Gramo-styreleder Marianne Antonsen har vært en av musikkbransjens mest profilerte forkjempere for Trøndelagsalternativet i Rockmuseumsdebatten. Men nå mener hun det er like greit å utsette hele saken. – Svært overraskende, er kommentarene fra Osloalternativets Svein Bjørge og Haldenalternativets Tom Skjeklesæter. Antonsen selv avviser at hun har gjort noen helomvending i saken.

Marianne Antonsen2 2002

Av Knut Steen

Sammen med IFPI-general Sæmund Fiskvik, har Antonsen lenge vært en av de mest markante bransje-stemmene for å legge det planlagte nasjonale pop- og rockmuseet (og arkivet) til Trøndelag. Dog med noe vingling da Fiskvik lanserte sin popera-idé, som raskt fikk Antonses støtte. Denne ideen er etter alt å dømme nå lagt død.

Selve lokaliseringen av pop og rockmuseet samt et respektivt arkiv, skal avgjøres i Stortinget i løpet av 2006. Dette ble definitivt etter at Arbeiderpartiet og Senterpartiet tidligere denne måneden mislyktes med å få flertall i en hastevotering for å legge museet til Trøndelag.

Begge organisasjonene der Antonsen er styreleder, har sendt inn høringsuttalelser i saken: GramArt ser Trondheim som det beste alternativet – og Oslo som det dårligste, mens Gramo ikke tar noen stilling til selve lokaliseringsspørsmålet.

“For tidlig med museum”

For nå er Trondheimskampen tilsynelatende over for Antonsen, som tidligere har fått mye pepper for å støtte Trøndelag fremfor Fredrikstad, der hun er lokalpolitiker for Arbeiderpartiet. Tidligere i år ble Antonsen også skjøvet fra tredje til sjette plass på Arbeiderpartiets stortingsliste i hjemfylket.

Nå har altså damen Dagbladet kaller ”Bransjedronninga”, bestemt seg for at museet like gjerne kan vente. Uttalelsen falt i dagens utgave av Dagbladet:

— Jeg klarer ikke helt å mane fram den store interessen for et norsk pop- og rockmuseum. Jeg er helt enig med Knut Schreiner – det er rett og slett for tidlig, sier Antonsen til Dagbladet.

Turbonegro-gitarist Knut ”Euroboy” Schreiner sa i går til Dagbladet at han mener hele debatten kan utsettes i 20 år, i påvente av noe som kan gjøre seg fortjent til å komme på museum.

— Jeg ser ikke noe poeng i et norsk rockmuseum når vi ikke har hatt så mange internasjonale suksesser å vise til, sa Schreiner.

Både Osloalternativets Svein Bjørge og Haldenalternativets Tom Skjeklesæther ble svært overrasket da Dagbladet konfronterte dem med Antonsens uttalelser.

— Det er litt merkelig at en som har jobbet så tungt for trøndelagsalternativet nå sier at det ikke er viktig med et museum, sier Bjørge.

Skjeklesæther reagerte også med vantro:

— Ja vel. Jeg tror en del folk vil mene at dette er en ganske overraskende kuvending fra Antonsen. Men hun har hatt fint lite med norsk rockhistorie å gjøre. Det er kanskje derfor hun ikke har interesse for museet, er Skjeklesæthers kommentar til Dagbladet.

Bløffer GRAMO om platesamlingen?

Men Marianne Antonsen avviser at hun har gjort noen kuvending. Til Dagbladet hadde hun følgende forklaring på den plutselige likegyldigheten:

— Jeg har bare forholdt meg til at staten har bestemt at det skal lages et museum. Som leder for Gramo, som sitter på landets største platesamling, har jeg gått inn for det alternativet som gjorde plass til denne samlingen. Dermed gikk jeg inn for Trondheim, forklarer Antonsen.

Nettopp tanken om at Gramo bør spille en nøkkelrolle i lokaliseringsdebatten, fordi de sitter på “landets største platesamling”, høster i dag motbør på blogg-sidene til Marit Karlsen.

— Nok en gang får Marianne Antonsen si dette uten at en eneste edru journalist reagerer. Dette bare bekrefter for ørtende gang at Marianne Antonsen ikke har noe forhold til omfanget av norsk musikk utover de som har sendt inn en kopi av CD-en sin til Gramo og Spellemannprisen, og at Dagbladet som i dag og andre norske musikk -og kulturjournalister sjelden gjør hjemmeleksa si. Bombe, ironiserer Karlsen, som også sitter i styret til FONO og INP.

Trøndelagsalternativet blir dobbelt så dyrt

Ellers demper Antonsens manglende entusiasme tilsynelatende ikke gløden i Trøndelag, som har mobilisert kraftig blant både lokalpolitikere og artister. Dette engasjementet har blant annet resultert i en kjempemessig konsertmønstring den 26. mai, der hele 22 band og artister markerte sin støtte i lokalene til Trondheims Studentersamfunn.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik, er sikker på seier. Til Adresseavisen uttalte Sandvik i går:

— Høringsrunden viser at Trøndelagsalternativet ikke er svekket, til tross for at Svein Bjørge mener at det er tilfellet. Det har støtte fra tunge institusjoner som Norsk Kulturråd og Nasjonalbiblioteket.

Han har planene klare dersom trønderne til slutt får politikernes støtte til et opplevelsessenter for pop og rock.

— Da skal vi invitere Svein Bjørge på åpningsfesten på Dora!, sier Sandvik til Adressa.

Svein Bjørge er på sin side like seierssikker i Dagsavisen i dag, både fordi Osloalternativet har sikret seg en solid samarbeidspartner i Norsk Folkemuseum, samtidig som Oslo kommune har gått aktivt inn som støttespiller i sluttføringen av Oslo-prospektet.

Osloalternativet er ferdig utredet, med en prislapp på 16 millioner kroner for etablering. Dora-alternativet i Trondheim ser ut til å bli nøyaktig dobbelt så dyrt – med en anslått prislapp på 32 millioner kroner for ferdigstillelse.

Alle innnstillingene til Kultur- og Kirkedepartementet i rockmuseumssaken kan nå leses på denne siden fra Odin.

Publisert:

Del: