I går stilte Ballade spørsmålet om de mange festivalene her hjemme utkonkurrerer hverandre. Men de fleste av de store festivalene kan vise til gode resultater etter sommeren 2001. Det fremste eksemplet er Quart Festivalen, som antagelig kan bli gjeldsfri etter et overskudd på 3 – 4 milioner kroner. Denne helgen kom også Oslo Jazzfestival greit i mål.

Claes Olsen på Øyafestivalen 2001 (Foto: Kat Borgen)

Oslo Jazzfestival melder om suksess med meget god stemning og høy musikalsk kvalitet, samt mange fulle hus. Det ser ut til å bli 2,7 millioner i billettsalg, noe som er omtrent som budsjettert.

— Vi er i grunnen veldig bra fornøyd, sier festivalsjef Åge Teigen. – De mindre stedene var fylt opp til randen hver eneste kveld, og det var jo ikke dårlig på de store arenaene heller. Vi har ikke finregnet på det, men så langt ser det ut til at årets festival vil gå i balanse.

Oslo Jazzfestival har to heltidsansatte, mens rundt to hundre frivillige medarbeidere er med på å få festivalen til å gå rundt.

— Som festivalsjef får jeg dessverre ikke med meg så mye av musikken. Det blir gjerne bare til at jeg åpner konserter, og deretter pleier kontakt med journalister og sponsorer.

Oslo Jazzfestival, Nationaltheatret, Den Norske Opera, Oslo-Filharmonien og Oslo Kammermusikkfestival har den siste tiden vært i samtaler for å samle høstens kulturtilbud i en tre uker lang Oslo-festival, som ville inkludere både musikk, teater og en rekke andre kulturtilbud.På denne måten ville man unngå kollisjoner i arrangementer, og samtidig få økt oppmerksomhet både internasjonalt og nasjonalt.En slik festival ville antagelig bli lagt til august, da både Oslo Jazzfestival og Oslo Kammermusikkfestival finner sted, samtidig som Nationaltheatret arrangerer samtidsdramatikkfestival og Ibsen-festival annethvert år. NRK skal alt ha vist interesse for å lage sendinger fra en slik paraplyfestival, der administrerende direktør i Nordisk Film, Stein-Roger Bull, er en av initiativtagerne.

— Vi er inne i en prosess, men en slik festival vil nok ligge et godt stykke inn i fremtiden, sier Åge Teigen. – Men jeg ser på dette som en interessant tanke, som kan være med på å sette Oslo på kulturkartet.

Også direktøren i Oslo-Filharmonien, Trond Okkelmo, har stilt seg positiv til forslaget, og uttalte nylig til Dagsavisen: – En Oslofestival er en god idé, og vil fungere som god markedsføring av Oslos kulturtilbud både i forhold til turister og byens egen befolkning. Men selv om alle kulturaktørene slår seg sammen, krever en slik festival innsats fra Oslo kommune i forhold til markedsføring og drift av festivalen.

Samtidig begynner de første tallene å foreligge fra sommerens etablerte festivaler. Quart Festivalen i Kristiansand er den klart største aktøren her hjemme, og kunne i år vise til 85 000 solgte billetter. Dette gir et resultat på tre – fire millioner i overskudd, og vil kunne gi festivalen større handlefrihet, etter mange år med etterslep av gjeld. Quart Festivalen er for lengst blitt et attraktivt sted å vise seg frem på, og bare sponsorinntektene lå i år på over 12 millioner kroner, i følge Aftenposten.

— Hittil har vi drevet med bare halvannen ansatt, sa Toffen Gunnufsen til Ballade under Øyafestivalen lørdag. – Nå kan vi se på både bemanningssituasjonen, bookingsiden og det generelle prisnivået vårt.

Både Quart Festivalen, Molde Jazzfestival, Notodden Blues Festival, Kongsberg Jazzfestival, Norwegian Wood, Risør Kammermusikkfest og Førde Internasjonale Folkemusikkfestival kan melde om godt besøk og positive økonomiske resultat, selv om alle er avhengige av statlig støtte.

Jazzfestivalen i Molde solgte i år 35 000 billetter, mens Kongsberg landet på tolv og et halvt tusen. Kongsberg oppga til Aftenposten at de regnet med å gå rundt, og Molde regnet med et overskudd på rundt 300 000 kroner på selve billettsalget, men solgte samtidig mindre varer enn forventet. Notodden Bluesfestival solgte i år rundt 20 000 billetter, mens tallene for Norwegian Wood var 10 000. Norwegian Wood er den etablerte festivalen som sliter med mest gjeld – rundt to millioner kroner. Risør Kammermusikkfest solgte opp mot seks tusen billetter fra 26. juni til 1. juli, og regnet med det med å gå rundt hundre tusen kroner i overskudd. Et lignende resultat håpet Førde Internasjonale Folkemusikkfestival på.

Nylig meldte også Sildajazz i Haugesund om salg av nærmere 32 000 solgte billetter. Etter fire Sildajazz-dager slo pressekontakt Tina Røvær fast at den femtende sildajazz-festivalen har vært en musikalsk og publikumsmessig suksess.

— Vi regner med at cirka 50.000 personer har vært innom de 60 konsertene.

Et spesielt populært arrangement under årets Sildajazz var “komlejazz” i Røvær ute i havgapet: En halvtimes båttur vest av Haugesund har Phil Mason og hans New Orleans All Stars blitt faste gjester. Mens de vestlandske komlene gikk ned på høykant på sjøhuset, sørget Phil Mason for en helt spesiell stemning inne på bedehuset, der hele 250 mennesker fikk plass til en intimkonsert.

Akkurat nå foregår Den internasjonale kammermusikkfestivalen i Stavanger. På åpningsdagen hadde man solgt 2500 billetter, rundt halvparten av det som var ønskemålet. Festivalen varer frem til 19. august.

Publisert:

Del: