Festivalen som starter 30. januar har dette året koder og myter som fokus.
I følge Det Norske Kammerorkesger hevder ny forskning at Bach fylte sine Brandenburg-konserter med hemmelig koding fra den mytologiske verden, og gjennom festivalen ønsker orkesteret å utforske teorien.
— Bach levde i en tid hvor det var vanlig å legge inn doble betydninger, både i musikk og annen kunst. Det er sannsynlig at også Bach gjorde dette Brandenburg-konsertene, sier kunstneriske leder Terje Tønnesen i en pressemelding.
Han henviser til den britiske dirigenten Philip Picketts forskning, hvor Pickett hevder at detaljer i Bachs komposisjoner kan tolkes som historiefortelling fra komponistens side.
Felles kulturarv
Oslo Vinternatt Festival blander altså dette året fortellinger med musikk som er skapt med utgangspunkt i myter. Under festivalen blir historier om blant andre Apollon, Orpheus og Hercules gjort levende i samarbeid med skuespillere som Terje Strømdahl, Terje Nordby og Hilde Grythe.
— Mytene ligger i vårt språklige og historiske grunnuttrykk. De representerer det som ikke har så klare betydninger, men som likevel er der, sier Tønnesen.
Fredag- og lørdagskvelden rundes av med Kammerorkesterets eget klubbkonsept Hard Barokk, hvor orkesteret beveger seg ut i nye farvann sammen med diskJokke.
Det er Det Norske Kammerorkester som melder dette. For fullstendig programinformasjon, se orkesterets hjemmesider.
Kommentarer
Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!