Det Norske Kammerorkester leter etter hemmelige koder i Bachs Brandenburg-konserter under Oslo Vinternatt Festival.

Det norske kammerorkester (Orkesterbilde Terje Tønnessen)

Festivalen som starter 30. januar har dette året koder og myter som fokus.

I følge Det Norske Kammerorkesger hevder ny forskning at Bach fylte sine Brandenburg-konserter med hemmelig koding fra den mytologiske verden, og gjennom festivalen ønsker orkesteret å utforske teorien.

— Bach levde i en tid hvor det var vanlig å legge inn doble betydninger, både i musikk og annen kunst. Det er sannsynlig at også Bach gjorde dette Brandenburg-konsertene, sier kunstneriske leder Terje Tønnesen i en pressemelding.

Han henviser til den britiske dirigenten Philip Picketts forskning, hvor Pickett hevder at detaljer i Bachs komposisjoner kan tolkes som historiefortelling fra komponistens side.

Felles kulturarv

Oslo Vinternatt Festival blander altså dette året fortellinger med musikk som er skapt med utgangspunkt i myter. Under festivalen blir historier om blant andre Apollon, Orpheus og Hercules gjort levende i samarbeid med skuespillere som Terje Strømdahl, Terje Nordby og Hilde Grythe.

— Mytene ligger i vårt språklige og historiske grunnuttrykk. De representerer det som ikke har så klare betydninger, men som likevel er der, sier Tønnesen.

Fredag- og lørdagskvelden rundes av med Kammerorkesterets eget klubbkonsept Hard Barokk, hvor orkesteret beveger seg ut i nye farvann sammen med diskJokke.

Det er Det Norske Kammerorkester som melder dette. For fullstendig programinformasjon, se orkesterets hjemmesider.

Publisert:

Del: