7. januar tyvstarter årets versjon av All Ears-festivalen, en festival ene og alene dedikert til improvisasjonsmusikk. Hovedinitiativtager er den evig energiske trommeslager og perkusjonist Paal Nilsen-Love og festivalen kan by på det meste av det beste fra den norske improvisasjonsmusikkscenen, samt enkelte store utenlandske navn. Av våre hjemlige artister kan vi særlig nevne Håkon Kornstad, Hild Sofie Tafjord, Ivar Grydeland, Ketil Møster, Morten Olsen, Ingebrigt Håker Flaten, initiativtager Nilssen-Love og mange flere. Nytt av året er at dans og videokunst også er blitt inkludert i festivalen. – Vi har i år inkludert flere elementer fra folk som driver med improvisasjon i andre medier også, forteller Nilsen-Love entusiastisk.

Paal Nilssen-Love, live

Av Kyrre Tromm Lindvig

Paal Nilssen-Love prater fort, men presist i et lite telefonintervju Ballade fikk sneket inn i hans hektiske hverdag. Han er, sammen med Maja Ratkje og Lasse Marhaug, styremedlem i en festival som på tross sin korte levetid (årets er den tredje i rekken), har fått stor betydning for det norske miljøet rundt improvisasjonsmusikk. Denne ofte kompromissløse musikken er i ferd med å få øket oppmerksomhet her til lands, ikke minst på grunn av dets høyt profilerte utøvere.

— I år er også pressen med på laget, vi har fått litt dekning allerede, og mer vil det bli. Denne musikkformen har vokst seg såpass viktig at media i økende grad har fått opp øynene for denne musikkformen generelt og All Ears-festivalen spesielt, sier Nilssen-Love.

Noe av særpreget med All Ears festivalen er det genreovergripende programmet, noe Nilssen-Love påpeker har med styrets sammensetning å gjøre.

– Vi er tre personer som jobber med det samme men fra forskjellige innfallsvinkler. Dette gjør at bookingen blir mer dynamisk, vi får både et bredere spekter og krassere krysninger, lover han.

I Norge har improvisasjonsmiljøet særlig utmerket seg med å være meget genreovergripende, både musikere med bakgrunn fra jazz, samtidsmusikk og elektronisk musikk finner sammen i stadig nye konstellasjoner. Kan vi snakke om en egen norsk retning innen improvisasjonsmusikken?

— Både ja og nei. Lasse Marhaug sa til meg at siden miljøet for elektronisk musikk er så lite her i Norge er det naturlig å jobbe med andre stilarter også. Og på mange måter kan man nok også se improvisasjonsmusikken som en motreaksjon på de andre trender som har eksistert i Norge, for eksempel den såkalte ECM-jazzen og swing-jazzen. Men å si at dette er spesielt for Norge blir noe misvisende, det skal ikke underslåes at samarbeidet med utenlandske musikere er meget avgjørende for hvordan denne stilen har utviklet og fortsetter å utvikle seg, forklare Nilsen-Love.

Han fremhever videre betydningen av et utested som Blå i Oslo som en viktig arena for å nå frem til publikum.

— Blå er et meget inkluderende sted, der publikum blir eksponert for mange forskjellige stilarter. Dette medfører at både publikum og musikere utvider sin horisont, dette har vært meget viktig for improvisasjonsmusikken. Som en gjenspeiling av denne utviklingen rommer All Ears festivalen også mye forskjellig, men hovednevneren er at alt handler om improvisasjon, sier Nilsen-Love.

Årets program, som i tillegg til våre lokale krefter også rommer legendariske internasjonale navn som pianist Alexander von Schlippenbach, trommeslager Raymond Strid, trombonist Paul Rutherford og saxofonist Peter Brötzmann, byr på en kombinasjon av faste ensembler og musikere som spiller sammenfor første gang.

— I utgangspunktet hadde vi planlagt å ha ca. 30 % faste ensembler, 30 % ad-hoc besetninger og 30 % solokonserter. Grunnen til dette var at vi ville at publikum skulle ha muligheten til å både høre ensembler som har rendyrket sin egen stil og folk som spiller sammen for første gang. Dette fører igjen med seg nye muligheter, blant annet kan det bli nye ensembler av det senere, forklarer Nilssen-Love.

Årets All Ears festival finner sted mellom 15. og 18. januar og er i forhold til fjoråret blitt noe utvidet når det gjelder spillesteder: Det blir konserter på Blå, Munch-Muséet, Oslo Domkirke og Chateau Neuf. I tillegg til de ovennevnte artister kan man også fremheve Lotta Melin fra Sverige og videokunstner Gisle Frøysland , som opptrer sammen med japanske Emi Maeda på harpe og elektronikk lørdag 17. januar på Chateau Neuf, samt konsert med Lasse Marhaug og Nils Henrik Asheim i Oslo Domkirke torsdag 15.januar.

Fullstendig program og presentasjoner av artistene finner man i en egen Ballade-artikkel (se lenke nedenfor), eller man kan konsultere All Ears’ egen nettside, www.all-ears.no

Publisert:

Del: