Grammy-nominasjonene gjør TrondheimSolistene mer attraktive for festivaler og konsertarrangører. Denne helgen deles prisene ut.

Tronheimsolistene, © Thomas Olsen, Berlinkontoret

TrondheimSolistene kunne juble da Grammy-nominasjonene ble offentliggjort. For andre gang på tre år har kunstnerisk leder Øyvind Gimse ført strykeensemblet til verdensprestisje.

Trønderne er nominert både i klassen for “Best Surround Sound Album ” og “Best Small Ensemble Performance “. Begge nominasjonene er for albumet “In Folk Style “, som ble utgitt tidligere i år. Her tolker TrondheimSolistene blant annet Griegs “Holbergsuiten” og “I folketonestil”, samt nyskrevne musikkstykker.

Les også: - En voldsom anerkjennelse

–Hvilken betydning kan nominasjonene få for dere?

–Det kommer veldig an på hvordan vi klarer å bruke nominasjonen. Spesielt i tiden frem til utdelingen kan den gi oss en positiv effekt. Grammy-nominasjonen gir produktene våre et kvalitetstempel og kan være avgjørende i forhold til festivaler og konsertarrangører. Det er et godt salgsargument, sier Gimse og understreker at den har ekstra høy verdi på det amerikanske markedet hvor TrondheimSolistene har full distribusjon.

–Hva med platesalget?

–Nei, jeg tror ikke vi kommer til å merke noe forskjell på salgstallene, fordi det er så mange som er nominerte. Der går vi nok litt under i mengden.

Ny sjanse
Det er andre gang orkesteret får den gjeve Grammy-nominasjonen. For to år siden var TrondheimSolistene nominert for plata “Divertimenti “i tre klasser, men den gangen nådde de ikke helt til topps.

–Da vi fikk nominasjonen sist gang kom det som lyn fra klar himmel. Det er selvfølgelig overraskende nå også, men jeg visste tross alt at muligheten var der. Så jeg har gått med et håp, innrømmer den garvede cellisten.

–Er sjansene bedre for å ta med seg den gyldne grammofonen hjem denne gangen?

–Nei, absolutt ikke, sier Gimse bestemt.

–Etter nominasjonen og frem til finalen i februar er det kun bransjen i USA som får stemme. Det gjør sjansen veldig liten. Seieren er egentlig å bli nominert og det det føles ut som en enorm tilfredsstillelse for oss. Men hvis vi mot formodning skulle vinne er det selvfølgelig helt utrolig. Til sammenligning har Leif Ove Andsnes blitt nominert syv ganger, uten å noensinne ta med seg pris hjem, forteller Gimse.

TrondeimSolistene har i “Best Small Ensemble Performance “-kategorien konkurrert med alt fra samtidsensembler til kammmerorkestre, kor og barokkorkestre.

–Det er tusenvis av konkurrenter og sjangermangfoldet er stort, så det å bli nominert er helt som å vinne i Lotto. Forskjellen er selvfølgelig at vi har et produkt som vi er utrolig stolte av og som vi har lagt mye jobb og kjærlighet i, understreker orkesterets kunstneriske leder.

Trøndersk LA-innvasjon
Til tross for at “Best Small Ensemble Performance “-nominasjonen retter seg mer mot orkesteret og “Best Surround Sound Album ” først og fremst krediterer plateselskapet, ser Gimse på begge nominasjonene som fruktene av team work.

–Lydnominasjonen går mer på det tekniske, men det er allikevel musikalsk i den forstand at det er lydbildet som er vurdert. Men først og fremst er det et skulderklapp til Morten Lindberg på Lindberg Lyd og hans måte å sette lyden på. Men begge prisene er teamwork, også Best Small Ensemble. Det forutsetter at han klarer å skape et lydbilde hvor vi blir presentert på best mulig måte. Det har han klart.

I Staples Center får Trondheimsolistene selskap av flere trøndere. Stargate er Grammy-nominert i kategorien Årets Album for Kate Perrys album “Teenage Dream”. Trondhjemmer Mikkel S. Eriksen og makker Tor Erik Hermansen har skrevet og produsert singelen «Firework» og låta «Peacock» fra albumet.

I kategorien Beste dancelåt nomineres ikke produsentene, men Stargate er allikevel representert igjennom “Rihannas Only Girl (In The World)”, som er skrevet og produsert av Stargate.

Publisert:

Del: