Globalt peker tallene opp, men tendenser peker også mot at betalt musikkforbruk stagnerer. I Europa er strømmeveksten nær 0-tallet, i følge IFPIs 2018-rapport.

Diagram over inntekter, innspilt musikk, © Global Music Report 2019

Betalt forbruk av innspilt musikk øker, takket være digital strømming. Det kommer fram i IFPIs siste årsrapport, som sammenslutninga av internasjonale plateselskap presenterte denne uka. 9,7% økning for 2018, og strømming driver veksten.

Veksten i musikkmarkedet bør ikke komme som noen overraskelse på nordmenn, som i flere år har vært blant verdens storforbrukere av strømmet musikk. De store markedene, som det amerikanske, det europeiske og AustralAsia følger etter, med flere år på rad med vekst (etter bunn-året 2014).

Rapporten finner du her, innledet med forord av styreleder Plácido Domingo.

Music Business Worldwide skriver blant annet om verdens 255 millioner strømmere med betalte strømmeabonnement som driver veksten på globalt plan.

«Sist år ble det fjerde påfølgende året med vekst, drevet av stor musikk fra utrolige artister i partnerskap med talentfulle, dedikerte mennesker i plateselskap verden over,» sier Frances Moore i IFPI på pressekonferansen da tallene ble lagt fram.

IFPI peker blant annet på hvordan deres medlemmer, plateselskapene, er med og utvikler nye regionale markeder. Men kikker man litt under toppene er det ikke bare frydefulle tendenser for plate-/strømmeartistene og deres selskaper:

Vi siterer MusicAllys raske nedbrekking av de første tallene:
«En ting å være forberedt på: en bremsing i strømmeveksten. Veksten på 45 % i strømmere som betaler i 2018 er ned fra 57 % i 2017. Samtidig ligger veksten i strømming på 34 %, sammenlignet med 41 % i 2017» (tallene er rundet av til nærmeste hele prosent, red. anm.).

MusicAlly nevner også regionene: Nord-Amerika holder stand som verdens største marked for innspilt musikk, og vokste med 14 %. AustralAsia har tatt igjen Europa som nummer to (ca 12 % vekst), mens nummer fire, Latin-Amerika, er det raskest voksende kontinent-markedet (nær 17 % vekst).

MusicAlly peker også på det oppsiktsvekkende i at i et stagnerende Europa synker det tyske markedet med nesten 10 %. Det tyske markedet er verdens fjerde største nasjonale marked for innspilt musikk, og har mye å si for de norske artistene som har et internasjonalt publikum.

Publisert:

Del: