GramArt har med gru fulgt avsløringene rundt den utstrakte byttehandelen med plater, skriver Jan Erik Haglund i GramArt i dette innlegget. – Hvis det medfører riktighet at ansatte og ledende personer i plateselskapene bytter CDer i fjernsyn, stereoanlegg, videoer, spill, filmer og andre plater, er det mer alvorlig enn hva vi tidligere har trodd.

Jan Erik Haglund (2002)

Av Jan Erik Haglund, daglig leder, GramArt

GramArt har med gru fulgt denne debatten. Hvis det medfører riktighet at ansatte og ledende personer i plateselskapene bytter CD-er i fjernsyn, stereoanlegg, videoer, spill, filmer og andre plater, er det mer alvorlig enn hva vi tidligere har trodd.

GramArt og utøverne har hele tiden vært klar over at det gis bort promoeksemplarer til både journalister og andre aktører i bransjen i forbindelsen med promotering av nye produkter. Det som for oss nå er sjokkerende nyheter, ligger i at det fra flere hold påståes at det foregår en bytting av store mengder CDer i fjernsyn, videoer etc.

Hvorfor synes vi dette er ille?

Det er slik i de aller fleste platekontrakter, at artisten ikke får betalt royalty for promoeksemplarer. Artisten får heller ikke betalt royalty når overskudds CD-er destrueres.

GramArt har alltid gjort utøverne oppmerksom på at det er viktig å kontrollere bruken av promoeksemplarer. Derfor har vi også et ønske om at antallet promoeksemplarer som kan distribueres uten at artisten får royalty er fastsatt i avtalen mellom artisten og plateselskapet.

Vi i GramArt lurer nå på hvordan denne eventuelle “byttingen” kommer frem i regnskapet til de respektive plateselskaper. Forsvinner disse som promoeksemplarer, eller står de oppført som noe annet?

Slik saken fremstår for oss i dag, og hvis det er noe som helst hold i det som står i de forskjellige artiklene, vil det med stor sannsynlighet føre til, og har allerede ført til at artistene hvert år taper betydelige summer.

Jan Erik Haglund
Daglig Leder
GramArt

Publisert:

Del: