Olav H. Hauge og Geirr Tveitt ble begge født for 100 år siden, og feires sammen i år. På programmet til Filharmonien i Bergen står blant annet en urframføring av Glenn Erik Haugland.

Geirr Tveitt: A Hundred Hardanger Tunes cover

”Solgudsymfoni” er et symbolsk verk som skildrer viktige episoder i guden Baldurs liv, og suite nr. 4 ”Brudlaupsuiten” Fra Hundrad Folkatonar frao Hardanger, er basert på folketoner Tveitt samlet inn. Begge skal framføres av Bergen Filharmoniske Orkester i Grieghallen førstkommende fredag.

Mellom disse to Tveitt-verkene kiler Glenn Erik Hauglands komposisjon ”…og holt læt seld sjels gal” seg inn. Det er en urframføring. Hauglands nye verk er basert på dikt, intervju og dagbøker av Olav H. Hauge.

I en programkommentar skriver Haugland blant annet dette om ”…og holt læt seld sjels gal”:

Det finnes allerede en sterk og konservativ Haugeforståelse her på Vestlandet, og enhver tonesetting av hans diktning vil måtte finne seg i å bli sett på som en trussel mot denne. Kanskje dette er grunnen til at de fleste komponister som rører ved Hauge, har valgt å legge seg flat for den rigide rytmiske forståelsen av diktene?

I arbeidet med ”…og holt læt seld sjels gal” valgte jeg tidlig å fokusere på tematikken i og bakenfor diktene, snarere enn metaforene og linjene i seg selv. Jeg jaktet intenst på noe som lot seg spille seg ut i en meningsfull musikalsk kontekst. Ord som resonerte med min livserfaring og som kunne omsettes til et musikalsk univers som involverte et helt orkester. Det var ingen enkel jakt, for Olav H. og jeg er veldig forskjellige.

Medvirkende på konserten er Bjarte Engeset, dirigent, Ann-Helen Moen, sopran, Hege Høisæter, mezzosopran, og Tom Erik Lie, baryton.

Det legges opp til et konsertforedrag med Reidar Storaas, Glenn Erik Haugland og Bjarte Engeset i Grieghallens fojé kl. 18.30.

Mer om konserten på disse sidene.

Publisert:

Del: