I avisen Varden har bølgene de siste tiden gått høyt rundt Spellemannpris-showet, og ikke minst måten folkemusikken ble gjemt bort på. – Det var forferdelig dårlig tv. De klarte ikke å få navnet mitt riktig engang, uttaler prisvinner Vidar Lande. Knut Buen syntes TV-showet var godt nok, men mener det er “utrivelig når programskaperne opererer med en overklasse og en underklasse av musikk”. Dobbeltvinner Odd Nordstoga advarer folkemusikkmiljøet mot å sutre for mye – selv om også han har sympati med de som synes det er dumt at folkemusikklassen ble skviset.

Odd Nordstoga 2005 (s/v)

Av Arvid Skancke-Knutsen

De siste par årene har mange folkemusikk-utøvere følt seg stemoderlig behandlet av Spellemannskomiteen. Diskusjonen rundt en eventuell opprettelse av en egen folkemusikkpris skjøt igjen fart etter forrige helgs Spellemannsshow på TV2, der reklamebyrået Dinamo og Spellemannskomiteen nok en gang delte ut prisen for beste folkemusikkplate utenfor direktesendingen.

— Jeg synes det er ukoselig og utrivelig når programskaperne opererer med en overklasse og en underklasse av musikk, sier spellemann Knut Buen til avisen Varden. – Det faller på egen urimelighet å håndtere folkemusikken på den måten som det ble gjort.

— Verre enn ventet
Debatten rundt Spellemannshowet – og lanseringen av en eventuell ny folkemusikkpris – startet i forrige uke i avisen Varden i telemark, der prisvinner Vidar Lande, som også er professor i tradisjonskunst og arbeider ved Akademiet i Rauland, onsdag gikk ut med følgende kraftsalve:

— Forferdelig dårlig tv. Det ventet jeg meg også, men dette var verre enn ventet. De klarte ikke å få navnet mitt riktig en gang. Nå får vi “take action” og lage en egen folkemusikkutdeling, så får de store plateselskapene drive med sitt. Vi må ha en faglig jury pluss faste kriterier.

Vidar Lande, som vant prisen sammen med Gunhild Tømmerås for albumet “Sordølen – slåtter og slåttestev fra Setesdal”, sa videre at man i USA, som er de store TV-prisenes hjemland, aldri ville tatt ut verken folkemusikken eller klassisk musikk slik det ble gjort under årets TV2-show. Han fikk støtte av Kjell Bitustøyl, som er redaktør i Spellemannsbladet, som i det samme oppslaget brukte uttrykk som ”diskriminering av folkemusikken” og ”altfor fort og lettvint”. Også Randi Skeie i Landslaget for Spelemenn (LfS) var misfornøyd.

— Vi reagerte veldig på behandlingen for to år siden, da Odd Nordstoga og Øyonn Groven Myhren bare ble puttet inn som et innstikk i direktesendingen. Vi tok kontakt med Spellemann-komiteen, og det ble mye bedre i fjor. I år ble Vidar Lande og Gunhild Tømmerås skammelig bortgjemt. Verre enn for to år siden, mente Skeie, som også syntes at årets behandling gjorde spørsmålet om en egen folkemusikkpris svært aktuell igjen.

Nordstoga: – Sutring er ikke veien å gå
Varden fulgte opp med å intervjue Odd Nordstoga, som både ble Årets mannlige artist og Årets Spellemann.

— Jeg er veldig glad og stolt over å bli Årets Spellemann. Det var helt fantastisk flott for meg, selv om jeg har sympati med dem som synes det er dumt at folkemusikklassa ble skviset. Sutring er uansett ikke veien å gå. Folkemusikken kommer ingen vei når folk blir furtne. Det blir som en unge som maser og maser på sjokolade, syntes Nordstoga, som også mente at det ikke nytter ”å tvinge tv-kanaler til å sette fokus på noe de ikke er interessert i”.

Nordstoga var derimot positiv til tanken om en egen folkemusikk-tildeling, slik bl.a. LfS har slått til lyd for.

— Det har jeg virkelig sansen for. Jeg tror et slikt tiltak ville ha gagnet folkemusikken. Musikkformen er tross alt ganske smal i manges øyne. Hvorfor ikke ta konsekvensen av dette og lage en prisutdeling for folkemusikken og beslektede sjangrer i et annet forum enn TV 2 som må ta hensyn til alskens annonsører?

Den erfarne spellemannen Knut Buen var ikke like sikker på om det var en god idé, da han ble intervjuet om saken i Varden. I tillegg til å mene at det ville bli vanskelig til å få med seg en TV-kanal på et rent folkemusikk-konsept, mente han at det fort ville bli bråk rundt en ren folkemusikk-pris også.

— Hvor skal grensene settes for hva slags musikk som skal omfattes av en slik ny pris, spurte Buen, som ellers mente at årets TV-sending var preget av mange fine musikkinnslag, og gledet seg over oppmerksomheten til Nordstoga.

Han var ikke like glad over at folkemusikken igjen ble bortgjemt under direktesendingen:

— Jeg synes det er ukoselig og utrivelig når programskaperne opererer med en overklasse og en underklasse av musikk. Det faller på egen urimelighet å håndtere folkemusikken på den måten som det ble gjort, mente Buen.

Egen kategori for samiske musikere
Også det samiske miljøet føler seg tilsidesatt av formen Spellemannsprisutdelingen har fått. Samiske utgivelser blir vanligvis tatt med i Åpen klasse, noe som i år førte til at Frode Fjellheim vant hele klassen – riktignok uten å komme med i direktesendingen.

Musiker Johan Mikkel Sara har i følge NRK.no/musikk allerede fremmet forslag om en egen samisk klasse for spellemannkomiteen.

— Jeg savner det samiske i hele den utdelingen. Når det gjelder norsk folkemusikk, er det en egen kategori.

Landsdelsjoiker for Nord-Norge, Inga Juuso, stiller seg i følge NRKs musiksider bak forslaget til Johan Sara, og sier:

— Det er veldig viktig, for jeg tror det vil være med på å høyne statusen til joiken betraktelig.

Problemer med habiliteten
Det hører ellers med til historien at folkemusikk-kategorien i år ble preget av en mindre skandale på jurysiden. Et av jurymedlemmene er nemlig gift med Arne Fredriksen, som står bak Etnisk Musikklubb, som var utgiver av albumet til Lunde og Tømmerås.

— Hun ville ikke fått plass i juryen hvis komiteen kjente til forholdet, uttalte Sæmund Fiskvik i den forbindelse til NRK. Komiteen måtte gå igjennom stemmegivningen på nytt etter at forholdet kom fram, men i følge Fiskvik ville resultatet blitt det samme uansett.

De mange artiklene i Varden kan interesserte spore opp på kulturseksjonen på domenet www.varden.no.

Publisert:

Del: