Ny Musikk-festivalen Happy Days går i sitt tredje år nye og offensive veier. I selveste Oslo City, som vel må regnes som kommersialismens høyborg i hovedstaden, blir det 47 konserter i løpet av tre tettpakkede dager. Årets festivalkomponist er Jono El Grande, som sammen med musikere som Ensemble 96, KORK, Ning, Affinis og Poing ligger i hardtrening til den kommende kjøpesenterfesten. El Grande vil sammen med et fjorten manns orkester fremføre bestillingsveket “Oslo City Suite”.

Happy Days 2007_poster

Av Arvid Skancke-Knutsen

Happy Days på Oslo City blir av Ny Musikk omtalt som en oppdagelsesreise i lyd med klanglige overraskelser på de mest uventede steder.

Jono El Grande er årets festivalkomponist, og vil lørdag 14. april fremføre en urpremiere på det nye orkesterstykket “Oslo City Suite”, i samarbeid med hele fjorten musikere.

tillegg vil artister som Grammy-nominerte Ensemble 96, Kringkastingsorkesteret, Forsvarets Stabsmusikkorps, Poing, SISU, Rolf Wallin, Maja Ratkje, Henrik Hellstenius og en rekke andre fremføre musikk som til nå har vært sjelden i disse omgivelsene. Alle konserter er gratis, og foregår i tilknytning til butikker og spisesteder ved kjøpesenteret. Eksempelvis vil Lasse Marhaug spille to sett på Platekompaniet, mens Ning opptrer ved inngangen til Vinmonopolet, mens Affinis opptrer ved den provisoriske Happy days-scenen ved Bit.

— Happy Days 2007 er en kollisjon mellom to antatt ekstreme motpoler: Den nye musikken med sitt iboende krav om fordypning på den ene siden, og kjøpesenteret som et forførende forbrukermaskineri på den annen. Hva vil skje når den nye musikken inntar Oslo City? Vil den reduseres til forbrukerpleie, eller kan den vise seg som relevant for et stort og sammensatt publikum?

Det er blant spørsmålene som Happy days ønsker å stille med denne begivenheten.

Emil Bernhardt, som er redaktør av Parergon og festivalens Off Happy Days-program, utdyper videre:

–Hvordan kan man i dagens Norge tenke seg en samtidsmusikk som engasjerer seg i og utfordrer de samfunnsmessige betingelsene som omgir den, og som den nødvendigvis også selv er en del av? Hvordan er det mulig å kombinere en effektiv kritikk med forsvaret for nyansene i et samfunn der alle nyanser blir offer for den samme nivellerende makten? Kanskje tvinges den nye musikken til å reformulere og tenke gjennom sitt kritiske potensial på en ny måte?

Som en – stadig i følge Ny Musikk – “kritisk motsats” til festivalen på Oslo City arrangeres dermed “Off Happy Days” på Rekord i Oslo sentrum.

Her kan interesserte få med seg paneldebatter om kunst og offentlighet med navn som Erling Dokk Holm og Tone Hansen, samt innlegg om kunst og merkevarebygging av Jono El Grande og Eivind Buene.

Det blir dessuten utstillingsåpning med Sigurdur Gudjonsson (Island), Solvej Dufour Andersen (Danmark) og Øystein Wyller Johansen (Norge) samme sted klokken 19.

Rekord ligger i Ebells gate 6 i Oslo, og det er også her hele Happy Days-arrangementet skal avsluttes lørdag kveld.

Her blir det bl.a. live-musikk med enmannsprosjektet Zweiss, som i disse dager slipper debutalbumet “Yawn of the New Age”.

Ballade kommer naturligvis nærmere tilbake til arrangementet, og vil i tiden fremover sannsynligvis også publisere en rekke tekster som spinner videre rundt den opprinnelige problemstillingen som Ny Musikk og Happy Days her stiller.

Publisert:

Del: