GramArt-jurist Jan Erik Haglund stiller seg skeptisk til hva som er hensikten med den nye organisasjonen for populærartister. Han mistenker dem for å være på jakt etter pengene til GramArt, og for å ville presse seg inn i styret til GRAMO.

Jan Erik Haglund er daglig leder ved GramArt, og er forbauset over at man plutselig har behov for en egen organisasjon for populærartister.

— Jeg er nok forundret, ja. Vi har tidligere hatt god kontakt med både Tore Hansen og Jørn Hoel, som er blant initiativtagerne her. Nå ser jeg at de påstår at ingen representerer deres interesser som artister. Det synes jeg faller på sin egen urimelighet: Sytti til åtti prosent av sakene som GramArt jobber med, handler jo nettopp rettigheter og arbeidsforhold for pop-, rock- og dansebandmusikere. Akkurat de samme personene som nå starter opp Norsk Artistforbund, har jo i alle år sagt at GramArt er den organisasjonen som representerer deres interesser.

— Svekket innflytelse
Haglund tror ellers at enda en ny musikerorganisasjon vil svekke mulighetene for politisk påvirkning.

— Dette begynner ærlig talt å bli ganske absurd, og gir en dårlig signaleffekt overfor storting og departementer. Om hver eneste person og utøver skal ha sitt eget forbund, blir det unektelig noe latterlig over det hele. Norsk Artistforbund sier jo at de ikke skal være noe rettighetsorganisasjon, men jeg vet ikke om jeg stoler helt på det. For meg virker det som det er den tapende parten i GramArt-konflikten som nå ønsker å få sin egen organisasjon på bena.

Og hva ville hensikten med en slik utvikling være?

— Jeg har en mistanke om at den nye organisasjonen ønsker å komme seg inn i styret til GRAMO, for deretter å forsøke å skvise dagens GarmArt ut. Det ville i klartekst bety at de samme personene som ikke lenger har GramArts tillit, igjen vil forsøke å få hånd om pengesekken.

Samarbeidsproblemer med IFPI
Haglund sier at dagens utgave av GramArt har fått et godt og tillitsfullt forhold til en rekke organisasjoner.

— Det nye GramArt-styret har inngått fred med nesten alle, og samarbeider godt med alt fra Musikerforbundet til NOPA. Den eneste organisasjonen vi så langt har hatt problemer med, er IFPI.

Publisert:

Del: