Ballade tar påskeferie og er tilbake tirsdag 29. mars. I mellomtiden kan du lese disse sakene vi har hentet frem fra arkivet.

Utsnitt av påskekort fra Nasjonalbibliotekets arkiver, ca 1922, © Nasjonalbiblioteket

Den danske komponisten Bent Sørensen er årets festivalkomponist på Trondheim Kammermusikkfestival. I 2007 gjorde vi dette intervjuet med Sørensen da han den gang inntok samme rolle ved Festspillene i Bergen.

Nevnte festspill har for øvrig valgt «grenser» som årets tema. Grenser var også temaet under Festspillene i Nord-Norge i 2007, mens det for Bodø Hardcore festival i 2008 handlet om grenseløshet. Vår anmeldelse av årets Vinterjazz i Fredrikstad fikk ellers tittelen Den grenseløse.

Søker man i arkivet på det grensesprengende, kommer man blant annet til et intervju med plateaktuelle Ravi fra han debuterte i 2003. Den gang dreide det seg, som nå, om (kjøpt) synlighet for artister, men da i platebutikken og ikke i strømmetjenestene.

Strømmetjenester har for øvrig vært grunnlag for forskning de siste årene. I vinter ble prosjektet Sky og Scene avsluttet, og Arnt Maasø oppsumerer det hele her.

Påsken har ellers stått i metallens tegn, i hvert fall med Inferno-festivalen. Vi skal derimot ikke lenger tilbake enn 2002 før det ble stilt spørsmål ved om svart metall er blitt stueren. Enslaved, som feirer 25 års jubileum i år, forteller her både om sin og sjangerens historie.

For den som søker etter sol vil om ikke annet begrepet være synlig både i Fartein Valen-oppsettingen “Masinanadraina – Solens Øye”, som gikk på Haugesund Teater i 2004, og i intervjuet med den musikalsk visjonære Kenan Dzanic fra 2013 samt i Vakker natur, utopiske maskinar, et intervju med komponisten Knut Olaf Sunde fra 2009.

Publisert:

Del: