En samlet popbransje sukker kollektivt over den begredelige dekningen av populærmusikk på norsk fjernsyn. De doble spellemannvinnerne Palace of Pleasure har gitt opp å lage musikkvideoer.

Palace of Pleasure

Norsk musikk er i skuddet for tiden, men norske fjernsynskanaler har neppe mye av æren for det. Etter at NRK la ned U-redaksjonen i 1999, og Metropol satte stopper for “Metropol Live” er det blitt svært vanskelig for fremadstormende norske band å nå fram på tv-skjermen.

— Mulighetene for å få vist musikkvideoer er veldig dårlige. Palace of Pleasure fikk vist “Summer Sound”-videoen på TVNorge etter at programmene var ferdigsendt. Men nå er det faktisk klin umulig å få vist videoer i Norge. Vi har derfor ikke prioritert å lage video siden, sier Sigmund Holtskog i Palace of Pleasure.

Han får støtte av Herjulv Arnkværn i distribusjonsselskapet Tuba, et selskap som har en finger med i spillet på svært mange nye norske utgivelser innen rock, pop og klubbmusikk.

— Mulighetene for et nytt norsk band å komme på tv er ikke spesielt stor. Jeg synes sportsredaksjonene er mer oppegående, bare se på dekningen av El Cacos Dan Eggen-tilknytning (Dan Eggen er medeier av El Caocs plateselskap Black Balloon), sier Arnkværn.

Våren 1999 la NRK ned U-redaksjonen, og musikkprogrammene “Jazz & Heavy” med Geir Kolden og Tonny Kluften og “Klubb Sju” med Olle “DJ Abstract” Løstegaard fulgte med på lasset.

— Det er trist, ambisjonen brytes suksessivt ned og musikkprofilen forsvinner rett vest, sa U-produsent Arne Thoresen til Osloposten i den anledning.

Våren 1999 het det fra NRK at det fantes planer og penger om å supplere “Topp 20” med enda et musikkprogram. I dag råder NRKs “Topp 20” fortsatt grunnen alene som det eneste tv-programmet viet pop, rock, techno og hip hop.

Ellers er populærmusikk stort sett henvist rollen som fyllstoff i ungdomsprogrammer som “Etter skoletid”, “Inzider”, “Sone2” og “Trigger”. Noen norske band slipper til som pauseunderholdning (eller “pissepauser”, som Universal-sjef Petter Singsaas uttrykte det i Ballade.no på fredag) i tv-kanalenes større show, som for eksempel “Skavlan”.

På storbykanalen Metropol var det mulighet for nye norske band å vise seg fram fra konsertscenen fem dager i uka via “Metropol Live”. Programmet ble nedlagt, og konkurransen om å slippe til i erstatningen “Box”, som bare er på lufta to ganger i uka, har hardnet betraktelig til.

Ballade har spurt en rekke nøkkelpersoner i norsk popbransje tre spørsmål:

1. Hvordan er muligheten for å få vist norske musikkvideoer på norske tv-kanaler?
2. Hvordan er mulighetene for ferske band å få spille live på norsk tv?
3. Hvordan ser du på nedleggelsen av “Metropol Live”, et av de få tv-programmene som slapp til ferske norske band?

Sigmund Holtskog, Palace of Pleasure
1. Veldig dårlige. Palace of Pleasure (POP) fikk vist “Summer Sound”-videoen på TVNorge etter at programmene var ferdige. Nå er det faktisk klin umulig å få vist videoer i Norge. POP har derfor ikke prioritert å lage video.
2. Enda mindre. Blå, So What, dBUT og Racing Junior har gått sammen om noe de kaller “Klubben”. Der ble det vist norske musikkvideoer.
3. Det er kjipt at “Metropol Live” legges ned, selv om ikke det var tidenes beste program. Det musikk-Norge trenger er et program som “Musikkbyrån” på Sverige. Der sender de videoer og dokumentarer om svenske og utenlandske band. Jeg sendte en mail til NRK om dette, og fikk til svar at de jo hadde musikkprogrammer som “Melodi Grand Prix” og “Spellemannprisen”!

Jarle Savijo, ArtistPartner
1. Man kan noen ganger være heldig å få vist mainstream-artister som pausefyll på TVNorge. Etter som jeg vet er det ingen programmer som er aktuelle for tiden, bortsett fra hitlisteprogrammene.
2. Bare “Box” på Metropol.
3. Forferdelig synd, og et feilgrep av Metropol. De var i ferd med å få til noe som ikke har eksistert i Norge siden NRK2s litt hemmelige musikksatsning for noen år siden.

Herjulv Arnkværn, Tuba
1. I dag er det ingen steder å vise ukjente/opp og kommende artister – svenskene har flere programmer – NRK har “Topp 20”, samt fredags-tv for ungdom – stor forskjell. Kontinuiteten er elendig – plutselig er det en programserie som går kanskje et halvt år, for så å bli nedlagt uten å bli erstattet av noe i det hele tatt.
2. Ikke spesielt stor. Sportsredaksjonen er mer oppegående – jamfør El Cacos Dan Eggen-tilknytning (Eggen er medeier av El Caocs plateselskap Black Balloon).
3. Ikke bra – mye kan sies om programmet, men det var i alle fall en anledning for både norske og utenlandske artister å vise seg litt fram.

Vidar Hanssen, Beatservice Records
1. Det er ikke så veldig gode muligheter. Jeg har ikke sendt noe til norsk tv siden DJ Abstracts “Klubb Sju” var på lufta.
2. Rimelig små.
3. Har ikke noe forhold til Metropol.

Jakob Kielland, City Connections
1. Tja, videoen må jo holde en gitt kvalitet (men hei; Il Cæsar-videoen ble jo vist!). “Topp 20” viser innimellom norske videoer som “bobler” på VG-lista, “Etter skoletid” har vist noen videoer hver uke, “God kveld Norge” viser snutter av videomateriale hvis de anmelder et album, “Inzider” på TVNorge, “Sone 2” på TV 2 og “Trigger” på NRK1 viser videoer, mens Metropol bruker videoer som “fillere” mellom programmet.
2. Ferske band trenger en ildsjel til å ringe tenkelige og utenkelige tv-programmer. Tv krever punktlighet og forarbeide, og hvis bandet ditt blir kjent som greie å ha med å gjøre blir det lettere å få tv-opptredener. Jeg tror man ofte overvurderer de større selskapene, rett og slett fordi det er en god unnskyldning for ikke å jobbe ræva av seg.
3. “Metropol Live” er erstattet med “Box”, som også har liveband i studio. Nå som programmet sendes sjeldnere, øker også kvaliteten på bandene. Jeg synes vi som jobber med musikk må se muligheter og fordeler.

Martin Hagfors, Home Groan
1. Ser aldri på norske “underholdningsprogrammer”, har ingen drømmer om å bli millionær og likte ingen av de jeg gikk i klassen med. Men jeg tror NRK U
kjører litt ungdomsmusikk.
2. De kjører jo veldig traust, liten sjanse uten mye “hype”.
3. Dumt, har selv vært der et par ganger og synes de fikk til mye for lite, blant annet god lyd.

Egil Hegerberg, Black Debbath
1. Såvidt jeg kan bedømme er mulighetene for å få spilt videoer på noen norske fjernsynskanaler omtrent lik null.
2. Ferske band kan bare glemme å bli spilt på tv, etablerte band kan bare glemme å bli spilt på tv og store utenlandske band kan bare glemme å bli spilt på tv. Det finnes ingen tv-programmer hvor det spilles musikk i det hele tatt.
3. “Metropol Live” ble erstattet med det langt dårligere “Box”, som riktignok fortsatt har innslag med norske band, men som er et langt dårligere program. Det eneste som er bra med “Box” er innslagsserien “Oslo Today” med plateaktuelle Black Debbath. Den er til gjengjeld vanvittig bra!

Lars-Erik Myran, Randall
1. Nei, jeg tror ikke det er mange program som kan vise videoer med unntak av “Topp 20” og Metropols “Box”.
2) Ingen.
3) Dette var krise, snakker av egen erfaring. Randall fikk nemlig som ukjent band muligheten til å spille tre låter på “Metropol Live” i fjor. Vi hadde da planer om å følge opp dette med en tv-opptreden til i sammenheng med slipp av en ny CD, dette skjærer seg jo glatt nå. Erstatningen “Box” kjører bare etablerte artister eller artister som kommer ut med CD på større selskap. Det fører til at det ganske store “independent”-markedet i Oslo står igjen uten noen mulighet til å få vist seg fram på tv.

Baard Slagsvold, Tre Små Kinesere
1. Elendig.
2. Elendig.
3. Elendig.

Eivind Brydøy, Basic Music Management
1. Det er svært få muligheter til å få vist musikkvideo i Norge. Det er mulig at dette bedrer seg med tiden, fordi det er en tendens til at kanalene lager egne ungdomsrettede programmer, som for eksempel “Sone 2” der en har mulighet til å presentere artister. Vi har også et problem med visning på MTV, fordi det ser ut til at du må ha utgivelse i Sverige for å få noen prioritet på kanalen.
3. Nedleggelsen av “Metropol Live” var helt klart skadelig for nye band som tidligere slapp til på kanalen. Nedleggelsen foregikk samtidig med at både NRK og TV 2 kuttet antallet programmer med musikkinnslag (som ikke er av typen “Beat for Beat” eller andre spørreprogram). Dermed er det nå mer konkurranse blant de større artistene også for å komme med på Metropols onsdags- og
lørdagssendinger.

Publisert:

Del: