Det har versert mange spekulasjoner rundt grunnen til at IFPI nå har valgt å trekke støtten til neste års by:Larm, etter å ha vært en nyttig støttespiller i mange år. Er det fordi Alarm-prisen – som frontes av IFPI-utmedte Svein Bjørge – i år skal samlokaliseres med by:Larm, og har blitt en farlig konkurrent til den IFPI-støttede Spellmannsprisen? IFPI-styreformann og Universal-direktør Petter Singsaas avkrefter ryktene, og sier samtidig at så lenge Alarm-prisen fortsetter som en alternativ-pris, er en sameksistens med Spellemannsprisen uproblematisk.

By:larm-logo

Svært mange av plateselskap-sjefene organisert i IFPI fortalte sist fredag til Ballade at de anser by:Larm som svært viktig, både som et møtested for bransjen, og i kraft av å være i første rekke i å vise fram grasrota i norsk musikkliv. Har valget om å trekke støtten fra by:Larm vært en demokratisk avgjørelse innad i IFPI?

IFPI har hele veien vært klare overfor by:Larm på at den støtten vi ga inntil i fjor, var en slags fødselshjelp, for at et arrangement vi anser som viktig, skulle komme i gang. By:Larm har mottatt stadig mindre beløp fra oss, noe de har gitt uttrykk for at de forstår veldig godt. Nå har babyen blitt stor, og må – som enhver kommersiell bedrift – stå på egne ben. IFPI har vært ekstremt generøse, og strengt tatt opprettholdt støtten lengre enn vi hadde planlagt i utgangspunktet. Men selv om vi har gitt by:Larm penger med glede, betyr ikke det at det noensinne var planen at vi skulle fortsette med det inn i evigheten. Så, ja, jeg har inntrykk av at avgjørelsen har vært veldig demokratisk, sier Singsaas.

IFPI har trukket hele sin støtte, og det spekuleres i om Gramos produksjonssektor kommer til å kutte sin støtte også. Samtidig kommer de fleste store selskapene til å stille med representanter på by:Larm, i håp om å finne nye talenter. Har ikke ressursrike IFPI et ansvar i å være med på å hente frem nye norske artister igjennom by:Larm?

— Det gjør vi også, men igjennom hver enkelt selskap, som årlig sender representanter til arrangementet. Universal har sendt omtrent 20 representanter hvert år, og på den måten lagt igjen mye støtte i mange ledd – det samme gjelder i generelle trekk for de andre IFPI-selskapene, mener Singsaas

Ser IFPI sentralt, på samme måte som mange av deres medlemsorganisasjoner, på by:Larm som en investering i popnorges fremtid?

— Vi drar til by:Larm fordi det er en fin anledning til å treffe kolleger, og plukke opp nye impulser. For Universals del har det vært mye prat om by:Larms betydning rundt signeringen av Briskeby, men vi hadde faktisk en avtale i havn før arrangementet gikk av stabelen den gang. Men selvfølgelig – by:Larm var en flott anledning til å vise seg frem for Briskeby, og også en fin anledning for oss til å se Askil Holm, som nå er signert på Universal, spille på en scene. Så på den måten kan du si at IFPI-selskapene ser på by:Larm som en investering, ved at vi er der og bidrar til at artistene har noen å vise seg frem for. Men jeg føler ikke at vi har noe ansvar i forhold til å gi by:Larm mer penger – IFPI går en dyr Spellemannspris i møte, og har mye annet å bruke penger på også, fastslår Singsaas.

Kommer IFPI i stedet til å gi penger til andre organisasjoner eller arrangementer som fremmer grasrota i det norsk musikkliv?

IFPI vil alltid vurdere å støtte positive tiltak, og alle – by:Larm inkludert – er selvfølgelig hjertelig velkomne til å søke oss om støtte, så vil vi vurdere søknadene som kommer inn seriøst, og ut i fra hva vi har å rutte med fra år til år. Men nei, vi har ikke noe tilsvarende arrangement som vi har bestemt oss for å støtte per nå, sier IFPI-styreformannen.

Hvor mange penger legger dere inn i Spellemann-samarbeidet?

— Jeg kan ikke gi deg noen konkrete tall enda, for kabalen har enda ikke gått opp, men at det kommer til å bli en hel masse, er det ikke tvil om. Det vi vet er at Spellemannsprisen kommer til å koste ca 4-5 millioner å få på lufta, hvordan de utgiftene blir fordelt er det enda ingen som vet.

Det har versert rykter om at samlokaliseringen med Alarm-prisen – med IFPI-utmeldte Svein Bjørge i spissen – har vært en utløsende faktor for at man nå har valgt å trekke støtten til by:Larm. Kommentar?

— Dette er bestemt ikke riktig. Vi har heller ikke mottatt noen kritikk fra by:Larm, for de har visst hva den originale planen var hele tiden. Støtten var ment å gå nedover, for så å forsvinne. Dette har ingenting med Alarm-samlokaliseringen å gjøre.

By:Larms daglige leder, Erlend Mogård-Larsen, bekrefter at IFPI har vært klinkende klare fra dag én på at støtten kom til å svinne hen med tid: – Dette er noe vi forsåvidt har vært forberedt på, og jeg bærer ikke noe nag til IFPI for det valget de har tatt. Vi har fått mye hjelp fra IFPI igjennom årene, og er takknemlige for det, sier Mogård-Larsen

På NRK. no/musikk ble det i forrige uke antydet at den nye kalenderplasseringen av Alarm-prisen gjør at IFPI nå ser på denne som en konkurrent til Spellemannsprisen. Er dette riktig?

— Etter som jeg har oppfattet det, skal Alarm være en pris for alternativ musikk, og det tror jeg alle ser på den som også. Om de ønsker å omdefinere seg, vet jeg ikke, men man vil jo se etter hvert hvor nært hverandre nominasjonene til de to prisene kommer til å ligge. Så langt jeg kan se per idag, står Alarm-prisen på siden, og er ingen konkurrent til Spellemannsprisen.

Men i fjor var både Röyksopp og Kaizers Orchesta vinnere av begge priser, samtidig som Kaizers opptrådte på begge prisutdelingene – ser du dette som en Alarm-tilnærming mot Spellemannsprisens territorium?

— Jeg tror ikke vi skal overvurdere akkurat det som noe påfallende. Så lange Alarm tar utgangspunkt i å være en alternativ-pris, tror jeg dette vil løse seg på en fin måte for alle, avslutter Singsaas.

Publisert:

Del: