Hva gjør en festival som mister 14 musikere på grunn av visumnekt?
Transformfestivalen i Trondheim måtte finne løsningen mellom forrige fredag og onsdag denne uken.
Denne uken går festivalen Transform av stabelen i Trondheim. Verdensmusikkfestivalen fikk imidlertid en litt annen oppstart enn planlagt da hele 14 musikere fra henholdsvis India og Senegal, samt to dansere fra Ungarn, før helgen fikk beskjed om at visumsøknaden avslått.
Musikerne var medlemmene i gruppene Taal India og Lions of Africa, og skulle stå for musikkprogrammets åpningskonsert med tittelen Masters of Rhythm onsdag 3. oktober på Byscenen. Konserten er del av et større prosjekt som Transform har vært med å bygge opp. Det har allerede turnert i India, og skal tilbake dit i november.
Promoteringsplaner
– Planen var å promotere det i Norge, få tatt en del video, og bruke dette materialet som oppkjøring til en turné i Europa neste år, forteller daglig leder Hill-Aina Steffenach i Transform.
Den første beskjeden om trøbbel kom på onsdag. De senegalesiske musikerne i Lions of Africa fikk ikke Schengenvisum. Fredag kom beskjeden om at Inderne heller ikke fikk visum til Norge.
– Det ble litt hektisk i helgen, kan du si. Luften gikk litt ut av ballongen da beskjeden fra India også kom. Men vi hadde jo en stor konsert vi skulle gjennomføre. Så vi klarte å hente inn senegalesiske og indiske musikere som allerede var på turné i Europa, eller som bor her. Vi fikk flydd dem opp, og etter et par hektiske øvinger ble det konsert. Med litt færre musikere enn planlagt.
Tapte penger
– Hvor stor merkostnad ble det for dere å hente inn nye musikere?
– For oss så ble det ikke så mye. Vi måtte kjøpe noen ekstra flybilletter. Så for Transform er det kanskje snakk om 20 000 kroner. Men kompaniene har nok mistet minst 60 000 hver, det har de helt sikkert gjort.
– Har dere opplevd noe som dette før?
– Ja. Vi har opplevd at musikere ikke har fått visum før. Men da klarte vi å få snudd det i siste øyeblikk.
Vilkårlig visum
Årsaken til visumnektingen var imidlertid ikke den samme for de ulike musikerne. Inderne fikk ikke visum fordi de ikke hadde lagt ved flybilletten mellom Oslo og Trondheim i søknaden. Mens avslaget for Senegaleserne tror Steffenach skyldes at de er unge og ugifte menn, som ikke kommer fra pengesterke familier. I tillegg til at søknadene ble sendt til Østerrike, ettersom de skulle innom Ungarn og spille på vei til Norge, og det krevde tyskkunnskaper de ikke hadde.
– Vi vet at det er vanskelig for vanlige folk, som er musikere, å få visum ut av Vest-Afrika. Men vi hadde jo også fått opp seks unge gutter fra Marokko, som ikke har spilt i Europa før.
– Det høres vilkårlig ut?
– Ja. Det er veldig vilkårlig. Det er akkurat det samme invitasjonsbrevet vi har sendt ut, til India, Russland, Marokko, Senegal og andre. Og vi har jo også en annen gruppe fra India her. Så dette er veldig merkelig.
– Som festival må du alltid ha en backup-plan for hvordan du skal løse det om noe slikt skjer. Men jeg synes jo at noe av poenget når man jobber innen verdensmusikkfeltet er at man skal bygge broer. Det gir status både sosialt og som musiker å få reise hit, på samme måte som det er for norske musikere å få reise ut på turné.
Kunstnerisk utveksling
Steffenach mener at det er viktig å løfte talenter, lage samarbeidsprosjekter og få utveksling mellom kunstnere.
– Det er dette vi tror på. Vi vil lage plattformer for musikere her som vil reise ut, og få musikere fra andre steder hit. Det at det skulle gå så galt som dette hadde vi ikke trodd. Og man blir jo litt usikker på om det er lurt å lage så store prosjekt som det vi gjorde her.
– Får det noen konsekvenser for neste års festival?
– Det vet jeg ikke ennå. Vi har ikke programmet helt klart. Men man kan ikke gå på for mange sånne smeller. Og kompaniene kan i hvert fall ikke det. For dem er det bare tap når de må sitte hjemme.
Transform kommer imidlertid uansett til å fortsette samarbeidet med arrangørselskapet Banyan Tree Events i India. Og vil også fortsette å jobbe med afrikanske artister.
Vil lokalt
Internasjonale artister som er store nok til å ha management i Europa vil uansett ikke være en utfordring, tror hun, ettersom disse gjerne har arbeidsvisum for hele kontinentet. Det er verre med dem som ikke er så kjente. Og Steffenach mener det er viktig å ha lokal kontakt med musikere for å bygge personlige relasjoner.
– Vi er en festival, så de får ikke ett års visum for å spille her. Da blir det disse enkeltutstedelsene. Så kanskje dette betyr at vi må bruke mer tid på å jobbe mot ambassadene for å bygge opp gode relasjoner.
Inderne hadde for øvrig forsøkt å få tak i henne, men siden hun ikke fikk tatt telefonen med en gang, ble det altså avslag.
– Du tenker all verden. Er det ikke mer som skal til, spør Steffenach.
Ledige stillinger
Rådgiver for eksport og internasjonalisering
Music NorwaySøknadsfrist:07/04/2024
Instituttleder ved Institutt for musikkvitenskap
UiOSøknadsfrist:21/04/2024
Undervisnings-konsulent
Musikk på Majorstuen - Barratt DueSøknadsfrist:08/04/2024
Kommunikasjons-medarbeider
Oslo musikkrådSøknadsfrist:02/04/2024
Business Manager – musikkøkonomi
Etna ASSøknadsfrist:05/04/2024