Interessene til norsk musikkbransje skulle ikke bare ivaretas på møter og i forhandlinger på Popkomm – den nasjonale ære skulle også forsvares på klubbene. Norske band gjorde det sterkt på scenene i Köln der Ai Phoenix, Amulet, Bugge Wesseltoft & Sidsel Endresen, Camaros, Motorpsycho, Poor Rich Ones, Surferosa og The Jessica Fletchers fylte opp klubbene og fikk publikum til å rope etter mer.

Surferosa

Zoom-turneen hadde lagt inn et stopp i Köln, og på den intime og svette Underground Club leverte de norske bandene Camaros, Surferosa og Jessica Fletchers sterke og imponerende konserter som nok en gang demonstrerte at Norge er i siget.

Å påstå at Underground var fylt av internasjonal platebransje og media vil være en overdrivelse. Hoveddelen av publikum bestod nok av norsk bransje og lokale stamgjester. Likevel må kvelden sies å være vellykket – kondensen rant fra veggene, det lokale publikum skrek etter ekstranumre og Surferosas Mariann fikk nye, tyske medlemmer til sin fanklubb. Zooms primus motor Vegard Strømsodd smilte lykkelig og var kjempefornøyd med tre sterke konserter og fullt lokale.

Camaros leverte et seigt, selvsikkert og meget svett sett. Bandets ukompliserte og ærlige rawk passet godt på Underground og det var helt tydelig at låtene gikk hjem hos det lokale publikumet. Temperatur og luftfuktighet nådde etter noen få minutter et nivå som minnet mer om sørstatene i USA enn Tyskland, noe som kledde både bandet og låtene. Det står respekt av Camaros utholdenhet og styrke – ikke alle ville klart å gjennomføre en så sterk konsert under slike forhold.

Surferosas konsert var en ren maktdemonstrasjon. Med usvikelig tro på egne evner og en utstråling av en annen verden hadde bandet full kontroll fra første til siste låt. Bandet gikk ut hardt med “Disco Love” og “Lucky Lipstick” først – sine hittil største radiohits. De fem stilsikre og energiske medieyndlingene fulgte så opp med mindre kjente låter som ikke manglet verken appell eller trøkk. Surferosas Mariann uttrykte etter konserten: “Jeg er gjennomvåt av svette og totalt lykkelig. Det har vært en gammel drøm å få spille i Tyskland og nå er vi her endelig!” Det tyske publikummet reagerte med en blanding av sjokk og eufori og kvitterte med trampeklapp og høylytte krav om ekstranumre. Marianns fanklubb fikk sine første entusiastiske tyske medlemmer som krevde både autografer og løfter om nye konserter.

Det var Jessica Fletchers som skulle avslutte kvelden med sin klassiske pop med sterke sekstitalls referanser. Nok en gang ble konsertlokalet fylt opp, luftfuktigheten steg og i det Jessica Fletchers avsluttet til trampeklapp var kvelden i boks. Zoom kune loggføre nok en vellykket kveld.

Fredagens konsert med Bugge Wesseltoft og Sidsel Endresen var for mange en behagelig kontrast til det generelle lydnivået på Popkomm. I et fullstendig fullsatt klubblokale, fremførte de to et vart, intimt og følelsesladet sett som ble mottatt med jubel fra et takknemlig publikum. For det tyske publikum var dette en forsmak på hva som kan ventes på en lengre turne i september. Publikum som Ballade snakket med var meget godt fornøyd med konserten og flere fremhevet duoens unike og lavmælte uttrykk.

Et annet band som samme kveld spilte for fullt hus var Ai Phoenix. Bandets tyske plateselskap Glitterhouse Records var strålende fornøyd med kvelden – mer enn 600 mennesker hadde trykket seg sammen i et trangt, varmt og svett lokale. Ai Phoenix’ lavmælte låter fant et lyttende publikum som trosset varmen for å oppleve et bergensband gav mye av seg selv. Claes Olsen fra bandets norske plateselskap Racing Junior var også strålende fornøyd. “En fantastisk konsert!” var Claes’ enkle kommentar.

Også Amulet klarte å fylle klubben de spilte på. Fryktløst og med energinivået på max gikk bandet hardt ut og holdt intensiteten oppe hele konserten igjennom. Med vokalist Torgny Amdam i front gjennomførte Amulet en konsert som fremstod som et eksempel på perfeksjonert hardcore. Bandet er selvsikkert og presist og hadde full kontroll på publikum fra start til slutt.

På Bizarre-festivalen som avholdes utenfor Köln var Turbonegro, Motorpsycho, Gluecifer og Röyksopp i aksjon. I følge rapporter fra ekstatiske norske festivaldeltagere var Turbonegro konserten en suksess. Mer enn 40 000 publikummere fikk se et Turbonegro i storform og etter sigende var klimakset totalt da vokalist Hank von Helvete fikk alle til å stemme i på “I got erection” og “Get it On”.

I tillegg til å spille på Bizarre-festivalen gjorde Motorpsycho også en suksessfull jobb på E-Werk, en av Popkomms klubbscener. Det var Poor Rich Ones som avsluttet den norske konsertoffensiven i Köln og i likhet med de foregående bandene klarte også disse å fylle konsertlokalet. Et sterkt punktum for en sterk norsk uke i Köln.

Skal man konkludere den norske innsatsen på konsertfronten kan det sies slik: Alle bandene klarte stort sett å fylle opp klubbene de spilte på og de leverte alle svært gode konserter. Den internasjonale musikkbransjen var imidlertid ikke sterkt tilstede på konsertene. Publikummet var dominert av norsk bransje og lokale gjester mens media, A&R representanter, og agenter fra ikke-norsk musikkindustri stort sett glimret med sitt fravær. Dette må imidlertid ikke overskygge det faktum at de norske bandene spilte glimrende konserter og skapte en norsk profil preget av kvalitet, integritet og en stadig økende grad av autoritet.

Publisert:

Del: