Lindberg Lyd har over noen tid profilert seg med lydopptak i surround – som de mener er fremtiden for en rekke musikktyper. Hans Peter L’Orange er hovedtekniker på Lindberg Lyd, med feltopptak som sin spesialitet. Han er ikke overbevist om at DAB vil kunne tilby den gode lyden kringkasterne har lovet.

Lindberg Lyd - Studio A (Foto: 2L.no)

Av Knut Steen

Under Lindberg-paraplyen finnes blant annet plateselskapet/etiketten 2L, med slagordet “free from the strains of genre” (fri av sjangerens bånd, red, anm,.-)

L2 har fulgt sitt eget slagord, i deres katalog finnes innspillinger av folkemusikk, jazz, blues, klassisk-, kormusikk og ambient.

Ikke DAB-overbevist
Lindberg Lyd står for studioarbeidet bak produksjonene, ofte med hovedtekniker Hans Peter L’Orange bak spakene. Lindberg Lyd satser for tiden hardt på klassiske CD-innspillinger i surround – noe du kan lese mer om i denne artikkelen fra mars i år. L’Orange er langt fra overbesvist i forhold til lyd-løftene som serveres om DAB:

— Digital radio er utgangspunktet er en god idé, men slik jeg ser det vil DAB ha en alt for dårlig båndbredde. Jeg tipper DAB vil bli et bilstereofenomen. Til kritisk lytting hjemme, er den maksimale dataraten alt for lav. Det er et uunngåelig resultat når man prøver å klemme veldig mye informasjon inn på denne måten.

Hvilke andre alternativer gir bedre lyd?

— Jeg har ikke satt meg inn i de ulike formatene, men mitt hodedargument er båndbredden. Det finnes mange andre formater som kan gi bedre lyd – f. eks DTS, som ble utviklet av teamet rundt Steven Spielberg i arbeidet med Jusrassic Park. DTS har blitt en ny standard i spillbransjen, og begynner også å få innpass i i lyddelen for DVD – det hele er et spørsmål om hvor mye båndbredde man får. DTS kan i alle fall overføre surround-lyd uten problemer, og er uansett et formant man enkelt kan bruke der det er snakk om nedlasting eller streaming.

“En klart hørbar forringelse”
DAB-mottakere har maksimal bitrate/lydkvalitet på 192 kbps i Mpeg 1 Layer 2. Hvordan vil du karakterisere denne kapasiteten i forhold til den musikken dere steller med på 2L og Lindberg Lyd?

— Det vil være en kraftig forringelse, særlig i forhold til den typen musikk vi jobber med. Kringkasterne sier at lydforskjellen ikke skal være hørbar, men med så dårlig kvalitet vil DAB by på en klart hørbar forringelse – spesielt for akustiske innspillinger. I forhold til komprimert pop og rock vil nok forskjellen være mindre, men det kommer også selvfølgelig ut på hva hva slags lytteutstyr du bruker. 192 kbps er uansett klart i underkant.

Hva med DAB i forhold til FM?

— DAB har sine fordeler med flere kanaler, men rent lydmessig er jeg i tvil om at det kommer til å bli noe bedre – bortsett fra at mottaksforholdene kanskje blir noe klarer. Men lyden blir nok ikke så mye bedre.

— DAB-toget har gått
L’Orange mener det er på tide å innse at toget har gått for DAB-formatet.

— Det var snakk om DAB da jeg utdannet meg – for over 15 år siden. Nå har toget gått, før formatet har kommet skikkelig igang. Hvis man skulle overføre radiosignaler digitalt, kunne man nesten slå seg sammen med Telenor 3G eller andre databærere med langt større båndbredde. Når man ser hva som skjer med trådløse nettforbindelser, må det finnes kanaler med mye større kapasitet enn DAB.

Betyr dette at du aller helst ville hatt en software-basert radioløsning?

— Det skal jeg ikke mene så mye om. Båndbredden på 3G-nettet er heller ikke så stor, men det er lett å se hvor fort utviklingen går. DAB-formatet var en god idé for 15 år siden, men det er rett og slett for trangt for akustisk musikk, avslutter Hans Peter L’Orange.

Publisert:

Del: