© Tove Andersson

Gjenganger i bluesbyen

Mange fikk først ørene opp for den mørkeblå, mektige stemmen til Mighty Sam McClain under Oslo World Music festival ifjor – om de ikke allerede hadde gått til anskaffelse av det iransk-amerikanske prosjektet ”Scent of Reunion”. Men mannen som skrev ”A new man in Town” kjent fra Ally Mc Beal, er ingen nykommer i Norge.

Kalender

Orgelkonsert på Påskeaften: Kåre Nordstoga

30/03/2024 Kl. Kl,12.oo

Viken

Members Choice

06/04/2024 Kl. 20:00

Agder

— Melodien bare kom like fort som ordene, sier Sam McClain om sangen som ble benyttet i 12 episoder av TV-serien Ally McBeal.
Etter over 10 år bringer den fremdeles noen kroner i kassen.
Jeg treffer ham på Bolkesjø hotell under Notodden Bluesfestival tidlig i august hvor han og Knut Reiersrud opptrer sammen. Dette er første stoppested etter ”Scent of Reunion”-konserten med Mahsa Vahdat i Trondheim.
To helt ulike konserter. To helt ulike album.
Mens ”Scent of Reunion” kan tolkes som en iransk-amerikansk kjærlighetsknute, et fusionprosjekt, for å bruke et mer moderne uttrykk, har han også sine egne album. «Betcha Didn’t Know» er det siste, nominert av the Blues Foundation til Soul/Blues album for 2010.Det tok tid før han fikk dreis på karrieren. Grepet var å grunnlegge sitt eget management McClain Management og senere McClain Productions for å kunne stå på egne ben som artist. Han har hatt et omtumlet liv, både privat og i karrieren ettersom han ikke hadde utgitt noe siden 2003.
1970-80 årene gikk med til rusmisbruk, ofte frekventerte han benker i parkene, kanskje det var dette som la grunnlaget for sangene som skapte en karriere på 80-tallet. Med «Live In Japan» I 1989 med Wayne Bennett fikk han blues på tann, eller rettere sagt soul. McClain mener nemlig at han er en bluesmann som synger soul.
Der ”Scent of Reunion” er et annerledes lydbilde med persisk vokal, er «Betcha Didn’t Know» blått og sjelfullt på amerikansk vis. Gjesteartister som The Funky Divas Of Gospel og rapper Jesse Lannoo, er også med. Det siste handler om at rappen er den musikkformen som kanskje i størst grad formidler samfunnets skyggesider i dag. Om det fungerer i denne sammenhengen, som noe annet enn modernisering av soulen, er en annen sak. Albumet kom til i 2004, men fikk aldri mottagelsen McClain hadde håpet på.
— Det venter fremdeles på å bli hørt, sier han i dag.
Og da mener han virkelig Hørt, – for albumet ble utgitt med et lite budsjett uten penger til markedsføring. I dag venter han på et plateselskap som vil utgi sangene han sitter på. Det er nok til et nytt album, forteller artisten som kom til Notodden for tredje gang.
”Betcha Didn’t Know” åpner funky. Bluesinteresserte minnes kanskje det første møtet med svart soul og blues i DVD-en fra Stax Volt Tour of Norway 1967 og de fantastiske blåserne i ”The Memphis Horns”, Wayne Jackson og Andrew Love, som kan høres – og ikke minst – sees på YouTube. Undertegnede var så heldig å kjøre disse herlige ”guttene” hjem til hotellet etter en konsert med Robert Cray på 90-tallet siden ingen hadde opplyst at hotellet i Sandvika ikke lå i Oslo. Nok om det, for den signerte vinylplata med telefonnummer vi fikk som takk er for lengst blitt støv.
Albumet har denne Staxfølelsen, og selv om McClain er mer neddempet, oser han blues og soul. Etter å ha satt lista, demper han tempoet, lar lytteren få pusten tilbake i «Just wanna be» og skaper helhet ved å vende tilbake til den funky rytmen.
Avslutningen kommer – ikke overraskende – med et himmelsk rop, gutten sang tross alt i morens gospelkirke fra han var 5.
På ”Scent of Reunion” knyttes de grenseløse båndene – med Knut Reiersrud knytes båndene opp og gjenskapes i andre uttrykk – og i 2011 har de vært i studio sammen og lanserer et album med sjel, men ny i byen er han altså ikke.
«Betcha Didn’t Know»: Mightysam.com
Scent of Reunion” Kirkelig Kulturverksted
“A new man in town” på Youtube:
Tove Anderssons bilder fra årets bluesfestival HER.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.