Parkteatret i Oslo har denne høsten og vinteren invitert Håkon Austbø til å lage en serie med fire konserter med musikk fra det 20.århundre. – Etter 40 år i utlandet vender jeg tilbake til Norge, sier Austbø, som er glad for at Parkteatret Scene gir ham sjansen til å presentere denne serien. – Jeg ønsker å legge opp programmer som jeg tror vil trekke et yngre og et litt annerledes publikum enn det tradisjonelle konsertpublikummet i Oslo. Ved å legge konsertserien på Parkteatret ser jeg muligheten for å nå ut til dette publikummet, mener Austbø.

Håkon Austbø, 2004

Av Arvid Skancke-Knutsen

Konsertserien med Håkon Austbø blir en del av den videre oppbyggingen av Parkteatrets satsning på klassisk musikk og samtidsmusikk.

Teatret har vært under ombygging i sommer, og får et nytt tilbygg med nye og bedre adkomstforhold for publikum, garderober for kunstnerne og nye administrasjonslokaler. Utbyggingen koster omlag 5 millioner kroner, og er i følge Parkteateret finansiert ved hjelp av offentlige tilskudd og egenfinansiering.

Piano Pluss: Musikk fra det 20. århundre

Parkteatret har også anskaffet nytt flygel til scenen. Det dreier seg om et Bohemiaflygel produsert i Tsjekkia. Instrumentet er valgt ut i samråd med professor Jiri Hlinka. Norsk kulturråd har bidratt til finansieringen av dette instrumentet, som vil få sin ilddåp med Håkon Austbøs konsertserie denne høsten.

Under vignetten “Piano Pluss: Musikk fra det 20. århundre” vil den meget anerkjente pianisten ta for seg verker av bl.a. Debussy, Ravel, Satie, Poulenc, Hindemith, Eisler, Weill, Ligeti og Bartok.

— I denne serien spiller jeg med norske musikere som jeg har valgt å samarbeide med, forteller Austø, som nå vender tilbake til Norge etter 40 år i utlandet.

— Jeg ønsker å legge opp programmer som jeg tror vil trekke et yngre og et litt annerledes publikum enn det tradisjonelle konsertpublikummet i Oslo. Ved å legge konsertserien på Parkteatret ser jeg muligheten for å nå ut til dette publikummet.

— Unge mennesker vil synes dette er spennende

Håkon Austbø har plukket programmet med nennsom hånd, og presenterer en eksklusiv reise gjennom klavermusikken i det forrige århundre.

— Hovedtyngden av programmet er musikk fra første halvdel av det tyvende århundre. Generasjonen under 40 vil synes dette er spennende. Jeg presenterer dessuten verker som aldri har vært spilt før i Norge.

Blant Austbøs musikalske samarbeidspartnere er Guri Egge (sopran), Atle Sponberg (fiolin), Truls Mørk (cello), Nils Harald Sødal (tenor), Anna Einarsson (alt), Einar Henning Smebye (klaver), Hans Kristian Kjos-Sørensen (slagverk) og Markus Leoson (slagverk). I tillegg blir det også innslag med kor og dans.

— Jeg har valgt å arbeide med en type kunstnere som, i likhet med meg, er villige til å ta sjanser ved å utfordre den tradisjonelle konsertformen, sier Austbø,

Den første konserten i serien finner sted i kveld, tirsdag 20. september. Programmet har fått tittelen “Dekonstruksjon – Visjon”, og består av “Les fées sont d’exquises danseuses” og
Debussys preludier. Her medvirker også Henriette Slorer med dans.

— Debussey roper etter dans

— Mange av Debussys preludier formelig roper etter dans, hva enten det skyldes den raffinerte bruk av tidens populære danser eller simpelthen den visjonære letthet og de lekende farger som preger denne musikken. Henriette Slorer har utarbeidet en slags koreografert improvisasjon som kommenterer stykkene, ikke som et selvstendig element men som en forlengelse, uten dermed å bli rent illustrerende. En beskjeden lyssetning vil forsterke atmosfæren i de enkelte stykkene, som spenner over alt fra monumental visjon til burlesk humor, forteller Austbø.

Ved denne konserten slippes dessuten Håkon Austbøs nye dobbel-CD med bl.a. disse preludiene, som er neste utgivelse i SIMAX-serien “Debussy: Complete Piano Works”. Første utgivelse i denne serienkom ifjor, og ble møtt med såvel Spellemann-nominasjon som overstrømmende kritikk.

Astrid Kvalbein i VG var blant de mange som lot seg begeistre, og skrev i sin anmeldelse:

“Austbøs første plate i serien som skal bli en komplett innspilling av Debussys klavermusikk, er en dypt frydefull opplevelse. Den kombinerer dramatiske kontraster og klanglig finesse, magiske øyeblikk og engasjert fremdrift, så den billedrike musikken stråler med fornyet styrke, tvers gjennom det århundret som har gått siden den var helt fersk.”

Interesserte kan lese mer på Austbøs egen hjemmeside, eller ved å gå til www.parkteatret.no.

Dørene på Parkteatret åpner 19.45, mens selve konserten tar til klokken 20.

Publisert:

Del: