Bransjestatistikken til IFPI, de største plateselskapenes interesseorganisasjon, melder om fortsatt nedgang i salg av musikk. Nedgangen er på 13 % i forhold til 2007.

IFPI-logo

I løpet av de siste 10 årene har det totale salget av musikk i Norge blitt redusert med nærmere 40 %. Fysiske produkter har hatt en nedgang på 44 %, eller godt over 400 millioner, i denne perioden.

Salg av nedlastet musikk kompenserer kun for rundt 13 % av nedgangen i salget av fysiske produkter.
Ved avslutningen av 2008, har IFPI Norge registrert et samlet salg av fysiske produkter (album, singler og DVD musikk) på 9,1 millioner stk., til en verdi av NOK 554 millioner. Det ble i tillegg solgt nedlastede produkter for NOK 55 millioner.

Samlet gir dette en nedgang i omsetningen av musikk i Norge på 13 % i 2008, sammenlignet med året før. I 2008 utgjorde lovlig nedlasting 9 % av det totale markedet for omsetning av musikk i Norge.

Salget av fysiske album hadde en nedgang på 16 % sammenlignet med 2007, mens salget av fysiske singler falt med hele 50 %. Salg av nedlastede produkter viser en økning på 30 % i verdi, sammenlignet med fjoråret.

Ovenstående tall representerer salg via hovedrapportører til IFPIs Bransjestatistikk, og omfatter alle de store internasjonale selskaper, samt de fleste, rent norske selskaper.

Med tillegg for øvrige aktører stipuleres den samlede omsetning av musikk til forbruker til en verdi av ca. 1,2 milliarder kroner (inkl. mva.) for 2008.

Dette i følge en pressemelding fra IFPI.

Publisert:

Del: