Helgen står i elektronikaens tegn. For andre gang opptrer Martin Horntveth sammen med Münchens ledende leverandører av elektronisk musikk og remixer – Funkstörung. Denne gangen blir det også samspill mellom disse forgrunnsfigurene i den europeiske elektronika-musikken. Fredag hører du deres skakke, heftige rytmer på Blå, og lørdag står Blæst for tur.

Jaga Jazzist

Martin Horntveth er nok fremdeles mest kjent som en av hovedmennene i hipster-kollektivet Jaga Jazzist. Kollektivet som høster jubel hvor de ferdes om dagen. Nytt album er under innspilling, og skal ettersigende ta bandet videre og i et mer kommersielt lende. Horntveth spiller som kjent på mange strenger og i mange sammenhenger. For noen dager siden kunne Oslo-beboere som ikke kom seg inn på Kaizers Orchestra, Love eller Pleasure Forever nyte Horntveth sammen med Jaga-kameratene Jørgen Munkeby og Lars Horntveth, Span-vokalist Jarle Bernhoft med flere i Curtis Mayfield- og James Brown-humør. Tidligere i år slapp han avsindig synkopert og uregjerlig vanviddselektronika på EPen “Fast Motion”. Tidligere skrev han og Arne Nøst musikken til Goethes Unge Werthers lidelser på Det Norske Teater. Og nå er han altså snart klar med sin første solo-plate. Spennende maskin-musikk denne gang, med referanser i retning Squarepusher. Han nøyer seg likevel ikke med dette.

Om kort tid trer han også frem i en annen internasjonal sammenheng, som medmusikant på den tyske duoen Funkstörungs kommende album.

Münchens Funkstörung har av musikkkritikere fått betegnelsen Tysklands Autechre. En gruppe de har samarbeidet med på sin egen Musik Aus Strom-label og Autechres Skam label. En rekke artister har blitt utvekslet mellom de to selskapene.

Musikalsk er imidlertid de to bandene ganske ulike. Funkstörung benytter seg i større grad av elementer fra hiphop og moderne dansemusikk enn noengang britene. Bandet er vel såkjent for sine remixer av artister som Bjørk og Wu Tang Clan, foruten vår egen Nils Petter Molvær som de er for sine egne utgivelser. Remix-albumet “Additional Productions” fra K7 i 1999 er en moderne klassiker i lik linje med albumdebuten “Appetite for Destruction”.

Det handler i stor grad om mørk, skitten, lavfidelitets elektro og instrumental hip hop.

Ingen kan måle seg med Elektras klubbkvelder, blir det hevdet. Kollektivet fra Bergen drar på Norges-turné hver måned, og når Oslo skal få “elektrisk støt”, er det Blå som er åstedet. Elektra ommøblerer Blå med splitterny bannerkunst, oljemaling og grafitti. Ser du noe du liker, må du være rask, for all grafikk legges ut for salg samme kveld. To skuespillere opptrer på scenen og skaper uforutsette episoder blant Blås dansende publikum. Og Elektra-sjefen Thomas Paulsen sørger for at klubben beæres med landets og verdens heftigste DJ’s og klubbartister.

Publisert:

Del: