Fremførelsen ble også en vakker visuell opplevelse, med paukisten sittende på korgalleriet over orkesteret, lyssatt slik at alle hans bevegelser kastet skygger på begge sider av veggen bak ham. Under resten av konserten sto paukene der med rødoransj lyssetting.

En hel uke er satt av i Konserthuset med musikk av de tre komponistene. Tre symfonikonserter, to med kammerorkester og fem kammerkonserter, hvorav tre rene portrettkonserter på hver av komponistene. I tillegg arrangeres tre komponisttreff og pub-kvelder i konserthusets foyer etter hver konsert.

Lørdag 10. november inntar studenter fra musikkhögskolene i Stockholm og Oslo, samt Det Fynske Musikkonservatorium, Konserthusetes hovedsal. De tre undervisningsinstitusjonene har hatt egne prosjekter på de tre komponistene og har i tillegg til den offisielle konserten også konsert på Musikhögskolen og på sine egne institusjoner.

Det er 17. gang Tonsättarfestivalen arrangeres i Stockholms-filharmonien. Og det er med en stor grad av stolthet man som nordmann kan konstatere at en vesentlig revitalisering av festivalen har skjedd med Konserthusets og Stockholms-filharmoniens norske direktör Åse Hedstrøm. Det er det inntrykk man får i samtale med representanter for svensk musikkliv. Mens festivalen tidligere stort sett var viet en komponist, har Hedström foretrukket å sette sammen komponister som komplimenterer hverande. Hun har også maktet å få
større oppmerksomhet rundt festivalen. Åpningskonserten ble tatt opp både på radio og TV, og sendes i alle de tre landene.

De tre symfoniorkesterkonsertene innledes også med et verk fra det symfoniske standardrepertoare; Debussy, Mozart og Mahler, men ellers er all musikk av festivalkomponistene. Alle orkesterkonsertene, samt en av konsertene med kammerorkester går inn i ordinäre abonnementsserier i Konserthuset, noe som medfører langt hyggeligere publikumstall enn det enkeltstående konserter ville gjort.

Som nordmann kan man ikke annet enn tenke på forholdene hjemme i Norge, hvor orkestrene ikke får være herrer i egne hus, men må booke plass i konsertsalene halvannet års tid i forveien. Tenk hva man kunne fått til av vitalitet og kunstnerisk frihet rundt våre orkestre hvis de fikk disponere konserthusene slik man får i Sverige! Ikke går det på bekostning av andre musikkformer heller. I sin kombinerte stilling som direktør for både Stockholms-filharmonin og Konserthuset omfatter Åse Hedstrøms ansvarsområde også andre musikkformer, bl.a. en egen jazzserie. Eia var vi der!

Under Tonsättardfestivalen 2001 vil følgende verker av Rolf Wallin bli fremført sammen med stykker av Sørensen og Ekström: “Konsert for pauker”, “Id”, “Boyl”, “Phonotope”, “Ning” og “Ground”. Tirsdag 13. november er en konsert i Grünewald-hallen utelukkende viet Wallins musikk, med “Frap” for to slagverkere, “Scratch” for ballong og live-elektronikk, “Seven imperatives” for pianosolo, “Twine” for xylofon og marimba, “Lautleben” for kvinnestemme og lydbånd. Sidsel Endresen er her solist, mens Niklas Brommare og Markus Leoson spiler slagverk, og Håkon Austbø trakterer piano. Konserten vil også bli sendt direkte i svensk P2.

Tonsättarfestivalen varer frem til og med tirsdag 15. november, og du kan orientere deg mer i programmet ved å gå til disse sidene for Konserthuset i Stockholm.

Publisert:

Del: