Glenn Erik Haugland og Lasse Thoresen er Norges nominerte til Nordisk Råds Musikkpris. – Jeg er overlykkelig for nominasjonen og håper det fører med seg flere muligheter for meg til å skrive musikkdramatikk. Det er ingen tvil om at en slik nominasjon åpner dører, sier Haugland, som er nominert for kammer-operaen “Hulda”, som hadde premiere under Garborg-dagene på Tynset i 2001.

Glenn Erik Haugland, 2003 (Foto: Morten Løberg)

Av Tormod Halleraker

Han håper nominasjonen kan bidra til å løfte nyere norske operaer frem.

— Det er mange år siden en norsk opera har blitt nominert til denne prisen. Med tanke på at det om få år står ferdig en ny opera i Bjørvika, håper jeg at flere nå ser betydningen av satse på norske musikkdramatikere.

Haugland er nominert for musikken til operaen “Hulda og Garborg”, som ble urfremført på Garborg-dagene på Tynset 2001. Rolf Norsen, Cecilie Løveid og Stella Bjørnstad har skrevet librettoen.

“Hulda og Garborg” ble både en publikums- og kritikersuksess da den hadde premiere i forbindelse med Garborg-dagene. “Klassiker-potensiale” skrev VG og gav operaen terningkast 5, mens både Klassekampen, NRK P2 og Nationen begeistret betegnet operaen som “dristig og vellykket” og “et gjennombrudd for Haugland som komponist”.

Eksperimenter innen “perfomance-kunst”, “konsertforestillinger” og musikkteater for barn har vært en viktig del av Hauglands utvikling som musikkdramatiker. Sammen med Heidi Tronsmo og Ståle Tråsdahl startet han i 1990 musikkteatergruppen Opera Omnia. Innsikt og erfaringer fra arbeidet med over 30 ulike musikkteater-produksjoner, førte i 2000/2001 til operasuksessene “PoY!” og “Hulda og Garborg”. Barneoperaen “PoY!” har blitt fremført over 130 ganger over hele Europa, mens “Hulda og Garborg” etter premieren på Tynset også har vært satt opp på Det Norske Teater i Oslo.

Haugland var profilert formann for Norsk Komponistforening fra 1997 til 2002. I den senere tid har han hatt suksesser med blant annet verk for Oslo Filharmoniske Orkester. Han skriver for tiden på et bestillingsverk for NRK ( En radio-opera der Kringkastingsorkesteret medvirker), Bergen Filharmoniske Orkester og Den Norske Opera. For DNO skriver han en ny opera basert på boken “Dukken i taket” av Ingvar Ambjørnsen.

Den andre norske nominerte til prisen er Lasse Thoresen med “Løp, lokk og linjar”. Dette verket for samtidsensemble kombinerer folketoner og samtidsmusikk på en spennende måte.

Lasse Thoresen ble i fjor tildelt EDVARD-prisen i klassen “Samtidsmusikk” for “Løp, lokk og linjer”.

— Oppfinnsom, avvekslande og organisk musikk som gjer folkemusikalske element til ein fullstendig integrert og naturleg del av samtidsuttrykket. Snerten og humoren i det har i tillegg ein befriande verknad, var juryens kommentar til tildelingen.

Lasse Thoresen er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole. Fra 1985 har han arbeidet med mikrotonalitet under innflytelse av norsk folkemusikk, fransk spektralmusikk og Harry Partch’s tonesystem “Just Intonation”. Baha’i-religionen har også vært en kilde til inspirasjon.

Sin estetikk uttrykker han på følgende måte:
— Musikk er ikke bare musikk … jeg synes musikkens oppgave først og fremst er å forholde seg til det menneskelige uttrykk. Den skal ikke være en utredning av klangmessige muligheter, – den skal bruke disse mulighetene for å uttrykke menneskelige forhold.

Lasse Thoresen har lenge vært en sentral komponist med mange bestillingsoppdrag. Blant disse kan nevnes “Hagen” til åpningen av Oslo Konserthus; “Just Int trois régénérations” bestilt av Radio France; “Rettferdighetens Sol” bestilt av Harmonien i Bergen. Oslo-Filharmonien har i senere år bestilt tre verker fra Lasse Thoresen; “Symfonisk konsert for fiolin og orkester” uroppført av Stig Nilsson; “Carmel eulogies” i forbindelse med 75-års jubileet i 1994; og endelig “Emergence – Luohti Boade” i forbindelse med orkestrets residensuker i Athen og Wien i 1997.

I 1987 mottok Thoresen Lindemanprisen for sitt virke som komponist, og han fikk både i 1981 og 1993 Norsk Komponistforenings pris for årets verk. Også til Nordisk Råds Musikkpris har han flere ganger tidligere vært nominert.

Publisert:

Del: