– Kjære hr. svartekunstner Odd-Arve Hjørungdal. Jeg har kontaktet mine venner i Inkvisisjonen og berettet om din motstand mot å legge ned dine mørke gjerninger. Glørne fra de sør-vestlandske heksebålene vil blusse opp til 400 år gamle høyder, om ikke du og dine satslære-sammensvorne snart slutter å kaste middelmådigheter i øynene på musikalske skrivetalenter. Ve deg!

Glenn Erik Haugland, 2003 (Foto: Morten Løberg)

Av Glenn Erik Haugland, komponist og skribent

Med fare for å gjøre satslære til en egen kultus, gjentar jeg til jeg blir blå; det er kjettersk, for ikke å snakke om en forbrytelse å kjede musikkinteressen ut av talentfull ungdom. Satslærer Hjørungdal blir kaldsvett og det som verre er og kaster om seg med sterke ord som inkompetanse og makt. Jeg har ikke mere makt enn disse ordene som kan leses her (og de kan en jo velge å se bort fra). Hva gjelder kompentanse, skulle jeg har rikelig med både det ene og det andre. Ikke minst har jeg mer enn nok av erfaring fra å ha undervist både høyt og lavt i det norske musikkutdanningssytemet.

Satslære faget egner seg ikke til å stimulere skriveinteressen hos norsk ungdom. Faget blir for meg ikke mindre utilstrekkelig som innfallsport til musikkens skattekammer selv når Hjørungdal bruker amerikanske universitetsmiljøer som sannhetsvitner. Snarere tvert imot, når sist hørte vi noe orginalt og nytt fra amerikanske komponister?

Å studere satsteknikkene til andre komponister, er å tilegne seg håndverk som kunne være nyttig nok for neo-klassikere som Stravinsky, og andre som har kan nytte seg av slikt i kunstnerisk øyemed. For alle andre (ca 999%) dreier det seg om ren kopi-virksomhet, og kopister har musikklivet allerede mer enn nok av.

I det hele tatt er det veldig mye i musikkutdanningen som dreier seg om å læres seg og etterape det andre allerede har gjort. For de som i disse dager behandler ny læreplan for musikkfaget i den videregående skole, burde dette være det aller
viktigste å ha i tankene. Fjern satslære fra den videregående skolen, og erstatt den med fag som kan stimulere evnen til å analysere, evnen til å samtale om og ikke minst innbille seg musikk!

Tidligere innlegg i debatten rundt satslærefaget kan du lese ved å klikke på denne lenken.

Publisert:

Del: