Petre-topp Håkon Moslets uttalelser om nordnorske fortellerstemmer og “pisslunkne rynkete aktører” fra “rockhistoriens periferi” blir sak i Kringkastingsrådet, forteller rådsmedlem Bård Vegar Solhjell til Ballade i dag. Solhjell sier at liknende uttalelser fra en nyhetsredaktør eller sjef i fjernsynsteateret automatisk ville ført til en real oppvask. – Det er noe fundamentalt galt hvis det er sant at Moslet kun har fått positive tilbakemeldinger på slike uttalelser fra sine NRK-kolleger, sier Solhjell.

Håkon Moslet, 2002 (Foto: NRK)

Av Knut Steen

I et internskriv som var tilgjengelig for alle NRK-ansatte, og senere også ble publisert i Nordlys og Ballade, beskrev NRK Petres musikksjef Håkon Moslet enkelte av de som har kritisert NRKs Norsk Rock-serie som “pisslunkne, rynkete aktører” fra “rockhistoriens periferi”. Etter at Jahn Teigen hadde reagert på Moslets karakteristikker i et intervju her på Ballade, fulgte musikksjefen opp med flere potensielt oppsiktsvekkende uttalelser i gårsdagens utgave av Dagbladet:

“Det er et misforstått syn at jeg som musikksjef i P3 må ha respekt for alle norske musikere opp gjennom tidene. Jeg har stor respekt for mange av dagens norske musikere. Men musikken som lages i dag er mye mer interessant enn den epoken Teigen representerer og her forsvarer, sa Moslet, og la til:- Det var først på midten av 1980-tallet norsk rock begynte å bli en interessant scene, med grupper som Raga Rockers, Dum Dum Boys, De Lillos og Jokke & Valentinerne”

Dagbladet skrev også at Moslet “ikke angrer på de krasse uttalelsene om de gamle rockerne”.

Bård Vegar Solhjell, som også er partisekretær for Sosialistisk Venstreparti, er overrasket over at Petres musikksjef velger å uttale seg offentlig på den måten han har gjort, og kommer til å ta opp saken neste gang Kringkastingsrådet møtes. Tilsvarende uttalelser fra andre NRK-sjefer hadde ført til et alvorlig rabalder, mener Solhjell.

— Om sjefen for fjernsynsteateret hadde kalt en gruppe velbrukte skuespillere for “pisslunkne rynkete aktører”, eller nyhetsredaktøren hadde referert til for eksempel Wenche Frogn Selleg – som var en svært relevant politiker mens hun holdt på – som en ubetydelig, pisslunken rynkete aktør, hadde det automatisk blitt en skikkelig oppvask av det. Jeg aksepterer at man kan ha ulike syn på hva som er viktig i musikkhistorien, men slike uttalelser som Moslet har kommet med hører ikke hjemme noe sted, det virker som han ikke skjønner grensene for hva en musikksjef i Petre bør si.

Moslets uttalelser til Dagbladet om at norsk rock ikke ble interessant før på 80-tallet, bekymrer Solhjell mindre, men kommentarene om at Tromsødialekten ikke passer seg som fortellerstemme, reagerer han kraftig på.

— Moslet vil gjøre klokt i å trekke tilbake denne uttalelsen. Hva som er mest spennende i norsk musikk kan man se på som et faglig innspill, men at en NRK-sjef hevder at noen med Tromsødialekt ikke kan fungere som fortellerstemme, bør NRK-ledelsen ta opp med ham. Å si noe slikt er like lite gjennomtenkt som å hevde at Ingvild Bryn, som har en utpreget Vossadialekt, ikke bør være nyhetsanker i NRK.

Solhjell synes også det er svært betenkelig at Moslet etter eget sigende kun skal ha fått positive tilbakemeldinger for det han har sagt innad i NRK.

— Hvis det er sant at Håkon Moslet ikke har fått annet enn skryt for å skjelle ut sentrale aktører i norsk rockhistorie og de som har laget serien, er det noe fundamentalt galt i NRK, som definitivt bør diskuteres, avslutter Bård Vegar Solhjell.

Kringkastingsrådets oppgave er nedfelt i Lov om kringkasting av 1992. Rådet utpekes av Stortinget, Sametinget og Kongen, og skal drøfte og uttale seg om hovedlinjene for programvirksomheten i Norsk Rikskringkasting, og NRKs styre. NRKs ledelse med kringkastingssjefen i spissen deltar på alle rådets møter.

Håkon Moslet møtte flere ganger Jahn Teigen til debatt i går – bl.a. i aktualitetsmagasinet Redaksjon EN på NRK.

Publisert:

Del: