Til helgen arrangeres ILIOS- festivalen i Harstad for fjortende gang. Det er et tettpakket program, i år med sterkt fokus på barn og unge. Festivalmusikere er POING og Theatre of Voices ledet av Paul Hillier. Supersilent åpner sin Europaturne under festivalen, Cikada duo kommer, og det vil bli urframføring av Natasha Barrets verk “Trade Winds”. Det blir også utstilling i Galleri NordNorge med skulptøren Michael O’Donnell.

Ilios, logo 2005

ILIOS arrangeres av Ny Musikk sin lokalavdeling i Troms. Den gir Harstadpublikummet muligheten til å oppleve 18 arrangementer i løpet av de fire dagene festivalen pågår. Med nytt styre er det lagt særlig vekt på at programmet skal appellere til publikum.

— Ifjor opplevde vi en dramatisk publikumssvikt, forteller festivaldirektør Marianne Beate Kielland. – Det var det trettende året på alle måter.

Med årets program er altså målet å nå ut til flere. To ensembler er invitert som festivalmusikere; POING og Theatre of Voices. POING (Frode Haltli – akkordeon, Rolf-Erik Nystrøm – saksofon og Håkon Thelin – kontrabass) opptrer under hele festivalen – både som ensemble og som enkeltmusikere. Ensemblet er aktuelle med ny plate, Planet Poing, og vil fremføre utdrag fra denne. Det vil videre bli framføring for første gang i Europa av ”Konsert for akkordeon og sinfonietta” av japaneren Toshio Hoskawa, Håkon Thelin fremfører egne verk og Rolf-Erik Nystrøm, som kalt sin solokonsert ”Concept of Sorrows & Dangers X”, fremfører musikk av Rofloff, Franscesconi, Messiaen m.fl.

Theatre of Voices er et vokalensemble med base i USA. Det ledes av Paul Hillier som i sin tid var med å starte Hilliard Ensemble. Størrelsen varierer, men nå er det seks sangere som kommer fra England, Usa og Spania. Theatre of Voices står bl.a. for avslutningskonserten, der de skal fremføre Stockhausens ”Stimmung”. Verket fremføres mens sangerne sitter rundt et bord, og publikum gis mulighet til å ligge på gulvet og lytte. Også Theatre of Voices kan man få høre i mindre konstellasjoner – to av dem i samarbeid med POING.

Det er første år som direktør for Kielland, og hun uttrykker ønske om å nå lokalbefolkningen i større grad enn tidligere:

— Jeg tror ikke festivalen har betydd så veldig mye for Harstadpublikummet – folk har ikke visst om den skikkelig, sier hun. – Men Harstad kaller seg en festivalby, og for folk i Nord-Norge er dette den eneste rene ny-musikkfestivalen, så vidt jeg vet. Derfor bør vi få Harstadinnbyggerne til å skjønne hva slags kvaliteter de egentlig har i byen. Og derfor satser vi sterkt på barn og unge dette året, gjennom dem tror vi at vi også når endel foreldre.

For barn og ungdom kan festivalen dermed tilby en rekke arrangement. Supersilent kommer for å åpne sin Europa-turne her. Konserten ”Young Generation” som har vært fast innslag under festivalen i mange år videreføres, men denne gangen utfordres ikke ungdommene bare til å fremføre samtidsmusikk, men til å spille egne komposisjoner de har jobbet med i faget Arrangering/Komponering. Det er musikklinjeelever fra Sortland, Tromsø og Harstad videregående skoler som deltar. De samme elevene er også med på en workshop med Paul Hillier, som skal munne ut i en framføring av Lucianio Berio. – Alle de deltakende får festivalpass, lover Kielland.

For de yngre har det allerede vært arrangert tegneverksted i Harstad Kulturhus. Barna har tegnet mens de har lyttet til musikk, og resultatene henger i Harstad Kulturhus under hele festivalen. Det er også som tidligere år, en lydinstallasjon, denne gangen i regi av NING. Installasjonen har fått navnet LYDSOL, og over 600 barn i 1.-4.klasse vil være innom. Søndag forteller tubaist Lars Andreas Haug ”Historien om Luft og Kjærlighet”. Dette er en forestilling laget for rikskonsertene, hvor Haug selv står bak både musikk og fortelling.
For øvrig under festivalen kan man oppleve Affinis i et program med Andriesen Lindborg. MIN-ensemblet fra Narvik deltar under flere av konsertene og Cikada Duo har en egen konsert sammen med Jon Balke og Ingar Zach.

Sist men ikke minst blir det urfremføring av ”Trade Winds” av Natasha Barrett. ”Trade Winds” er en 57 minutter lang elektroakustisk komposisjon inspirert av enorme havområder. Barrett har gjort opptak av en hundre år gammel seilskute, intervjuet en pensjonert sjøkaptein i handelsflåten og gjort opptak havner, kyster og åpent hav som grunnlag for komposisjonen. I programkommentaren står det: ”Musikken tar lytteren med på en reise fra kultur til natur, gjennom storm, fabel, heslighet og skjønnhet, på en måte som ikke er hørt før?”

Se mer om programmet på www.ilios.no.

Publisert:

Del: