En av norsk musikks kronjuveler er på permanent utlån til Nederland. Pianisten Håkon Austbø har bodd i Nederland siden 1974, hvor han idag er professor ved konservatoriet i Amsterdam. Hans innspillinger av Skrjabin og Messiaen har blitt referansetolkninger i hele verden. Nå feirer han 40 år som pianist, og på tirsdag 17. februar kommer han hjem og spiller jubileumskonsert i Universitetets Aula. Samtidig slipper SIMAX første volum i en serie på 5 CDer hvor Austbø spiller samlede verker av Claude Debussy.

Håkon Austbø

Av Hild Borchgrevink

— Det er med en stolthet som er vanskelig å skjule at vi kan presentere Austbø med Debussy på SIMAX, forteller Erik Gard Amundsen. – Han har i flere år tenkt på å gjøre en komplett innspilling av Debussys klavermusikk, og jeg på min side har alltid tenkt at Debussy og Austbø, det ville vært magisk.

Allerede i 1974 karakteriserte Daily Telegraph Håkon Austbø som “en utøver med et talent som utmerker seg og er en internasjonal anerkjennelse verdig”. Siden da har kritikere fra Carnegie Hall i New York til Concertgebouw i Amsterdam gitt denne helt spesielle kunstneren stor anerkjennelse.

Austbø karakteriserer seg selv som et slags vidunderbarn, men familien hans var ikke videre interessert i at sønnen skulle gjøre kunstnerisk karriere. Til alt hell ble han som 15-åring sendt til en legendarisk klaverlærerinne i utlandet som straks fortalte Håkon at det ville være ekstremt synd hvis han ble ingeniør. Hun skrev til familien og forklarte det samme, og bevisstheten vokste etter hvert også hos Håkon Austbø selv om at det var dette han ville. Han studerte ved konservatoriet i Paris og Ecole Normale de Musique. I 1970 vant han som første ikke-franskmann konkurransen “Concours National de la Guilde Française des Artistes Solistes” i Paris, og i 1971 fikk han internasjonal oppmerksomhet da en enstemmig jury tildelte ham førsteprisen i Olivier Messiaen-konkurransen i Royan, Frankrike. Messiaen har fulgt Austbø siden. Hans Messiaenfortolkninger er blant det han er aller mest respektert for både hjemme og ute.

Håkon Austbø fortsatte sine studier ved Juilliard School of Music i New York ved Staatliche Hochschule für Musik i München og i London. Han vant priser i München i 1974, Ravel-konkurransen i Paris i 1975 og som medlem av Trio du Nord under International Rostrum i Bratislava samme år.

Fra 1974 har han hatt base i Nederland hvor han også er ansatt som professor ved konservatoriet i Amsterdam. Ved siden av Messiaen-innspillingene ble de 10 Skrjabinsonatene han har gitt ut på SIMAX utnevnt til referanseinnspilling av Gramophone Magazine. Den samme innspillingen fikk Spellemannsprisen i 1990. To år senere fikk Austbø en ny Spellemann for en innspilling sammen med cellisten Truls Mørk, og igjen i 1995 for Messiaens Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus. Denne platen, som er en del av et Naxos-prosjekt hvor Austbø spiller all Messiaens pianomusikk, ble utropt til den beste versjonen av dette verket som finnes av magasinet Classic CD. Neste utgivelse i dette prosjektet, Catalogue d’Oiseaux og Petites Esquisses d’Oiseaux, fikk Edisonprisen i 1998 for beste soloinnspilling.

Austbø fikk Kritikerprisen i 1989 og Griegprisen i 2003. Han er også visepresident i det internasjonale Skrjabinselskapet i Moskva.

Publisert:

Del: