Søndag 3. april på Nasjonalgalleriet åpner den nye Happy Days-festivalen med en liten pre-event i regi av kompnoisten Øyvind Torvund og Oslo Sinfonietta. De har kalt det en ornamentkonsert, knyttet til at Torvund har fått to rosemalere til å gjøre sin tolkning av tagger han har funnet rundt i Oslo by. I Torvunds prosjekt Bandrom lærer musikerne hverandre musikk via muntlig tradering, slik folkemusikk blir formidlet, og publikum kan følge med. Her finner du omtale av noen av Happy Days’ artister.

Øyvind Torvund: Bandrom, rosemalt tag

Happy Days er en liten, grenseoverskridende festival for lydbasert kunst. Fra 6-9. april finner musikalske eksperimenter, instrumentalteater, stedsspesifikke verk, eksperimentell opera, installasjoner, video og semina sted rundt i Oslo. Komponister og kunstnere er blant anne østerrikeren Peter Ablinger, tyskeren Manos Tsangaris, Øyvind Torvund, danske Niels Rønsholdt og den norske videokunstneren Bodil Furu. Happy Days arrangeres av Ny Musikk.

Øyvind Torvund: Bandrom III

Torvund har tidligere skrevet verk på grensen mellom installasjon og konsert, for musikere og diverse gjenstander utplassert i mange rom. Denne gang flytter han utendørs, nærmere bestemt til Vaterlandsbrua på Grønland hvor nylaget folkemusikk framføres i en campingvogn, mens to biler råner omkring med spesialkomponert musikk for bilstereo på full guffe, i den ene sitter en perkusjonist og spiller på fiskebein og annet rusk, og i den andre durer dype bassfrekvenser Musikerne lærer hverandre Torvunds musikk via muntlig tradering, slik folkemusikk blir formidlet, og publikum kan følge med. Verket. har også avløpere i form av en “ornamentkonsert” i Nasjonalgalleriet og rosemalte versjoner av tagger funnet rundt i Oslo by.

Presentasjon og ornamentkonsert søndag 3. april kl. 14.00 på Nasjonalgalleriet. Ellers hver dag kl. 15.00-18.00 på Olafiaplassen ved Vaterlandsbrua (Grønland T), lørdag 12.00-16.00 samtidig med markedet samme sted.
Mer informasjon på www.bandrom.no

Bodil Furu: Musikken året etter
video, Urpremiere
Bodil Furu er dokumentarfilmskaper og billedkunstner som har markert seg på UKS-biennalen og på Momentum. Hun har i tillegg en avsluttet karriere som klassisk pianist og har blant annet brukt disse erfaringene i videoen som er spesielt bestilt til festivalen. Den er en montasje av intervjuer, tekster og dokumentarisk materiale om fem sangere i koret Ginnungagap, som spesialiserer seg på samtidsmusikk, og deres forhold til musikk. Arbeidet har også fått en avlegger i et doku-musikalsk korverk for samme kor. I samarbeid med Oslo Kunstforening. Bestilt av Ny Musikk.

Parkteatret onsdag 6. april 20.00 (som konsertvideo) Oslo kunstforening torsdag 7. april kl. 18.00. www.oslokunstforening.no

Peter Ablinger: Schaufensterstück
Lydinstallasjon for selvspillende klaver, computer og utstillingsvindu
Hvordan låter den passerende blåtrikken i Tollbugata “ominstrumentert” til piano? Det kan man høre i den berlinbaserte lydkunsteren og komponisten Peter Ablingers innstallasjonsarbeid hvor lyder fra gata overføres, via computer i sanntid, til klaverbuldring og sarte plonk. Publikum som står inne og skuer ut på gata, ser de småpratende forbipasserende og blir presentert for en korresponderende lyd som noen ganger oppleves i et slags 1:1-forhold, og noen ganger forblir gåtefull.

Åpning Musikkinformasjonssentret (MIC) torsdag 7. april kl. 17.00

Peter Ablinger: Tre Steder Oslo
Tre utvalgte rom i Oslo, den etterklangrike kirken Paulus på Birkelunden, skatehallen i kjelleren i det tidligere punkekollektivet Hausmania og den renoverte fabrikkhallen i Norsk Form/DOGAs nye lokaler, har blitt akustisk målt av komponisten. Rommets såkalte resonansfrekvenser, de tonene som “ringer” spesielt godt der, er satt sammen til et lydverk for 5 musikere, så og si et rommets eget selvportrett. Tre Steder Oslo kan bare oppføres i disse tre rommene. Peter Ablinger har tidligere laget et tilsvarende verk for tre steder i Graz. Paulus kirke torsdag 7. april kl. 20.00

Niels Rønsholdt: Inside your mouth sucking the sun
En eksperimentell opera strippet for annet enn lyd og digital videoscenografi, for to sangere, trombone og klarinett, på Grusomhetens teaters fantastiske teaterrom under bakken på Hausmania. Historien om Napoleon Bonaparte og hans kone Josephine, som han elsket, men kastet på dør da hun ikke kunne gi ham noen arving. Tora Augestad, Bård Bratlie, Marius Hesby, Rolf Borch.I samarbeid med AdOpera!

Grusomhetens teater, Hausmania. Fredag 8. april kl. 21.00, lørdag 9. april kl. 18.00 www.nielsroensholdt.dk/inside

Manos Tsangaris: Tafel 1
To musikanter rundt et bord med en masse ting og tang
Tsangaris definerer seg som en komponist, men begrenser lang i fra sin virksomhet til å sette sammen lyd. Enkelte verk er tilogmed uten lyd. Hans musikkteatrale stykke for to musikere rundt et bord, pluss en eksekutør av at spesialkonstruert “lyspæreorgel”, omfatter en rekke høyst uvanlige instrumenter som ringeklokker, lommelykter, vann, walkman, øse, bordlamper, polaroidkameraer, kammer og melkeflasker.
Fabrikken Lørdag 9. april kl. 20.00.

Happy Days er en del av Ny Musikks treårige satsning på tverrkunstneriske uttrykk. Tema for årets Happy Days er “Musikkens utilstrekkelighet”. Mange komponister synes for tiden å ville overskride musikkens verkforståelse og formidlingsformer. De opplever at den “rene” musikkgenren kommer til kort i forhold til vår tids uttrykksbehov, at en absolutt musikk ikke kan ta opp i seg samtidens idéer og problemer eller reflektere hvordan vi oppfatter vår tilværelse i en moderne verden.

I forbindelse med Happy Days utkommer også en spesialutgave av tidsskriftet Parergon, med artikler og intervjuer som berører disse temaene.

Publisert:

Del: