Salgstallene for vinylplater eksploderte i Norge i 2008. Fremtiden vil bestå av streamingtjenester og vinylplater, mener Rune Kristoffersen i Rune Grammofon. Derfor etablerer han en etikett som skal gi ut musikk utelukkende på vinyl. – På sikt bekymrer ikke ulovlig nedlasting meg, sier han til Ballade.

Rune Kristoffersen_vinyl_totalt (Foto: Carl Kristian Johansen)

Av Carl Kristian Johansen

Vi får stadig nye lydformater og teknologiske framskritt, og stadig nye lagringsmuligheter og avspillere blir presset på det musikkelskende publikum. Men midt i denne elektronikk- og musikk-bonanzaen øker populariteten til den gode gamle LP-platen.

IFPI er de største plateselskapenes organisasjon i Norge. IFPIs tall fra 2008 viser at salg av album på alle fysiske formater totalt har blitt redusert med 16 % sammenlignet med 2007. Isolerer man LP-salget har det over fordoblet seg, mens alle andre formater opplever negativ vekst.

Verdien av dette LP-salget utgjorde knapt 2 millioner kroner i Norge i 2008, som vil si en økning på 131 % fra året før. Selv om Warner Music nå for eksempel skal tilgjengeliggjøre hele album-katalogen til et band som Bigbang på vinyl, utgjør vinylsalget fremdeles små summer for IFPI’ene. Tallene er foreløpig ikke egnet for å redde en platebransje med raskt synkende inntekter.

Stigende vinyl-entusiasme
Men at det er et økende marked ser det ikke ut til å være tvil om. Flere personer, som Lasse Marhaug, Fredrik Saroea og Bjørn Torske, har i Ballade den siste tiden hevdet at LP-platens popularitet er stigende. Årsakene de peker på er flere; lyden er bedre, folk ønsker kunstneriske utformede omslag i større format, og spesialutgivelser som utstråler eksklusivitet er ettertraktet.

Rune Kristoffersen, som nå har drevet selskapet Rune Grammofon i over ti år, har sett den samme tendensen. Først og fremst internasjonalt, men også i Norge. Som en konsekvens av dette spisser han vinylutbudet sitt og starter vinyletiketten The Last Record Company (TLRC) for å møte utviklingen.

TLRC slipper de første tre utgivelsene i mai. Det er soloplater fra Maja Ratkje og Stian Westerhus, samt ”Renditions” av Ultralyd. Disse vil møte markedet eksklusivt på vinyl. Her finnes ingen mp3-vouchers eller begrensede salgsperioder; 500 håndnummererte eksemplarer med 16-siders booklet er det du ser og det du får, i overskuelig framtid.

Motorpsychos neste album, ”Child of the Future”, vil også bare være tilgjengelig på vinyl når det slippes på Rune Grammofon i begynnelsen av juni.

Dedikert lytting
Årsakene til at Kristoffersen gjør dette er mange. En av dem er at han er vinylentusiast, og ser en åpning for å gjennomføre et ønske han har hatt lenge. Kristoffersen mener også at i jungelen av formater framstår vinylen i dag som det optimale formatet for musikkgjengivelse rent lydmessig. Han snakker ikke bare varmt om lyden, men også om størrelsen på omslaget og den grafiske kunstens betingelser.

— Det er mer plass å boltre seg på i forhold til CD’en, og spesielt i forhold til en digital fil som ikke er noen ting, sier Kristoffersen.

Men det er LP-formatets dypere iboende kvaliteter Kristoffersen først og fremst vil snakke om.

— Lytting på vinyl krever at du setter deg ned foran et anlegg. Når det har gått 20 minutter må du reise deg opp av stolen og fysisk vende platen hvis du har lyst til å fortsette. Det tilsier at du har satt av en slags form for tid til en relativt, vil jeg tro, konsentrert type lytting.

Den dedikerte lyttingen er et aspekt som nesten har forsvunnet i dagens måte å forholde seg til musikk på, mener Kristoffersen.

— Musikken har blitt en konsumvare, en slags forbrukerting som du kan bruke og kaste, sier Kristoffersen.

The celestial jukebox
Han har fulgt de siste årenes internasjonale oppsving i vinylsalget tett, og selv om han omtaler oppstarten av TLRC som både eksperiment og kunstprosjekt, medgir han at det også er en form for markedstilpasning. Han tilskriver vinylens overlevelse DJ-kulturen og teknomusikken ”da det så som mørkest ut på 90-tallet”, og mener at CD-formatet nå kan være på vei ut.

— Jeg tror ikke minst at digitale filer kommer til å være ute før man vet ord av det. På sikt bekymrer ikke ulovlig nedlasting av musikk meg. Jeg ser ikke at folk skal ha behov for å ha filer på maskinene sine når streaming- og abonnementstjenestene blir ordentlig utviklet.

— Hvem vil eie en mp3-fil i framtiden, spør Kristoffersen, som ikke kan se at lavkvalitets musikkfiler vil tilfredsstille kresne kunder i den utviklingsfasen vi er inne i nå.

– Hvis du har tilgang til ”the celestial jukebox”, altså tilgang til all verdens musikk gjennom en streamingtjeneste som er tilgjengelig når du måtte ønske det, og som koster en slikk og ingenting, hvorfor skal du da laste ned en fil? Det blir bare et merkelig mellomledd. Jeg kan ikke se for meg at salg av filer gjennom iTunes, Amazon eller Platekompaniet er endestasjonen når det gjelder musikkformidling, mener Kristoffersen.

Tradisjonell promo på vei ut
Kristoffersen kommer også til å bruke TLRC til å eksperimentere med promoteringen. Selv om det legges ned platebutikker hele tiden kommer Kristoffersen til å bruke det han oppfatter som viktige butikker mye mer aktivt enn tidligere. I Norge betyr det primært Tiger og Big Dipper, som ligger ved siden av hverandre i Oslo sentrum. Spilling i en platebutikk kan være like effektivt som et terningkast seks i VG eller radiospilling, har Kristoffersen erfart.

— For de som driver med litt smalere musikk kommer radio, TV og dagspressen nærmest til å være helt ute av bildet når det gjelder promotering og markedsføring. Allerede nå har norske dagsaviser kuttet drastisk ned på antall anmeldelser hver tirsdag. Det betyr stort sett at det er de smalere tingene som går ut først, og det blir vanskeligere å nå ut i de kanalene som når flest.

Da må man innstille seg på å finne andre kanaler for oppmerksomhet. Ved siden av Big Dipper og Tiger omtaler han visse blogger og nettsteder med entusiasme.

— De får ikke noe for det, men skriver side opp og siden ned og legger det ut på nett. Det er dit jeg vil med tingene jeg gir ut på TLRC, sier Kristoffersen.

— Det er paradigmeskifte på gang, det har vart en stund, og det kommer til å bli tydeligere og tydeligere. Det er en positiv greie og det er ikke noen grunn til å legge seg ned å grine for det. Man må bare prøve å ta utfordringen med å finne de riktige veiene å gå, sier Kristoffersen.

Rune Grammofon og The Last Record Company har disse sidene på Internet.

Publisert:

Del: