Gisle Kverndokks “Symphonic Dances” nominert til den prestisjetunge, internasjonale prisen.

Fra venstre: Hjalmar Kvam (leder i SSOs programråd), dirigent Ken-David Masur og komponist Gisle Kverndokk, © Stavanger Symfoniorkester

Gisle Kverndokks Symphonic Dances med Stavanger Symfoniorkester er nominert i kategorien “Best Immersive Audio Album” i Grammy Awards, skriver orkesteret i en pressemelding.

– En fantastisk nyhet og anerkjennelse for et strålende prosjekt! Vi er svært stolte, sier administrerende direktør i SSO, Morten Warland, i meldingen.

Symphonic Dances er skrevet av Gisle Kverndokk for Stavanger Symfoniorkester i anledning Grunnlovsjubileet 2014. I april samme år ble verket urfremført i Stavanger konserthus, og først i 2017 besluttet orkesteret å spille inn og gi ut verket. Amerikanske Ken-David Masur ble engasjert som dirigent, og verket ble spilt inn med Grammy-vinner Jim Anderson og produsent Ulrike Schwarz, som har vært ansvarlig for flere Grammy-nominerte produksjoner. I oktober 2018 ble Symphonic Dances utgitt på SSO Recordings.

Stavanger Symfoniorkester var i 2019 Spellemannnominert i kategorien “Klassisk” med Symphonic Dances. Komponist Gisle Kverndokk mottok Musikkforleggerprisen i klassen “Årets opphaver – Klassisk/Samtidsmusikk” for verket samme år.

Om verket: Å danse gjennom verden
Bjarte Mo, fiolinist i Stavanger Symfoniorkester, hadde et ønske om å gjennomføre et flerkulturelt prosjekt. Da Stavanger Symfoniorkester mottok støtte fra Kulturrådet i forbindelse med Grunnlovsjubileet i 2014, kontaktet de den norsk-kurdiske kulturpolitikeren Gulale Samiei, som ble en viktig bidragsyter, forteller orkesteret i meldingen.

Internasjonale musikere bosatt i Stavanger ble invitert til å fremføre sanger og melodier fra hjemlandene sine. Det ble gjort lydopptak fra disse kveldene, og orkesteret engasjerte komponisten Gisle Kverndokk til å lage et symfonisk verk som skulle ta utgangspunkt i tonene fra verden.

Symfoniorkesteret ga Gisle Kverndokk frie tøyler, og han kunne plukke så få eller mange melodier han ønsket. Men det var ett ufravikelig krav: Hvis du bruker en melodi, må musikeren som fremførte melodien kjenne den igjen når hun eller han hører verket.
– Tanken min, da jeg hadde fått fordøyd oppgaven litt, var at det burde være et verk som kunne stå for seg selv, forteller Kverndokk. – Folk skal ikke trenge å vite så mye om bakgrunnen for å nyte musikken.
– Jeg bestemte meg for å være veldig klar, utdyper Kverndokk. – Det er så ofte i samtidsmusikk at man skal forkludre ting, og man skal legge på så mye rart. Jeg ble så glad i disse melodiene, det var så vakkert, og så mye hjerte i opptakene jeg fikk høre, at det viktigste for meg ble å formidle disse følelsene videre.

Gisle Kverndokk satte seg et tydelig og vanskelig mål: Å lage tydelig og enkel musikk. Han organiserte materialet etter fem tema; havet, kjærligheten, Gud, bryllup og begravelser. Etterhvert smeltet det sammen til et bredt spekter av vakre melodier og rytmer fra Norge, Sverige, Polen, Hellas, Kurdistan, Madagaskar, Eritrea, Kina, Afghanistan, Iran, Cuba og Venezuela.
– Alt falt på plass og stykket skrev seg nesten selv. Jeg innså at verket måtte kalles Symfoniske danser. Det er nesten som en symfoni, men alle satsene har dans i seg, sier Kverndokk.

De 62. Grammy-prisene deles ut 26. januar 2020.

Publisert:

Del: