Selv om representanter fra IFPI benekter at noen annonseboikott av FaroJournalen har vært på tale, skal nettopp en slik boikott ha funnet sted rundt 1997, og nesten ført til konkurs for det vesle bransjebladet. Det er tidligere FaroJournalen-redaktør Lars West Johnsen som avslører dette i Dagsavisen.

Spellemannprisen - harpe

FaroJournalen skal i følge Dagsavisen ha vært utsatt for en samordnet annonseboikott fra de store plateselskapene her hjemme, noe som holdt på å knekke ryggen på bladet, som den gang bare hadde to ansatte.

I 1997 jobbet FARO i følge Dagsavisen med en ny plateliste som regnet popularitet ut fra både radiospilling og salgstall samlet, slik Billboard-listene opererer. Disse to er i dag skilt i hit40- og VG-lista.

— Bransjen likte det dårlig. For å få oss til å stoppe arbeidet med lista sluttet de å annonsere, sier Lars West Johnsen til Dagsavisen. – Annonsemengden tørket helt ut. Vi mistet 80-90 prosent av annonsene over natta.

West Johnsen har i morgenutgaven av Aftenposten skrevet en kritisk kronikk om Fiskviks håndtering av norsk platebransjes interesser, der han gjentar mange av poengene han også kom med i gårsdagens utgave av Ballade.

Også Stein Østbø i VG er sterkt kritisk overfor Fiskvik i sin SnikkSnakk-spalte i musikkseksjonen i dag. Han omtaler Fiskvik som “platebransjens svar på Haakon Lie”, og antyder at den pågående kontroversen kan bli Fiskviks “bane som Spellemann-pamp”. Han skriver videre at når Spellemannkomiteen ikke nedlater seg til å ta innover seg kritikk vedrørende nominasjonsprosessene, “må de også forstå at de blir sett på som arrogante. Derfra er ikke veien lang til mistanken om maktsyk overstyring av rent faglige musikkmiljøer i Norge. Og følgelig vil Spellemannprisen miste troverdighet, hvilket de ikke trenger i et år hvor konkurransen fra Alarmprisen er blitt reell.”

Publisert:

Del: