Torsdagens Norwegian Night på Popkomm-messen i Berlin kan vanskelig karakteriseres som noe annet enn en suksess. Fulle hus, sterke konserter og et stort innslag av internasjonale bransjedelegater på de norske showcasene. – Flere internasjonale delegater som Ballade snakket med i etterkant av konserten framholdt Kaizers Orchestra som høydepunktet så langt i festivalen, skriver MICs Thomas Lauvland Pettersen i denne rapporten.

Kaizers Orchestra_Popkomm2006 (Foto: Thomas Lauvland Pettersen/MIC)

Av Thomas Lauvland Pettersen

Denne uken har musikkmessen og festivalen Popkomm gått av stabelen for tredje gang i Berlin. Messen som tidligere ble arrangert i Köln har blitt en av den internasjonale musikkbransjens viktigste møtepunkter. Etter en tilbakegang i antall deltagere peker nå kurvene oppover igjen og Popkomm fremstår nå som en stadig sterkere utfordrer til Midem i Cannes. Økningen i antall utstillere og deltagere kan tolkes som et tegn på en viss optimisme i en bransje som har vært ute i hardt vær de siste årene med stadig synkende salgstall. Økt omsetning i kjernemarkeder som Storbritannia og USA, økende inntekter i live-markedet og muligheter for inntekter fra nye teknologiske plattformer som for eksempel nedlasting av musikk til mobiltelefoner gir grunn til en viss optimisme for de kommende årene.

Quad-play
Årets buzzword på teknologifronten er Quad-play, et uttrykk som beskriver sammensmeltningen av bruk av bredbåndstjenester, fasttelefoni, mobilbruk og TV til ett brukergrensesnitt. Tanken er at brukerne skal være i stand til å konsumere underholdningsinnhold uavhengig av hvilken plattform man benytter seg av.

Bransjens håp er at dette skal gjøre det lettere å selge musikktjenester som for eksempel abbonementsavtaler der brukeren betaler en fast sum per måned og får fri tilgang til nedlasting på mobil eller via bredbånd.

Paul Brindley, leder av det britiske konsulentselskapet MusicAlly gir Ballade sine spådommer for den nærmeste framtid:

— Sosiale nettverks-siter som Myspace vil fortsette å dominere folks nettbruk i lang tid framover. Myspace vil nok holde på sin ledelse men video-siten Youtube tar raskt innpå og kan komme til å overgå Myspace i popularitet. Quad-play kommer til å være viktig for musikkbransjen – endelig ser vi at de ulike teknologiske plattformene smelter sammen til noe som kan bli et helhetlig brukergrensesnitt.

— Abonnementsordninger for musikknedlasting har et potensial for økt bruk men brukere har vært skeptiske til å ta disse tjenestene i bruk. Disse tjenestene må markedsføres på en annen måte enn i dag og vil nok ikke ta av før Quad-play er en realitet for den jevne bruker. Markedet for ringetoner vil avta raskt i tiden som kommer og vil til en viss grad bli erstattet av full-track nedlasting på mobiltelefoner.

— Microsofts nye musikkspiller Zune ser ut til å være et lovende produkt men få tror at den noen gang kommer til å bli noen iPod-killer. Langt viktigere for musikkbransjen vil nok den nye XBox 360 være. Markedet for nedlasting, både på mobil og via bredbånd, vil øke moderat i tiden fremover – vi vil nok ikke se noen revolusjon i forhold til folks nettvaner men en viss økning i lovlig nedlasting vil skje. Vi tror også at plateselskaper i tiden som kommer vil tillate brukere å gjøre lovlige mikser/mash-ups av låter de har lastet ned. Brukere ønsker å personalisere sitt underholdningsinnhold på sine PCer, Mac eller iPod og da må man tillate at folk gjør sine egne høyst personlige remikser som igjen kan spres på sosiale nettverks-siter som Myspace. Vi tror også at vi vil se en viss økning i bruken av reklamefinansierte nedlastingstjenester som Universals satsning på SpiralFrog – en tjeneste som tilbyr gratis lytting mot at brukerne godtar reklame-spots og annonser. Vi tror ikke at disse tjenestene kommer til å bli massive suksesser, men en viss del av brukermassen vil godta å høre på litt reklame for å få lastet ned musikken sin gratis.

Det bør også nevnes at den norske nettpublikasjonen Playmusicmagazine.com i år var nominert til den prestisjetunge utmerkelsen IMEA (Innovation in Music & Entertainment Award). Prisen gis til det selskap som juryen anser har den beste og mest innovative forretningsideen, har den beste entrepenør-ånden eller rett og slett det beste produktet innenfor musikk og underholdning. Playmusicmagazine ble tildelt en ”special mentioning” av juryen som mente at nettmagasinet var preget av en høy grad av kreativitet og utmerket presentasjon.

Maria Mena sjarmerte SonyBMG Tyskland
Popkomm er ikke bare salgsmesse, bransjeprat og seminarer, Popkomm er også en live-festival som setter sitt preg på Berlin i disse sommervarme septemberdagene.

Først ut av de norske artistene var Maria Mena som på onsdag gjorde en kort showcase på SonyBMG Tysklands kveld på festivalsenteret Kulturbräuerei i bydelen Prenzlauer Berg. Maria Mena leverte et selvsikkert sett med en god porsjon tongue-in-cheek sjarm. Et kort 25-minutters sett gir ikke den helt store konsertopplevelsen for undertegnede, men et ¾ fullt konsertlokale og et publikum som ser ut til like det de hører bør gi karakteren godkjent.

SonyBMG toppene på VIP-balkongen så i hvert fall ut til å like Maria Mena – mye hodenikking og brede smil der i gården. En tysklandssatsning kan nok være på vei.

Stinn brakke for Kaizers & co.
Torsdag kveld var det duket for Norwegian Night– en storsatsning i regi av Music Export Norway og Popkomm på Kulturbräuerei Kesselhaus’ to scener.

Med Kaizers Orchestra i front var dette en event som i høyeste grad var en snakkis blant de internasjonale delegatene. Allerede klokka 8 var oppmøtet bra og utover kvelden var konsertlokalet fullt med flere hundre innenfor døra. En egen VIP-avdeling for internasjonale delegater ble utover kvelden fylt opp av mange nøkkelpersoner innenfor media, platebransje og live-marked.

Park, Cloroform, Larsen, Adjagas, WE
Karin Park var hadde den utakknemlige jobben med å åpne ballet. En litt forsiktig og famlende start og unødvendig klønete kommunikasjon med publikum trekker litt ned for helhetsopplevelsen for undertegnede. Låter som ”Bachelorette” og ”Superworldunknown” sitter imidlertid der de skal og bedrer inntrykket. Ok, men ikke magisk akkurat. Publikum ser imidlertid ut til å like det, bra applaus og godt oppmøte på slutten av settet.

Det var langt mer kraft i Cloroform som var neste band ut på Kesselhaus’ hovedscene. Cloroform har turnert flere ganger i Tyskland og det var tydelig at mange av publikummerne var kommet for dette bandet alene. Og Cloroform leverte varene. Ikledd oransje overaller gir John Erik Kaada, Øyvind Storesund og Børge Fjordheim jernet fra første takt og serverer psychopunkjazz av ypperste merke. Sterkt. Tilløp til frenetisk dansing foran scenekanten og anerkjennende nikk fra de internasjonale delegatene på VIP-balkongen – dette lover bra.

En sommer fylt av mange festivaljobber har gjort Marit Larsen og hennes backingband selvsikre. Denne selvsikkerheten blandet med Larsens ungpikeaktige-men-også-autoritære sjarm gir en pakke som går hjem hos de fleste. Når Marit Larsen tar fram mandolinen, gir publikum det søteste smilet i Berlin denne kvelden og setter i gang ”Don’t Save Me” har hun oss. Sjarm og tilstedeværelse og låter som sitter 100 % gir pluss i boka – et stort framskritt fra Larsens konsert på Øya-festivalen i august.

Animal Alpha var neste band ut. I sedvanlig stil kjører Agnete & co. ut i 100 fra første takt. Som så ofte før står ”Bundy” ut som settets sterkeste låt – bandet kunne trenge enda en höjdare av samme kaliber. Uansett, pluss i boka for en bra gig – publikum er med hele veien, noe som lover bra for Europasatsningen som kommer i løpet av det neste året.

Adjagas frontet av joikeren Lawra Somby stilte med ny besetning for anledningen. Litt usikker og noe famlende i start samt noen partier som var vel søtladne trekker noe ned. Adjagas representerer en utrykksform som man ikke finner så mye av på Popkomm – i en overflod av pop, rock, elektronika og hip-hop var det behagelig å få servert et noe mer nedtonet lydbilde. Avslutningslåta ”Mun ja Mun” setter punktum på en verdig måte og bedrer helhetsinntrykket.

I kjent stil kjører We i vei med sin intergalaktiske biker-rock på hovedscenen. Det er positivt å høre at bandet åpner opp lydbildet noe – mer space-rock og mindre tradisjonell riffing er bra. Publikum er med – stjerne i karakterboka til We for bra utført jobb.

Keiserne av Berlin
Det er ikke til å komme fra at hoveddelen av publikum var kommet for å se ett band – Kaizers Orchestra. Lenge før Janove Ottesen & co. entrer scenen var salen fylt til trengsel av publikum og VIP-tribunen tett befolket av internasjonale bransjefolk – Kaizernes live-rykte har nådd langt ser det ut til. Og Kaizers leverer varene. Vi får alle de klassiske hitsene på rekke og rad, det hamres på oljefat til blodet renner, Janove klatrer på sceneriggen og kaster seg ut blant publikum og bassist Øyvind Storesund leverer en fantastisk kontrabass-med-vreng-og-bue solo.

Når Janove Ottesen synger ”Kontroll på Kontinentet” har han nettopp det: Kaizers eier Berlin i 45 minutter og forlater publikum og internasjonal bransje sultne på mer.

Flere internasjonale delegater som Ballade snakket med i etterkant av konserten framholdt Kaizers Orchestra som høydepunktet så langt i festivalen.

Hopper etter Wirkola
Bjørn Berge og Bermuda Triangle får den tunge oppgaven med å hoppe etter Wirkola – det skal noe til for å toppe Kaizernes kraftdemonstrasjon. Berge skal få honnør for å klare å holde på en del av Kaizer-publikumet til tross for at hans utrykk er langt fra like kraftfullt.

Bermuda Triangle stiller med ny besetning, DJ Ariane har sluttet og Alex Møklebust (Seigmenn) og Agnete Kjølsrud (Animal Alpha) er ikke med i det nye live-bandet. Framføringen av låtene er da også litt usikre og nervøse – det bedrer seg utover i settet men helhetsopplevelsen er ikke 100 % fullkommen. Flere spillejobber vil nok få bandet tilbake i vant form.

Fredag er Popkomms siste dag og en norsk artist gjenstår på live-programmet, den Berlin-baserte singer-songwriteren Einar Stenseng som skal gjøre showcase på Kulturbräuereis NBI-scene.

Publisert:

Del: