I serien Piano+, sammensatt av Håkon Austbø, byr Sveinung Bjelland, klaver og Tom Ottar Andreassen, fløyte på “Fransk eventyr” med verker av Ibert, Roussel, Debussy, Jolivet, Messiaen og Dutilleux.

Tom Ottar Andreassen 2007

Programmet rommer det beste innenfor fransk fløytemusikk fra det 20. århundre, og dessuten to verk for klaver solo, et preludium av Debussy og Dutilleux’ store klaversonate fra 1948 – et av de absolutte høydepunkt i det 20. århundres klaverlitteratur.Både Debussys “Syrinx” og Jolivets “Incantations”, begge for fløyte solo, understreker kveldens tema – det eventyrlige.

Om programmet, skriver Håkon Austbø følgende:

“Det eventyrlige som finnes i dette programmets tematikk, karakteriserer også prosjektet for å skape et genuint fransk uttrykk i musikken. Hele prosjektet startet med Debussy, som i kjølvannet av poesiens og malerkunstens befrielse fra romantikken, skapte et grunnlag for noe som skulle som skulle bidra til en total fornyelse innenfor europeisk musikk. Begge verk fra hans hånd i kveldens program har med eventyr å gjøre: Ondine, havfruen som hentes tilbake til vannets rike da hun ikke kan få den mannen hun ønsker, eller Syrinx, en annen nymfe som, forfulgt av Pan, forvandler seg til siv som han så lager en fløyte av…

Det overnaturlige, besvergende eller rituelle går igjen i de fleste stykkene i programmet. Ibert gjør det med sine lekende rytmer, Roussel med sin bruk av eksotiske skalaer – ttitelen “Fløytespillere” henviser til mytiske spillere av instrumentet.

Dette var også elementer som både Messiaen og Jolivet ønsket å hente frem igjen som en reaksjon på 1920-årenes neoklassiske idealer, og i det øyemed dannet de gruppen “Jeune France”. Jolivets “Incantations” (besvergelser) er nettopp beviset på dette. Begge hentet mye av sin inspirasjon fra fjerne kulturer (i likhet med Debussy), Messiaen dessuten fra fuglesangen, som han opptegnet direkte i naturen. “Svarttrosten” blir således en idealisering av svarttrostens sang, en syntese av flere hundre svarttroster som han noterte ned. Forøvrig er dette det første verket Messiaen skrev som utelukkende baserer seg på fuglesang.

Dutilleux’ musikk er like fargerik som velskrevet, men mer klassisk av konstruksjon enn de to foregående komponistenes. Begge verkene, og især den store klaversonaten, er blant de ypperste i fransk klaverlitteratur, hvor Dutilleux forener elementer fra hele denne eventyrlige epoken i fransk musikk.

Om utøverne
Det er to av Norges fremste utøvere i sin generasjon som presenterer dette programmet. Både Sveinung Bjelland og Tom Ottar Andreassen har i sin tid vunnet Rikskonsertenes konkurranse om lanseringsstøtte. Håkon Austbø satt ved begge anledninger i juryen, og overlater med glede podiet til sine yngre kolleger.

Sveinung Bjelland er født i 1970 og startet sine studier med Erling R. Eriksen i Stavanger. Han fortsatte deretter med professor Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og ved Hochschule der Künste i Berlin, hvor han avsluttet sine studier med høyeste karakter. Han har også studert med professor Jiri Hlinka i Oslo.

Bjelland ble i 1999 kåret til “Årets Unge Solist” av Rikskonsertene. Han har mottatt flere priser, deriblant Levin-prisen og Shell-prisen. Han vant også 2.pris samt publikumsprisen ved den 4. Nordiske Pianistkonkurranse i Danmark i 1995.

Bjelland har vært solist med en rekke orkestre som bl.a Oslo Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret, Stavanger Symfoniorkester, Trondheim Symfoniorkester, Orkester Norden og Hagen Philharmonisches Orchester, hvor han har samarbeidet med dirigenter som Philippe Herreweghe, Eliahu Inbal, Vladimir Verbitsky og Okko Kamu.

Han har gjestet Festspillene i Bergen nærmest hvert år siden 1996 og han har holdt solorecitaler i konsertseriene “Mesterpianistene” og “Norske Stjerner” i Oslo. Han har deltatt ved de aller fleste kammermusikkfestivalene i Norge, og har konsertert en rekke steder rundt om i Europa, både som solist og kammermusiker.

Sveinung Bjelland har gjort to kritikerroste innspillinger med Geirr Tveitts klaverkonserter for BIS, samt i serien “Les nouveaux musiciens” med klarinettisten Fredrik Fors for Harmonia Mundi. Han har sammen med Isa Katharina Gericke spilt inn albumet “Waldabendlust” på Simax, samt Mendelssohns konsert for fiolin, klaver og strykeorkester med Alina Pogostkin på Solclassics.
Hans nyeste soloinnspilling med soloverk for klaver av Scarlatti og Mendelssohn utkommer i januar 2006 på Simax Classics.

Bjelland er sammen med Isa Katharina Gericke kunstnerisk ansvarlig for Glogerfestspillene på Kongsberg.

Tom Ottar Andreassen studerte med Torkil Bye og hadde en storartet debutkonsert i 1993. Året etter ble han ansatt som solofløytist i Kringkastingsorkestret. Han har også vært solofløytist i Den Norske Operas orkester. Han er flittig brukt som solist, i forskjellige sammenhenger og med et omfattende repertoar. Han var Iona Browns foretrukne solofløytist i Det Norske Kammerorkester.

Tirsdag 27. mars, Parkteatret.
Dørene åpner kl. 19.30, konsertstart 20.00

Publisert:

Del: