– Den nye operaen bør ta mål av seg til å bli verdens beste, sier Olav Grytnes, sjef for Operaen i Kristiansund. – De må få mentalt og kunstnerisk spillerom til å konsentrere seg om å være seg selv. Det er det samme med landslaget i fotball. Dersom de i det hele tatt skal ha ambisjoner om å bli med i VM kan de ikke bekymre seg om Molde går opp eller ned en divisjon.

15. september går fristen ut for høringen som Kultur- og Kirkedepartementet har sendt ut i forbindelse med utarbeidelsen av en nasjonal plan for produksjon og formidling av opera og ballett. Olav Grytnes er klar i sin tale når han vurderer fremtiden for operascenene i Norge. – Det er vi, i den andre delen av systemet, som skal ta oss av bredden. Den Norske Opera i Oslo må ikke falle for fristelsen å be om mer penger til opera i Oslo fordi det er fornuftig distriktspolitikk. Det som er god distriktspolitikk er å ruste opp operamiljøene utenfor Oslo.

Grytnes ser for seg at hans egen institusjon bør utvikle seg til et ressurs- og kompetansesenter som også kan komme Den Norske Opera i Oslo til gode. Han tror ikke at debatten rundt operabygget i Oslo har vært en distraksjon i forhold til de nasjonale målene for opera i Norge. – Operameldingen er et resultat av at Stortinget sa at før det bygges nytt operabygg i Oslo skal man ha en samlet plan for opera- og ballettproduksjon i hele Norge.

— Det forutsettes i meldingen at nettverkene i Oslo og Kristiansund skal være interaktive. Det er flott, men vi må ha hver våre roller.

Han mener at man bør begynne å tenke annerledes i forhold til turnévirksomhet. – Istedetfor at en folkerik del som Oslo skal sende forestillinger ut til grisgrendte strøk bør det som produseres i grisgrendte strøk sendes til Oslo. At man produserer desentralt og formidler sentralt. Det ville vært en vitalisering for hele operascenen.

Publisert:

Del: