– Det kan bli dårligere rutetilbud og noe færre flyavganger til Kristiansand, forteller Erlend Mogård-Larsen til Ballade. By:Larm-sjefen frykter likevel ikke at dette skal føre til større vanskeligheter med å få band og delegater over til den bløte kyststripe. Eller blir det stort fokus på den franske musikkscenen, der lokalt repertoar utgjør hele 54% av alle solgte plater, samtidig som man eksporterer rundt 12 millioner franske plater til utlandet. Samtidig strømmer det inn med demoer, der over 750 håpefulle band og artister har meldt seg på i kampen om å få spille.

Erlend Mogård Larsen

— I forbindelse med den usikre situasjonen for Braathens, som har vært en god støttespiller for oss de siste årene, er vi bare nødt til å avvente hva som skjer, sier Mogård-Larsen. – Mye avhenger av hva de statlige myndighetene velger å gjøre, men det er en del som tyder på at krisen for Braathens uansett ender opp med noe færre avganger mellom for eksempel Oslo og Kristiansand, samtidig som billettprisene vil stige noe. Men Kristiansand ligger jo nokså sentralt til, så vi regner med at mange delegater og artister uansett vil velge å ta toget, eller sette seg i egen bil.

På by:Larms hjemmesider kan vi ellers lese at det blir fransk fokus under årets arrangement i Kristiansand. Frankrike utmerket seg på 90-tallet ved å gå fra en eksport på 1,5 millioner plater i 1993 til 12 millioner i 1998. Frankrike er det femte største platemarkedet i verden og er det tredje største i Europa. Ca. 54 % av musikken som selges er lokalt repertoar. Thierry Vergon fra Centre Culturel Fançais i Norge forteller til by:Larms hjemmesider at det har vært en tydelig utvikling i den franske musikkindustrien.

— På slutten av 80 årene var de mest kjente franske artistene Charles Aznavour, Nana Mouskouri, Mireille Mathieu og Jean-Michel Jarre. Alle disse artistene rettet skytset mot et mer voksent marked. På 90-tallet skjedde det et generasjonsskifte og en endring av fokus i musikkbransjen. Artister som The Gipsy Kings, Mano Negra og Les Negresses Vertes spilte på alle de ulike musikalske elementene som finnes i den franske kulturelle smeltedigelen. Senere fortsatte utviklingen men nå innenfor den elektroniske sjangeren. Air, Daft Punk, Laurent Garnier, Superdiscount (Etienne de Crecy), Cassius, Modjo, Dimitri from Paris og St.Germain er alle eksponenter for en ny elektronisk bølge som har gitt opphav til uttrykket “The French Touch”. Vår siste store eksportartikkel er fortiden den world music inspirerte artisten Manu Chao.

Det offentlige spiller en sentral rolle i det franske musikklivet. Frankrikes nettverk av kulturattacher og kultursentre i nærmest alle land gir franske artister en unik kontaktflate mot utlandet. Selv i Norge har de en egen Radiostasjon og et kultursenter. By:Larm har invitert Frankrike til å presentere den franske filosofi, artister og bransje under arrangementet i Kristiansand. Der skal man få høre noe av bakgrunnen for den eventyrlige franske suksessen, lære den franske musikkbransjen bedre å kjenne, og få muligheten til å høre noen av de mest spennende artistene.

Men først og fremst handler by:Larm naturligvis om norske forhold – og norsk musikk. Øystein Ronander i by:Larm forteller at man hittil har fått inn ca. 750 bidrag fra band og artister som gjerne vil opptre under by:Larm LIVE.

— Det er som alltid varierende kvalitet. Noen artister befinner seg på et litt for tidlig stadium, noe holder rett og slett ikke mål, mens andre bidrag igjen er både bra og veldig bra. Det har ellers vært bra søkning fra band på Sørlandet, så det er tydelig at mange har lyst til å benytte denne sjansen til å vise seg frem.

Ronander forteller at alle slags stilarter er representert i det voksende berget av kassetter og CDer.

— Hovedtyngden ligger kanskje fremdeles på det du kan kalle indie-rock, som jo utgjør et miljø som har en tradisjon med å melde seg på denne type opplegg. Men ellers har vi fått inn alt fra jazz og techno til blues. En god del hip hop er det også blitt.

I det siste har media fokusert en del på at innvandrermiljøene ofte får liten oppmerksomhet når norsk platebransje skal treffe sine beslutninger – kommer by:Larm til å forsøke til å rette opp denne skjevheten?

— Vi har ikke mottatt noe inititativ fra slike miljøer, så det toget begynner kanskje å forlate stasjonen. De må i hvert fall selv ta kontakt med oss, om de ønsker at vi skal fokusere på det de representerer.

Ellers melder by:Larm at Jarle Savio har overtatt stafettpinnen fra Julie Forchhammer som ny festivalsjef. Jarle Savio har sin bakgrunn fra bookingansvarlig hos netopp Kroa i Bø. I dag sender han artister på turné rundt om i Norge i bookingselskapet Artistpartner, og har ellers vært en aktiv konsertgjenger i mange år.

Publisert:

Del: