De store plateselskapene sliter med sviktende salgstall, og legger skylden på CD-brenning og MP3. Men de små plateselskapene oppfatter ikke dette som et problem hos sine kunder, snarere tvert om. Snakker vi igjen om utvikling av to forskjellige typer platepublikum?

A-ha: fra videoen "Velvet"

“Home taping is killing music” het det på begynnelsen av åttitallet. Hvis vi ikke alle sammen respekterte copyrightlover og ikke kopierte kassetter til hverandre, ville ingen gi ut musikk lenger.

Nå brukes den samme retorekken av platebransjens talsmenn. De er redde for en fremtid der digital overføring av lydfiler over Internett og kopiering uten generasjonstap i lyd skal gjøre at færre vil betale for musikken de hører på, noe som vil gjøre plateselskapene, og i siste rekke også artistene de gir ut, skadelidende.

De små plateselskapene deler ikke dette synet.

— Jeg synes CD-brenning er positivt, det viser at det er interesse for det vi gjør, sier Gard Rystad ved Playground Music.

Brenning påvirker ikke
Dag Krogvold ved Voices Music Entertainment (som tidligere het Voices of Wonder) er enig.

— De vi tenker på som primærkunder er dem som er veldig interessert i musikk, folk som bruker flere tusen kroner i måneden på plater. Jeg vet at mange av våre kunder brenner mye, men det er mer snakk om sjeldne konsertopptak og slikt som de finner på nettet. Jeg laget masse kassetter da jeg var liten, men brukte alle pengene mine på plater likevel, sier Krogvold.

I bunn og grunn virker det som om det går et stort skille mellom de aktivt musikkinteresserte og de mer passive platekjøperne, der de sistnevnte er målgruppen for TV-annonsering og store annonsekampanjer.

— De store selskapene baserer seg på volumet av kunder, folk som kjøper 2-3 CD’er i året. Disse kundene er illojale, og det betyr ikke noe for dem om det de spiller på festen de skal på er en brent eller original CD, mener Krogvold.

Dreper CD-brenningen musikken?
Man må være ganske blind for å se at hjemmeteipingen ikke drepte musikken – den fins der i rikt monn. I tillegg kan man argumentere for at kassetten faktisk hjalp musikken, siden den gjorde det mulig for musikere uten platekontrakt både å produsere og få spredd sin musikk. Dessuten var det gjerne slik at de som teipet mye også kjøpte mye.

Men disse erfaringene er ikke nødvendigvis riktige når det gjelder den teknologien som nå er i ferd med å bli allemannseie.

— Det blir ikke helt holdbart å sammenligne CD-brenning med hjemmeteiping, sier Asbjørn Slettemark, redaktør av brasnjeorganet Faro-Journalen.

— For med en CD-brenner og en oppegående PC, som kan kopiere omslaget, kan man få noe som ligger nærmere opp til originalens lyd og utseende ved å brenne en original-CD enn man kunne med en vinylplate og en kassett. Og når forskjellen blir mindre, er det godt mulig at det blir mer fristende å kopiere, sier Slettemark, som likevel er varsom med å trekke noen større konsekvenser av dette resonnementet.

— Det gjenstår å se hva som skjer når neste generasjon blir skikkelige platekjøpere. Alle som har jobbet med analyse av forbruksmøsntre vet at det tar lang tid før slike endringer gir ordentlig utslag. Det er ganske nytt at vesentlige deler av befolkningen har tilgang til CD-brennere, og det vil ta lang tid før vi ser om dette gir store konsekevenser, sier Slettemark.

Publisert:

Del: