INTERVJU: Oslo Grieg Festival vert arrangert av Griegselskapet i Oslo i samarbeid med Nasjonalgalleriet, der dei fleste konsertane finn stad. 21-29. juli går den 8. festivalen i rekkja av stabelen, og Ballade har snakka med kunstnarleg leiar, Einar Steen-Nøkleberg om hovudsatsingane for årets program. – Vi mener at Grieg bare kan leve videre i vårt og framtidens selskap, seier Steen-Nøkleberg til Ballade.

Einar Steen-Nøkleberg 07/Foto: Einar-steen-nokleberg.com

Av Ida Habbestad

Derfor er det først og fremst festivalkomponisten og satsinga på samtidsmusikk Steen-Nøkleberg ynskjer å trekkja fram.

— Det er jo ikke første gangen vi har en festivalkomponist; tidligere år har vi hatt Oddvar S. Kvam, Arne Nordheim og Synne Skouen, og i år er det Lasse Thoresen som er i fokus. Vi ser dette som en viktig og nødvendig del av vårt arbeid, og har lagt oss på en linje hvor vi presenterer én norsk komponist av gangen, fortel Steen-Nøkleberg.

Gjennom ein portrettkonsert vert seks av Thoresens kammermusikalske verk presentert; ”Arise!” (1980), ”Stadier i den indre dialog opus 9” (1980), ”Solspill” opus 13 (1983/86), ”Turr Brunn – Fuglen i perlemorskyene” (2003/2004), utvalg av ”Helligkvad” opus 19a (1988/1997) og ”Yr” opus 23 (1991).

Meir samtidsmusikk vert det òg under den avslutningskonserten. I følgje med verk av Bartok og Elliot Carter, vert den den førebels hemmelege vinnaren av komponistkonkurransen Grieg Concours presentert med sitt vinnarverk.

— Denne gangen har oppgaven vært å skrive for trio, fortel Steen-Nøkleberg. – Vi gravde fram Griegs temaer og små skisser til en klavertrio, og ba komponistene ta utgangspunkt i den. Bare en av satsene ”Andante con moto”, ble ferdig, og den vil fremføres tidligere i festivalen, av vår koreanske trio; Kim Trio. Det blir en egen konsert der de i tillegg fremfører verk av Mozart, Mendelssohn og Isang Yun.

Barn, internasjonal musikk og foredrag

Tre andre arrangement er òg viktige under årets festival, fortel Steen-Nøkleberg. Barn, internasjonal folkemusikk og foredrag er stikkorda.

— Den 23, juli spiller og synger barn musikk av Grieg og samtidskomponister. Det er viktig for oss at de små slipper til. Ikke som noen konkurranse – vi vil ikke bare ha supertalentene – men mange barn som spiller Grieg og forskjellige modernister, seier Steen-Nøkleberg.

— Vi har også en tradisjon for å legge vekt på norsk folkemusikk i samspill med musikk fra andre kulturer. I år har vi besøk fra ”Centro de flamenco”, det blir flamencodans, og Vegar Vårdal skal gjennomføre en improvisasjon med den gambiske trommeslageren Noah Jeemah.

Under eitt av festivalens to foredrag fortel Israel Daliot om Grieg og hans forleggjarar.

— Det er en fordelaktig og samtidig forferdelig historie, seier Steen-Nøkleberg. – Forleggerne i Leipzig, Hinrichsen og Abraham, trodde sterkt på Grieg fra første stund, og gav han frie hender og understøttelse. Det var et lykketreff for Grieg; de gav ham snart jevn lønn enten han sendte dem musikk eller ikke, og på en måte kan man si at det var disse forleggerne som bygde Troldhaugen og gav ham en Steinway. Men begge de to forleggerne endte senere opp i fangeleirer i Auswitz.

I fremtidens selskap

I tillegg til ovannemnde foredrag vert det òg foredrag ved Erik Gard Amundsen i Simax, som vil beretta om historiske Grieg-opptak. Vidare vil det bli fleire omsyningar i Nasjonalgalleriet i tilknytning til konsertane. Seniorkurator i Nasjonalmuseet, Frithjof Bringager, står for desse, der tema som ”Griegs inspirasjon frå bygdekulturen” og ”Musikk og musikere i malerkunsten” vert belyst.

Det vert òg opptil fleire konsertar der einast Grieg står på programmet. Mellom anna konserten den 25. juli, der Steen-Nøkleberg og Njål Sparbo framfører syklusen “Haugtussa” op. 67, for første gang her til lands framført i heilskap av ei mannsstemme.

Dette er først og fremst ein Grieg-festival, der Griegs musikk pregar programmet. Kva er så bestemmande for det øvrige repertoaret?

— Grieg i vår tid, ganske enkelt, seier Steen-Nøkleberg. – Vi er enige med Grieg 07 i deres spørsmålstilling: ”hva nå med grieg; hvordan skal han overleve og leve videre” – og vi mener at Grieg bare kan leve videre i vårt og framtidens selskap. Men vi vil selvsagt også fortsette å holde hans beste verk i hevd, avsluttar pianisten.

Programmet og meir informasjon om festivalen finst på Oslo Grieg Festival si heimeside.

Publisert:

Del: