Satyricon og musikere fra KORK og Oslofilharmonien møter lørdag til en meget spesiell konsert på Sentrum Scene i Oslo, der store deler av Satyricons musikalske historie skal presenteres i nye arrangementer. Der andre metallband bruker strykere, har Satyricon i stedet satset på grovmessing, kan batterist Frost fortelle: – Det vi har brukt er tubaer, basstromboner og svære horn med mye bass og trøkk. Dermed fikk vi frem den staute stemningen som vi var ute etter på ”Now, Diabolical”. I følge Frost blir ikke lørdagens opplegg tatt videre på den kommede Satyricon-turneen: – Vi regner heller med at de som ønsker denne opplevelsen kjenner sin besøkelsestid – når Sentrum Scene har plass til 1800 mennesker, skulle det være gode muligheter for å få det med seg, sier Frost, som ellers er full av lovord til orkestermusikerne.

Frost, Satyricon 2006 (Foto: Per Heimly)

Av Knut Steen

Satyricon har mottatt strålende anmeldelser for sin siste utgivelse, “Now, Diabolical”, der de – i likhet med mange metallband før dem – har valgt å trekke inn orkestermusikere.

Men til forskjell fra størrelser som Dimmu Borgir og Cradle of Filth, har Satyricon kun brukt et utvalg av de mest bass-tunge blåserne, også kjent som “grovmessingen”.

Bandet har heller ikke laget noen typisk “orkesterplate”, i og med at blåserne kun bidrar på tre av sporene på “Now, Diabolical”.

Satyricon-trommeslager Frost svarer sitter igjen med et positivt intrykk etter samarbeidet med blåserne fra Kringkastingsorkesteret og Oslo Filharmoniske Orkester.

— Det har fungert helt utmerket, Satyr har samarbeidet mye tettere med dem enn jeg har gjort, han har fulgt dem opp utover øvingene. Vi hadde siste øving med blåserne i går, og det låt knallfett. Utover øvingene har Satyr også jobbet tett med Øyvind Westby, som har koordinert blåserne inn i en fin samkjøring med Satyricons materiale.

Perfeksjonisme
I et intervju i forrige ukes Ballade fortalte KORK-sjef Martin Revheim om det spesielle samarbeidet mellom Satyr og den klassiske trombonisten og KORK-nestoren Westby. Det sies at Westby var imponert over Satyrs gehør, at han klarte å plukke ut dissonanser ingen andre fikk med seg?

— Jada, det har vel vært tilfellet både en og to ganger. Satyr er veldig lyttende og flink til å oppdage uregelmessigheter. Han har virkelig øre for om det låter korrekt eller ei og plukker ut smådissonanser veldig greit. Satyricon bruker en del dissonante akkorder som skal jobbe sammen – så selv om ting er musikkteknisk korrekt, kan det allikevel være toner som jobber mot hverandre, som høres feil ut i helheten. I Satyricons musikk er det ekstremt mye som foregår, skal man ha et optimalt resultat er det bedre jo mer nøye og perfeksjonistisk man er.

Presisjon
Du har tidligere uttalt at forskjellen mellom de to bandene du spiller i, Satyricon og 1349, er forskjellen mellom utemmet aggresjon og kirurgisk presisjon. Har presisjonen vært bærende i dette samarbeidet også?

— Ja, absolutt. Satyricon har alltid fokuset på helheten, hver lille bit skal bidra optimalt til noe større. Selv om ett musikalsk bruddstykke kan være spennende og mer enn interessant nok i seg selv, kan det bidra til å trekke fokus bort fra den retningen hver enkelt komposisjon skal ha. For min del betyr det ofte at Satyricon går for mindre kompliserte trommeløsninger – fordi det ikke nødvendigvis er trommene som skal ha oppmerksomheten i helheten. I forhold til 1349 tas det færre hensyn, alle går inn med maksimal brutalitet, samtidig som vi har klart å finne en kjemi som skaper magi. For min del er det konstruktivt å jobbe med så balanserte ytterligheter, å uttrykke seg i flere retninger gir meg veldig mye som musiker, slår Frost fast.

Gjallarhorn
Men tilbake til Satyricon: På hvilken måte synes du blåserne har bidratt til å fremme det uttrykket dere ville ha frem på ”Now, Diabolical”?

— Det vi har brukt er tubaer, basstromboner og svære horn med mye bass og trøkk. Dermed fikk vi frem den staute stemningen som vi var ute etter på ”Now, Diabolical”. Det er mye dommedag på denne platen, så blåserne bidrar absolutt til å skape den atmosfæren. Fordi Satyricon låter så hardt og maskulint som det gjør, var det også mer naturlig for oss å bruke blåsere der andre kanskje ville ha brukt strykere – som gir en mykere og mer pompøs stemning.

Og blåserne tok begjærlig tak i ideen om å spille svartmetall, forteller Frost:

— Det fett som faen at de forsto tankegangen, men det har nok vært veldig viktig at Satyr har vært til stede og klargjort ønskene og filosofien til Satyricon underveis. Musikerne har vært veldig mottakelige, de har helt klart bidratt til å gjøre blåserekken til en forlengelse av Satyricons uttrykk. De er også med på å understreke det staute norske som er typisk for Satyricon – det kommer nok folk til å høre på konserten også, mener Frost.

Bare én konsert
Dere har valgt å gjøre kun én konsert ut av dette samarbeidet, fremfor å dra med hele konseptet på turné – hvorfor?

— Da vi gjorde dette, var det ment som en erfaring og opplevelse utenom det ordinære. For vår del får vi gjort det vi ønsker å gjøre med denne ene konserten, den er ment å være én heftig opplevelse, som man uansett ikke får gjenskapt. Konserten kommer til å ha sitt magiske momentum, når den er gjort, ville eventuelle gjentakelser bare være resitasjoner av dette magiske øyeblikket. Det blir ikke det samme. Dessuten ville det være et jævlig styr å ta med seg et orkester på turné – på mange spillesteder ville det ikke engang være fysisk plass til dem. Å begynne å luke ut spillesteder på det grunnlag hadde vært for galt, så vi regner heller med at de som ønsker denne opplevelsen kjenner sin besøkelsestid – når Sentrum Scene har plass til 1800 mennesker, skulle det være gode muligheter for å få det med seg. Vi kommer også til å filme konserten, så det kan godt hende det blir mulig å oppleve det på video senere, kan Frost fortelle.

Hvor mange orkestermusikere vil være med på konserten på Sentrum Scene?

— De vi har med oss er ni grovmessing-blåsere, noen fra KORK, noen fra Oslofilharmonien og noen frilansere som ikke har fast tilknytning til et spesielt orkester. I følge Øyvind Westby er disse ni de beste vi har i landet – i alle fall i Oslo.

Hvor mange av Satyricons komposisjoner har blitt tilrettelagt for blåsere til denne konserten – i tillegg til de tre fra ”Now, Diabolical”?

— Det blir langt flere enn de som ble skrevet for plata. Det blir også større arrangementer enn på ”Now, Diabolical”. I tillegg er det arrangert blåsestemmer til en rekke utvalgte låter hvor det fungerer spesielt godt – så denne konserten vil gå igjennom hele Satyricons musikalske historie, forteller Frost.

Urfemføring
Han kan også avsløre en helt ny komposisjon som er satt sammen i anledning denne spesielle konserten:

— Hele konserten starter med en spennende komposisjon som blåserne har laget. Den er arrangert med utgangspunkt i en rekke Satyricon-temaer, så det blir en helt ny opplevelse for publikum. Jeg har nettopp hørt den selv, og kan skrive under på at den låter knalltøft. Vi har selvfølgelig gitt noen kommentarer på hvordan vi ville ha den, men den låter så bra at vi ikke har hatt noe ønske om å komme med noen endringer. Så dette er helt og holdent blåsernes verk.

Men noe oppvarmingsband, det blir det ikke under lørdagens konsert:

— Nei, det hadde nok blitt nokså overflødig i denne sammenhengen, avslutter Frost.

Konserten “Hjallarhorn” er en del av Satyricons verdensturné, som vil pågå fra torsdag 2. november til et stykke utpå nyåret. Her er turnélisten:

Norge:
Lillestrøm – Martins Pub 2.11.2006
Hønefoss – Alfreds Pub 3.11.2006
Oslo – Gjallarhorn, Sentrum Scene 4.11.2006
Lillehammer – Bingon 10.11.2006
Trondheim – Samfundet 11.11.2006
Stavanger – Folken 15.11.2006
Bergen – Hulen 17.11.2006
Sverige:
Göteborg – Kåren 19.11.2006
Stockholm – Klubben 21.11.2006
Västerås – Prisma 22.11.2006
Malmö – KB 23.11.2006
Karlstad – Nöjesfabriken 27.11.2006
Umeå – House Of Metal 16.2.2007
Danmark:
Århus – Voxhall 24.11.2006
København – The Rock 25.11.2006
Australia:
Adelaide – The HQ 1.12.2006
Melbourne – The Hi Fi Bar 2.12.2006
Sydney – The Metro Theatre 5.12.2006
Brisbane – The Arena 6.12.2006
Japan:
Tokyo – Club Quattro 16.1.2007
Osaka – Club Quattro 17.1.2007
Nagoya – Club Quattro 18.1.2007

Publisert:

Del: