av:

Publisert:

Del:

Happy Days ble i år arrangert for første gang, og gikk av stabelen en rekke steder rundt om i Oslo. Ballade har her gleden av å presentere et biledgalleri fra festivalen, som var et nytt initiativ fra Ny Musikk. Her kan du følge arrangementene i tilnærmet kronolgisk rekkefølge, der det ble rom til både konserter, installasjoner og oppsøkende musikervirksomhet.

Foto: Bodil FuruBodil Furus dokumentarfilm 'Musikken året etter', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Festivalen begynte og sluttet med ikke-musikalske verk. Her fra Bodil Furus bestillingsverk: dokumentarfilmen “Musikken året etter”.

Peter Ablinger: '3 steder under Oslo', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Fra Peter Ablingers spesialskrevne verk “3 steder i Oslo”. Akustiske målinger av rom oversatt til langsomme, ringende musikalske meditasjoner. Her fra Skatehallen under Hausmania.

Mauricio Kagel: 'Staatstheater', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

NING med festivalens eneste innslag av klassisk musikk: Utdrag fra Mauricio Kagels “Staatstheater” fra 1967

Øyvind Torvund: 'Bandrom 3', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Øyvind Torvunds “Bandrom 3″. Bruktmarked på Grønland og sol som glitret i lakken på den feteste BMWen i Europa (ja, den vant EM i styling), gjorde at eksperimentell norsk folkemusikk også nådde et publikum som sjelden hadde vært på samtidsmusikkonserter tidligere. Torvunds verk vakte stor oppsikt hele uka med sin lekne form og konseptuelle substans, og ga mange mindreverdighetskomplekser for bilstereoen sin.

Peter Ablinger: 'Schaufensterstück', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Peter Ablingers “Schufensterstück”. Selvspillende piano som oversatte lydene fra Tollbugata til borgerlig klavermusikk i fire lykkelige dager.

Niels Rønsholdt: 'Lust, melancholy', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Ung dansk urfremføring: Niels Rønsholdts “Lust, melancholy”, fremført av NING.

Niels Rønsholdt: 'Inside your mouth, sucking the sun', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x381)

Dekonstruktivisme og tårer. Ingen tverrkunstnerisk festival uten opera: Fra Niels Rønsholdts “Inside your mouth, sucking the sun” på Grusomhetens teater. Tora Augestad som Napoleon Bonapartes elskerinne.

Manos Tsangaris: 'Tafel', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Manos Tsanagaris poetiske “Tafel” fremført av Twine med polaroidkameraer, lommelykter og hverdagslige klangobjekter. Romkomposisjoner i Tysk stil. Noen ganger var det litt lyd også.

Manos Tsangaris: 'Tafel', Happy Days 2005 (Foto: Bodil Furu) (500x400)

Problematiserende festivalkomponist: Peter Ablinger leser “Hörtexte” på Fabrikken. Verbale beskrivelser av lyd rundet av hele festivalen.