Martin Revheim og Tor Dalaker Lund er mennene bak årets Kongsbergjazz-program. Tirsdag ble det presentert på Bare Jazz i Oslo. De to herrer har mange fristelser i ermet. Av stjerner fra det store utland kan nevnes Dee Dee Bridgewater, Chick Corea & Touchstone, John Zorn og Henry Grimes trio. Den hjemlige kontingenten er heller ikke snau. Jon Balkes Magnetic North Orchestra, grand old lady Nora Brockstedt, Ingebrigt Flaten og Gåte er blant dem. Her er mer om dem, og mange, mange andre.

Nora Brockstedt, fra varangerfestivalen.no, foto: Bjarne Riesto

En av sin generasjons største jazzsangerinner, DeeDee Bridgewater, åpner festivalen både i festivalgata og i Kongsberghallen. Bridgewater viderefører arven fra Sarah Vaughan og Ella Fitzgerald.

Fra friimpro-land får Kongsberg besøk av Alexander von Schlippenbach trio. Denne tyske improvisatoren har blant annet tidligere gjestet All Ears-festivalen. Schlippenbach har spilt med Paul Lovens (trommer) og friimprovisasjonsguruen Evan Parker (saksofon) siden 1970. Bunnsolid og overraskende improvisasjon, melder festivalen.

Trompeter Arve Henriksen ga i fjor ut sin andre soloplate på Rune Grammofon. Her nøyde han seg ikke bare med å spille trompet, men han debuterte også med stort hell på vokal, i klanglig dialog med instrumentet. På samme konsert møter du også gitaristen Marc Ducret sammen med den unge, norske vokalisten Sissel Vera Pettersen.

Om konserten med pianisten Brad Mehldau skriver Revheim og Lund at møtet mellom en mann og et piano ofte er som møtet mellom mannen og havet. Drama, store fakter, store tanker. Men mannen vet tydeligvis hva han holder på med. Pressen har tidligere skrevet om en “gledesfylt lytteropplevelse”, “en følsom gutt som spiller genialt vakre melodilinjer” og “en av verdens viktigste pianister” .

Ingen ringere enn Chick Corea, medbringende fire andre musikere som utgjør det nye bandet Touchstone, går også på scenen i Kongsberg. Visstnok skal stilen få oss til å tenke på den legendariske Corea fra den tiden han lagde platen ‘Spain’.

Norske Fe-mail deler en konsert med amerikanske Wolf Eyes. Mens Wolf Eyes etter sigende blander rockeingredienser i miksmaster, er Fe-mail kjent for sin syklubb av kabler som binder sammen sinusgeneratorer, spilledåser og alskens analoge og digitale ting og tang, ved siden av horn og stemmebånd.

Fjorårets Vital-prisvinner Ingebrigt Håker Flaten har fått sette sammen sitt drømmeband: Gitarist Anders Hana – i følge programmet en krysning mellom Tommy (han med tigeren) og Jim O’Rourke, den svenske trommisen Fredrik Rundqvist og norske Klaus E. Holms saksofon.

Den afroamerikanske perkusjonisten Hamid Drake utvider trommesettet med kubanske, indiske og afrikanske instrumenter, og typisk for rutinerte improvisatører har han rukket å spille med så mange spennende musikere at festivalen gir opp å ramse dem opp. Til Kongsberg kommer han imidlertid sammen med den norske saxofonisten Petter Wettre.

Henry Grimes forsvant på slutten av sekstitallet etter å ha spilt med blant andre Albert Ayler og Don Cherry. I over tretti år trodde alle han var død. Så ble mannen visstnok funnet på et motellrom i Los Angeles i 2002 og fikk etter hvert en ny bass. Nå står han på scenen i Kongsberg med sin nye, plateaktuelle trio.

Gamle, unge Nora Brockstedt som plutselig jazzdebuterte til unison begeistring fra alt fra unge Trondheimsutdannede vokalister til anmeldere, deler en konsert med kabaret- og jazzvokalist Hilde Louise Asbjørnsen. Om sistnevnte skriver Knut Borge at han aldri kommer til å slutte å gruble over hvor hun tar alt sammen fra.

John Zorn er anerkjent både som produsent, komponist og utøver. Han har produsert Mike Pattons Mr. Bungle, han har skrevet verker for strykekvartetten Kronos Quartet – og han har en lang karriere innenfor kompromisssløs og original jazzmusikk. Med Acoustic Masada spiler han en poetisk blanding av jødisk folkemusikk og jazz.

Jon Balke og hans Magnetic North Orchestra burde ikke behøve noen nærmere presentasjon, de har vært på norsk jazz – og crossovers øverste hylle siden første utgivelse på plateselskapet ECM. Bandet er satt sammen av en rekke store navn, blant andre Per Jørgensen og Fredrik Lundin. Kongsberg kaller det en behersket og tankefull form for kammerjazz.

Ellers blir det også besøk av Anders Hana i Avanthagen, sammen med amerikaneren Ken Vandermark. En annen aktiv improgitarist dukker også opp. Ketil Gutvik leder en kvintett som blant annet har med seg Håkon Kornstad og Ole Morten Vågan. Anders Hana dukker også opp solo i en konsert han deler med Martin Tétreault. Martin Tétreault kommer fra Canada, og spiller på platespillere og alle andre dupeditter som gir lyd. Han har holdt på siden 80-tallet, og samarbeidet med blant andre Kevin Drumm og den japanske legenden Otomo Yoshihide.

Kongsberg har også hentet Marilyn Mazur fra vårt danske broderland. Hun kommer nok med sin fengende blanding av søkende jazz, rock og verdensmusikk. Rundt seg har hun størrelser som Audun Kleive og Eivind Aarset.

Da BBC skulle anmelde Motifs debutplate fra i fjor, innledet anmelderen med, på en nærmest oppgitt måte, å erklære “enda et norsk band med unge, vindunderbarntalentfulle musikere som har begått en utrolig bra plate”. Medlemmer fra blant annet Jaga Jazzist, Bugge Wesseltoft’s New Conception Of Jazz og Come Shine.

I den andre enden av aldersskalaen kommer veteranene Otis Taylor og Lucky Peterson med blues, soul og funk.

Eldbjørg Raknes har komponert musikk for barn basert på tekster av Torgeir Rebolledo Pedersen. Forestillingen er fri i formen, og tar barna med på en fargerik lekereise med Stian ”Reodor Felgen” Carstensen og Siri Gjære.

Paal Nilssen-Love kommer i samspill med Ken Vandermark. Skjørt, temperamentsfullt og personlig, på høyde med de beste kjærlighetsforhold, reklamerer festivalen.

Ellers får gruvebyen også besøk av Ytre Suløens Jass-ensemble. Siden 1973 har denne gjengen fra Sunnmøres ytterste kyst spilt tradisjonsrik jazz i New Oreans-stil. “Suløen-sounden” har brakt bandet gjennom nærmere 20 plateinnspillinger, til både New Orleans og Tanzania. Ytre Suløen ledsages av sangerinnen Tricia Boutté fra New Orleans.

Ute i gata har Kongsberg hentet Rico, populær gatesanger fra Berlin. Han spiller sine faste konserter i bydelene Friedrichshain og Prenzlauer Berg. Han spiller gitar, perkusjon, fløyter og harmonica og synger og rapper. Og han komper seg sjøl ved å spille inn sine egne lyder for så å spille det av og så spille oppå det igjen. Du vil se Rico i gata hver dag, Berlin i Kongsberg.

Flere programhøydare fra Kongsberg finner du her

Publisert:

Del: