– Når tungrockbandet Noxagt og støy- og elektronikamusikeren Lasse Marhaug spiller sammen på samme scene får publikum møte voldsom instrumental rock (med bratsj sentralt i lydbildet!), vridd elektronikk og sonisk punk. Dette er den nye lyden, dette er “the shape of rock to come”, skriver Rikskonsertene entusiastisk i sin pressemeldning i forkant av turnéen. I kveld er det Oslo som står for tur, mens også Bergen, Stavanger, Tromsø, Bodø og Trondheim skal få besøk av den doble dynamitt-pakken.

Noxagt live, 2003

Tida vi lever i har aldri utfordret sjangerbåsene sterkere. Lyder blandes, artister jobber sammen på kryss og tvers av etablerte miljøer, komponister og pønkere på samme scene med felles lyder. Det er dette Rikskonsertene tar konsekvensen av når de sender tungrockbandet Noxagt (med bratsj sentralt i lydbildet) på turné sammen med støy- og samtidsmusiker Lasse Marhaug. Her oppstår ny lyd – men hva er denne nye lyden? Lasse Marhaug antyder at det er “the shape of rock to come”.

Den legendariske saksofonisten Ornette Coleman prediket et lignende budskap på begynnelsen av 60-tallet da han lanserte sin: “The shape of jazz to come”.

— Marhaugs tittel sier mye om de nye musikalske tendensene, sier produsent i Rikskonsertene, Martin Revheim. – For en musiker i dag er Ornette Coleman en like relevant referanse som Slayer, John Cage og Missy Elliot. Dette skaper nye lyder, holdninger og utfordringer for publikum, arrangører og for spillestedene. Noxagt og Lasse Marhaug er to av landets viktigste eksponenter for en ny estetikk innenfor rockuttrykket; for en sterk, dyptpløyende, men utadvendt og energisk revitalisering av rocken. Dette er no-nonsense, rett fram, rett i fleisen. Lydene som kommer ut er nye, og de stiller spørsmål ved det vi kjenner fra før. De vil også stille viktige spørsmål til oss, til våre preferanser som både publikum og konserttilbyder, avslutter Revheim.

Noxagt og Lasse Marhaug har ikke turnert sammen tidligere, men har spilt sammen i ulike sammenhenger og har stor respekt for hverandres uttrykk. Dette er for øvrig Lasse Marhaugs første turné i Norge siden 1998, og i april i år ga han ut solo-album med tittelen The Shape of Rock to Come (Smalltown Supersound). Begge har også det til felles at de er blant Norges viktigste musikkambassadører i utlandet. Innovatører som Thurston Moore i Sonic Youth og jazzmusiker Mats Gustaffsson er dedikerte fans, og musikkmagasinet The Wire hyller dem som “stilskaperne fra Norge”. Går du inn i en god platebutikk, hvor som helst i verden, vil du finne platene deres, gjerne merket med butikkens egne anbefalelsesmerker.

Noxagt spiller tung og voldsom instrumental rock. Musikken er kraftfull og energisk, med en massiv rytmeseksjon og intenst dronende bratsj. Noxagt var i våres på en femukers Europaturné, og tidligere har bandet turnert England og vært på en omfattende USA-turné. I sommer spilte bandet på en rekke festivaler, blant annet på Roskilde og Quart. Gruppa har gitt ut to album, “Turning It Down Since 200” og “The Iron Point”. To av sangene fra albumet The Iron Point er med som filmmusikk i “Monstertorsdag” av Arild Østin Ommundsen, regissøren bak storsuksessen “Mongoland”. I tillegg figurerer Noxagt som band i filmen, som kommer på kino i oktober.

“Turning It Down Since 2001” ble bl.a. kåret til en av de 50 beste platene i 2003, uansett sjanger, i The Wire, og fikk også ni av ti poeng i ekstrem-metatalbladet Terrorizer. Platen fikk ellers høye terningkast i Dagbladet, BA og Stavanger Aftenblad. “Et veldig unorsk sjokk for systemet”, mente Øyvind Holen i Dagsavisen, mens Haugesunds Avis kalte den “en av de hardeste platene utgitt i Norge på mange, mange år.”

Lasse Marhaug er en innovatør på den norske støy/eksperimentelle scenen. Marhaug er med på over hundre utgivelser i ulike konstellasjoner på plateselskap over hele verden, som solo-artist, i samarbeidsprosjekter og med ulike band. Han er kanskje mest kjent fra den elektroniske duoen hans med John Hegre, dronerock-psykedeliagruppa Del, og som livemusiker med Origami Replika (punk-scum-performance-fraksjonen innen Origami Replika-nettverket). Marhaug har også laget musikk for filmer og videoprosjekter, og han driver plateselskapet Jazzassin Records.

Marhaugs lydbilder har likheter med den japanske støyscenen, med Merzbow og Otomo Yoshihide i spissen, og til Østerrikes Mego-label, med artister som Pita og Fennesz. Men man finner også referanser til de vakre og arktiske lydene til Biosphere, Pan Sonics minimalistiske tekno, og til Oval og Microstorias glitch-elektronika.

Men Marhaug har sin egen stil. Musikken hans er rik på detaljer. Lag på lag med lyd åpenbarer seg sakte mens du lytter. Musikken beveger seg fra det åpne og romlige til det oppstykkete med en ekstrem digital brutalisme. Marhaugs bruk av pipe- og klikkelyder, ofte med dype lydlandskap i bakgrunnen, skaper en glitrende og virvlende lyd.

“Marhaug has an impressive range at his fingertips, veering wildly from shock-tactic maximal noise, to near silent contemplative drones…He adopts an approach midway between Merzbow and the Mego label at it’s wackiest and most abrasive” – Ed Pinsent, The Sound Projector.

Dette er turnéruten til Noxagt og Lasse Marhaug:

8.september: Bø, Kroa
9.september: Oslo, Blå
10.september: Bergen, Garage
11.september: Stavanger, Touscene
15.september: Tromsø, Kaos
16.september: Bodø, Sinus
17.september: Trondhem, Blæst

Du kan lese mer om Rikskonsertenes øvrige konserttilbud denne høsten på denne nettsiden.

Publisert:

Del: