Ballade har i anledning den forestående høytiden gleden av å bringe videre et intervju som komponist Dagfinn Koch har gjort med musikkviteren Dr. Axel Bruch, som er manager og kommunikasjonsansvarlig for Deutsch-Skandinavische Jugend-Philharmonie. Intervjuet er gjort i forbindelse med den 28. tysk-skandinaviske orkesteruken, der Peer Gynts mange lag og tolkninger står sentralt på programmet. Konserten finner sted i Berlin-Filhamoniens storstue, og byr på Peer Gynt-musikk av både Grieg, Sæverud og Ragnar Heyerdahl, samt Alfred Schnittke, Werner Egk og Duke Ellington.

Av Dagfinn Koch, Lübeck

Dagfinn Koch: – Forrige gang du ble omtalt i Ballade, dreide det seg om ditt doktorgradsarbeide over Griegs duosonater som nå er utgitt på Bärenreiter. Nå arbeider du med Deutsch-Skandinavische Jugend-Philharmonie, et orkester som jeg må innrømme jeg aldri har hørt om før.

Axel Bruch: – Slik var det også med meg. Ved en ren tilfeldighet ble jeg oppmerksom på Deutsch-Skandinavische Jugend-Philharmonie, i sammenheng med at jeg da, som nå, er på jakt etter en fast stilling. Og i den sammenheng kontaktet jeg Deutsch-Skandinavische Jugend-Philharmonie, som ved årskiftet faktisk arrangerer det 28. orkesterkurset. Da jeg gikk igjenom programmene, må jeg si at jeg ble mektig imponert. De har fremført komponister som Allan Petterson, Geirr Tveit, Viktor Ullmann, Harald Sæverud, Per Nørgaard, Jon Leifs. Men det er først nå de har begynnt å tenke på å markedsføre orkesterkurset.

DK: – Hvordan finansieres så det hele?

AB: – Det hele er organisert som stiftelse. Medlemmene av stiftelsen betaler kontingent. Programheftet blir finansiert med annonser. Videre betaler kursdeltakerne en kursavgift. Og i tillegg kommer billettinntekter.
Min oppgave er at på sikt kan sikre en finansiering hvor kursavgiften bortfaller. Det er jo en ganske så knallhar konkuranse mellom de ulike orkesterkursene.

DK: – Jeg må si at programheftene, CD-platene og internetpresentasjonen er meget profesjonelt utført.

AB: – Programheftet finansieres som sagt av våre sponsorer via annonser. Norsk komponistforening, oljeselskapet RWE Dea, DaimlerChrysler og Bang&Olufsen er noen av våre støttespillere.

DK: – Andre inntektskilder?

AB: – Goethe Institut og de skandinaviske ambasadene bidrar. Vi er forøvrig veldig glade for at den norske ambasadøren i Tyskland Bjørn Tore Godal og den regjerende borgermesteren (ministerpresidenten) i Berlin Klaus Wowereit har sagt ja til å være kursets høye beskyttere.

DK: – Og hva så med Colorline, som jo nylig har åpnet Color Arena i Hamburg, og som har fergeforbindelse mellom Kiel og Oslo?

AB: – De svarte ganske kort på tysk: “Von eine Anzeige in Ihrem Programmheft möchten wir absehen”. Altså: Vi ser bortifra en annonse i Deres programhefte.

DK: – Temaet i år er “Peer Gynt – Ein musikalisches Gesamtkunstwerk”, og da vinklet slik at forståelsen av Ibsens literære verk er det sentrale.

AB: – Kunstnerisk leder dirigenten Andreas Peer Kähler ønsket denne spennende vinklingen. Ikke minst er han opptatt av forståelsen av Peers “karakterløse” personlighet, jevnfør løkmetaforen.

DK: – Hvilke komponister blir presentert?

AB: – Grieg, Sæverud, Schnitke, Duke Ellington, og improvisasjoner med den norske trioen Sturm und Drang med bl.a Ragnar Heyerdahl og Svein Haugen fra OFO. De vil også være lærere under kurset.

DK: – Og konserten finner også i år sted i Philharmonie, Berlin Filharmoniens storstue?

AK: – Det stemmer! Den 6. januar har vi avslutningskonserten med skuespilleren Daniel Morgenroth. To dager før har vi en verkstedskonsert med foredrag av Griegspesialisten Johannes Mackensen i DaimlerChrysler byggningen på Potsdamerplatz.

DK: – Det er også et rammeprogram.

AK: – Vi har Nordiske dager og Nordiske dager for barn. Grusomhetens Teater fra Oslo gjestespiller med en forestilling. Vidre er det en lesning med tekster av Haldor Laxnes.

DK: – Hvilke planer har du videre?

AK: – Denne jobben er ikke på noen måte noen heltidsbeskjeftigelse. Min oppgave er drevet av idealisme. Det er nesten ikke penger i dette. Jeg er jobbsøker, og kunne godt tenke meg å fortsette med denne form for arbeid. Heldigvis har min kone en full stilling som lærer, hvis ikke ville det ikke ha gått økomisk. Resten av min tid går med til å passe vår to år gamle sønn Leon!

Den 28. tysk-skandinaviske orkesteruken foregår fra 27. desember til 6. januar, og åpner i romjulen med “Peer Gynt – Ein musikalisches Gesamtkunstwerk nach dem Text von Henrik Ibsen”. Her fremføres Peer Gynt-komposisjoner av Edvard Grieg, Alfred Schnittke, Harald Sæverud, Werner Egk, Duke Ellington og Ragnar Heyerdahl, det hele altså tilrettelagt og satt i ny sammenheng av dirigent Andreas Peer Kähler. Søndag 4. januar blir det så såkalt “verkstedskonsert” ved Potsdamer Platz, hvorpå hele arrangementet bringes til ende tirsdag 6. januar med Sturm und Drang, Deutsch-Skandinavische Jugend-Philharmonie og et spesielt samensatt ungdomsstorband.

Interesserte kan lese mer om den tysk-skandinaviske orkesteruken og Deutsch-Skandinavische Jugend-Philharmonie ved å gå til nettstedet http://www.dskjph.de.

Publisert:

Del: