2005-festivalen er Norges største ungdoms- og barne-festival, der mer enn 12 000 unge korpsmusikanter for tiden setter sitt preg på Ekeberg og hovedstaden for øvrig. I tillegg opptrer en rekke av Norges fremste brassband og militærmusikere, samt artister som Ravi, Wig Wam, Ole Edvard Antonsen og Morten Abel. I morgen kveld er det stor gallakonsert i Oslo Konserthus, der bl.a. en uroppføring av Magnar Åm står på programmet.

Forsvarets Stabsmusikk (Foto:www.fsmk.no)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Fredag kveld inviterer Norges Musikkorps Forbund til gallakonsert med urfremføringer og variert program. Da entrer Forsvarets Stabsmusikkorps (FSMK), et blåseensemble av høy internasjonal klasse, scenen i Oslo Konserthus. Med seg har de Eikanger-Bjørsvik, et av Europas fremste brassband, og vår internasjonale stjernesolist Ole Edvard Antonsen.

— På konserten vil publikum få oppleve ypperste kvalitet av blåsemusikk der noen av Norges mest anerkjente komponister står på programmet. Ikke rart at Oslo Konserthus allerede er utsolgt, sier en fornøyd Tone Sæle i Norges Musikkorpsforbund.

Janitsjar og brass spiller hver sin avdeling, og FSMK har fått æren av å innlede kveldens konsert.

— I disse tider, med trange kår for våre forsvarskorps, er det gledelig å høre Stabsmusikken i stor besetning med nyere norsk musikk på programmet, sier arrangørene.

Første avdeling byr på to nye verk. Åpningsverket er en av den norske modernismens milepæler: Arne Nordheims ”Canzona per orchestra”, hans egentlige internasjonale gjennombruddsverk fra starten av 1960-tallet. På konserten fredag kveld får verket sin premiere i symfonisk blåseversjon hvor den unge komponisten Øyvind Moe har stått for instrumenteringen.

Sentralt i konsertprogrammet står urfremføring av Magnar Åm sitt nye verk: ”Du bak du”, bestilt av NMF i anledning 2005-festivalen. Åm er en av våre mest travle komponister, og tidligere i år var han i søkelyset med ny fagottkonsert, fremført av Eirik Birkeland og Oslo Filharmoniske Orkester.

Første avdeling avslutter med det NMF omtaler som Øyvind Westbys briljante trompetkonsert fra 1989, et verk som i sin tid ble belønnet med Edvardprisen.

— Konserten ble komponert spesielt til vår internasjonale soloartist Ole Edvard Antonsen, og det er selvsagt ekstra gledelig at Ole Edvard også står på scenen fredag kveld som solist med FSMK.

Mens janitsjarkorpset har en lang tradisjon, er brassbandet et forholdsvis nytt fenomen i norsk musikkliv. Med sin opprinnelse i England på midten av 1800-tallet har sjangeren for alvor slått igjennom i Norge først de siste 30 årene.

— En ung ensembleform må utvikle sitt eget repertoar, og del av dette repertoaret skapes av musikere og dirigenter innad i bevegelsen. Konsertens andre avdeling gir eksempler på dette. Musikere tilknyttet Eikanger-Bjørsvik Musikklag har tilrettelagt og arrangert musikk hvor inspirasjonen er norske samle- og folketoner. Medvirkende her er dessuten Iver Kleive på orgel og Kirsten Hofseth som resitatør i verket ”Segn”. Som avslutning får vi høre Iver Kleives ”Nåde”, der komponisten kan oppleves i samspill med Eikanger-Bjørsvik, avslutter Sæle.

Om komponistene, slik Norges Musikkorpsforbund presenterer dem:

Magnar Åm er født i 1952 i Trondheim. Han er utdannet organist og kantor ved Bergen Musikkonservatorium og har studert komposisjon med Ketil Hvoslef i Bergen og Ingvar Lidholm ved Musikhögskolan i Stockholm. Han debuterte som organist i 1971. Sitt gjennombrudd som komponist fikk han med verket Bøn (1972) for strykere, kor og sopransolist. Han er komponist på heltid, nå bosatt i Volda, der han også arbeider med barne- og ungdomskor. Han har Statens Garantiinntekt.

Mye av Magnar Åms musikk er kjennetegnet av en polyfon, fritt dissonerende eller fri-tonal stil, med et fortettet ekspressivt og samtidig asketisk, innadvent tonespråk. Melodisk og eksperimentelt arbeid går side om side, og de musikalske elementenes bevegelser i det konkrete, tredimensjonale rom har spilt en stadig viktigere rolle.

Magnar Åms produksjon spenner fra vokal- og kammermusikk via elektro-akustisk musikk til store orkesterverk og multi-media. Av hans senere ting kan nevnes punkt null (1979-83), symfonien “min klode, mi sjel” (1982), klavertrioen Fritonale samtalar (1986), orkesterverkene” lyfter me som ein” (1986), “tidlaus energi” (1991), og let båten gli stille ut (1989) – som samlet danner symfonien “Nærare no”, og oratoriet “… og livet” (1990), som er identisk med musikken til Pilegrimsspillet, skrevet til Nidarosdomen i Trondheim.

Øivind Westby er født i Oslo i 1947, og er både musiker, dirigent, arrangør og komponist. Han studerte trombone med Paul Kristiansen i Oslo og har vært medlem av en rekke band og orkestre: NRKs Storband, Oslo Filharmonien, Den Norske Operas Orkester og Kringkastingsorkestret. Som dirigent har han hatt en rekke oppdrag i både inn- og utland.

Som komponist og arrangør er han selvlært. Han har fire ganger mottatt prisen “Årets verk” fra NOPA. Hans verker er ofte å høre i NRK. Som arrangør er han kjent for sin evne til å skrive i alle stilarter og for ulike besetninger som kor, strykekvartett, blåseensemble, symfoniorkester, band, storband osv. Hans originalkomposisjoner spenner over det samme brede instrumentarium.

Arne Nordheim hadde sitt internasjonale gjennombrudd som komponist på begynnelsen av 1960-tallet, og siden er verkene hans blitt fremført av verdens ledende orkestre og utøvere. I Norge regnes han for den komponisten som i dag har størst renome utenfor landets grenser. Nordheim er tett forbundet med tilblivelsen av musikalsk modernisme i Norge. Dette skjedde i en tid da norsk musikk stadig var influert av nasjonalromantikken.

Om kveldens utøvere:

Forsvarets Stabsmusikkorps (FSMK) er Norges største profesjonelle blåseorkester med 39 fast ansatte musikere. FSMK er etablert i Oslo og er Forsvarets viktigste representasjons-orkester. Korpset deltar ved parader og seremonier som arrangeres av Kongehuset, Regjeringen og Forsvaret og har representasjons-oppgaver både i Norge og utlandet. I tillegg har korpset en utstrakt konsertvirksomhet i Oslo-området, i både egen og andre institusjoners regi. Korpset holdt i 2004 åpningskonserten for Ultimafestivalen og samarbeider også bl.a. med Den Norske Opera, Norges Musikkhøgskole, Stiftelsen Akershus Festning for Kunst og Kultur, Oslo Kammermusikk Festival, Skolesjefen i Oslo og Foreningen Ny Musikk.

Korpset holder et meget høyt kunstnerisk nivå og behersker de fleste genre, klassisk og samtidsmusikk, så vel som jazz og populærmusikk. FSMK har ingen fast tilsatt dirigent og engasjerer på prosjektbasis både norske og utenlandske anerkjente dirigenter. Korpsets innspillinger har mottatt gode kritikker både i Norge og utlandet.

Eikanger-Bjørsvik fra Nordhordland har i en årrekke vært ett av Europas ledende brassband. Stor spennvidde i repertoaret framført med høy musikalsk kvalitet har gjort ensemblet kjent langt utover landegrensene.

Ensemblet har fått en plass i festivaler som aldri før har prioritert korps: I 2002 framførte de “Lux Aeterna” med dansekompaniet Carte Blanche under Festspillene i Bergen. Balletten av Jo Strømgren var åpningsforestilling i festivalen og fekk særdeles gode kritikk. Forestillingen ble også satt opp i Sandnes i Rogaland og under Olavsdagene i Trondheim samme år. Eikanger-Bjørsvik har i senere år vært på programmet i Vossajazz, Autunnalen – festival for ny musikk, Dei Nynorske Festspela, Mediefestivalen i Bergen og Saddleworth Festival of Music and Arts.

Foruten Norge har korpset turnert i England, Skottland, Wales, Danmark, Sveits, Nederland og Belgia samt utgitt en rekke CD-er. Den høye kvaliteten til Eikanger-Bjørsvik har ført til at ensemblet, som første korps, i 2005 mottar ensemblestøtte fra Norsk Kulturråd.

Dato: 24. JUNI KL 19.30
Sted: Oslo Konserthus
Aktører: Forsvarets Stabsmusikkorps, Eikanger-Bjørsvik, Ole Edvard Antonsen, Iver Kleive.

Mer om 2005-festivalen kan du lese på denne lenken fra Norges Musikkorps Forbund, eller ved å følge lenkene nedenfor.

Publisert:

Del: