Både Martin Horntveth fra Jaga Jazzist og Alexander Rishaug er aktuelle med plater hos Smaltown Supersound. I kveld, onsdag 20. februar, spiller de konsert på Mono i Oslo, og presenterer i den forbindelse musikk som nok vil få eventuelle latte-gjester til å søle kaffe på jakken.

Jaga Jazzist

Det populære utestedet Mono inviterer i aften til en noe annerledes konsertopplevelse. På scenen finner vi den lekne glitsch-elektronika/støy/drill’n’bass-artisten Martin Horntveth som feirer slippet av sin første tolvtommer “Fast Motion” for anerkjente Smalltown Supersound. Album-aktuelle Alexander Rishaug deltar også med skraping, støy, feltinnspillinger og computermanipulasjoner som garantert vil få eventuelle latte-gjester til å søle kaffe på jakken.

Mono har markert seg som byens mest populære tilholdsted for musikkmiljø og mediefolk med flere den siste tiden. Foruten å huse det populære klubbkonseptet “Beat Basement” annenhver uke, har stedet markert seg som en scene for fremtidige og etablerte navn på den norske konsertscenen, og som et sted for promoteringskonserter og slippefester for utenlandske artister.

I tiden fremover presenterer stedet også konserter med utenlandske navn som Aerospace, Pleasure Forever og 90 Day Men. Annerledes teateropptredener og opplesninger har også funnet plass i de gamle lokalene til Den Runde Tønne i Pløensgate. Nå vil bookingfolka Runar Eggesvik og Per Nordahl igjen riste tak i folkets forventninger og presentere annerledes kafemusikk.

I aften får vi noen av landets fremste eksponenter for elektronika/støymusikk i form av Martin Horntveth og Alexander Rishaug.

Martin Horntveth er kjent for sine tromme- og programmeringsferdigheter i blant andre Jaga Jazzist. I februarnummeret av det engelske tidskriftet The Wire finner man en hyllest til Jaga Jazzist live ført i pennen av magasinets redaktør Rob Young, som var til stede på No.arrangementene på Blå i fjor høst. Der ble Horntveths innsats med trommer og elektronikk nærmest genierklært. Men det er ikke bare The Wire som har latt seg imponere av Horntveths hyperaktive og innovative perkusjonsferdigheter. Tyske Funkstørung ble så imponert etter å ha sett Horntveths debutsolokonsert at de bad ham om å bidra på deres kommende album på Studio K7 (Kruder und Dorfmeister, Terranova m.fl.). I tillegg skal Horntveth også levere et spor på “Musik Aus Strom”-samlingen utgitt av Funkstørung på deres egen label.

Men første utgivelse er 5 spors-EPen “Fast Motion” på Smalltown Supersound. Her har Horntveth overført sine perkusjonsferdigheter til det elektroniske formatet, og kommet opp elektronika i verdensklasse. Selv om det meste er elektronisk, så er det også mye organisk i Horntveths lydunivers, og live spiller han trommer i tilegg til
samples og elektronikk. I anledning EP-utgivelsen drar Horntveth på en kort USA turne i mars sammen med label-kamerat Kim Hiorthøy, hvor de bl.a. skal gjøre konserter på de viktige scenene Empty Bottle (Chicago) og Tonic (NYC).

Alexander Rishaug tilhører den nye og fremadstormmende scenen for avansert electronika i Europa, sammen med artister som Fennesz, Pan Sonic, Oval, Microstoria, vår egen Biosphere og miljøet rundt Mego, Touch og Mille Plateaux. Hans debutalbum “Panorama” fikk begrenset, men primært positiv medieomtale da den nylig ble sluppet av Smalltown Supersound.

Ved å blande elementer av micro-house, IDM, noise, powerbook electronica, ambient, cut-up, field-recordings og glitch-elektronikk har Rishaug skapt et lavmælt og minimalistisk verk. Rishaugs særegne form for elektronika er melankolsk, vagt venstrevridd, tilbakelent og melodiøs. Alexander Rishaug er også kjent fra trioen Arm som har samarbeidet med blant.andre Håkon Kornstad (Jazzland Recordings) og John Hegre (Rune Grammofon, Telle). Han har også samarbeidet med Lasse Marhaug (Rishaug Marhaug), et resultat man kan høre på Rune Grammofons “Love Comes Shining Over The Mountain”-samling. Rishaug gjorde seg også bemerket for sin remix av Jazzkammer på deres “Rolex”-album.

Publisert:

Del: