Lørdag 5. juni er det igjen klart for stormønstringen Musikkens Dag – denne gang under navnet Musikkfest Oslo. Parallellt med Musikkfesten i hovedstaden foregår en konferanse med representanter fra ti norske byer, der siktemålet er å skape grobunn for en nasjonal musikkfest fra nord til sør første lørdag i juni hvert år. – Vi ønsker å legge oss nærmere opp til vår moderfestival, franske Fête de la Musique, og gjennomføre musikkfester over hele landet, forteller Fredrik Falch i Musikkfest Oslo, som omtaler arrangementet som musikernes egen gave til byen og innbyggerne.

Musikkens Dag, 2003. Utenfor Blå.

Av Arvid Skancke-Knutsen

Musikkfest Oslo – Musikkens Dag har sin bakgrunn fra det franske arrangementet Fête de la Musique som avholdes hvert år 21. juni. Idéen om verdens mest omfattende internasjonale musikkfestival ble klekket ut av daværende kulturminister i Frankrike, Jack Lange i 1982. Arrangementet kom til Norge etter et initiativ fra Oslo kommune i 1992.

— I år har vi skiftet navn til Musikkfest Oslo, fordi vi opplevde at mange som ikke har noe forhold til Musikkens Dag kanskje assosierer noe litt kjedelig med navnet, samtidig som det kan forveksles arrangementet Sangen og Musikkens Dag som finnes enkelte andre steder i landet, foreteller pressetalsmann Fredrik Falch. – Samtidig vil vi tilnærme oss navnet på vår franske inspirasjonskilde “Fete de la Musique” enda mer. For å sikre at alle kjenner igjen årets sikreste sommertegn vil Musikkens Dag beholdes som en undertittel en god stund til.

Musikkfest Oslo har også inngått et samarbeid med Hundreårsmarkeringen – Norge 2005, organisasjonen som skal stå for markeringen av unionsoppløsningen i jubileumsåret. Kombinert med velvillig tilskudd fra Oslo Kommune og Musikkverkstedordningen vil dette gi et samarbeid både publikum eller artister vil merke allerede i år, forteller arrangørene. Antallet scener, artister og aktiviteter blir større enn noen gang tidligere, samtidig som det hele fremdeles er alldeles gratis.

Musikfest Oslo forteller at Fête de la Musique, som på engelsk har fått navnet National Music Day, nå finnes i mer enn 100 land på verdensbasis. Mange av deltagerlandene har omfattende prosjekter for artistutveksling.

— Dette arbeidet foregår på øverste politiske nivå, men festivalen har solid forankring i “grasrota”, sier Falch. – Samtidig legges det vekt på at mest mulig skal foregå utendørs for å synliggjøre mangfoldet. Det skal også være gratis for publikum. De aller fleste artistene internasjonalt, og samtlige i Norge, opptrer vederlagsfritt. For å bli formelt godkjent som internasjonal arrangør av Fete de la Musique forutsettes det at festivalen legges til 21. juni. Dette har imidlertid vist seg vanskelig i Norge grunnet et annet feriemønster, samt at det har vært nødvendig å legge arrangementet til en helg. I de siste årene har vi valgt å legge oss fast på den første lørdagen i juni. Selv om MDO er sterkt inspirert av Fete de la Musique er vi med andre ord likevel ikke en del av denne bevegelsen.

Musikkens Dag har blitt arrangert flere steder i landet, og har hatt en sterk possisjon særlig i Stavanger. Det varierer imidlertid en del fra år til år hvilke byer som er med. Akkurat det vil helgens konferanse kanskje være med på å endre.
— Vi har et mål om å gå fra Musikkfest Oslo til Musikkfest Norge, sier Fredrik Falch. – Denne helgen har vi besøk av folk fra bl.a. Bergen, Bodø, Tromsø, Trondheim, Tønsberg, Haugesund og Stavanger. Forhåpentlig blir det en rekke Musikkens Dager rundt om i landet i 2005, som jo også markerer hundreårsjubileet for Norge som selvstendig stat. I hovedstaden står Musikkfest Oslo – Musikkens Dag meget sterkt. Antallet scener var i en periode oppe i 16, men av økonomiske årsaker ble antallet gradvis redusert på andre halvdel av nittitallet ned mot 10 stk. I 2002 vedtok imidlertid vårt styre at vi vil forsøke å komme tilbake til det gamle nivået slik at musikken virkelig synes i bybildet. Etter det har vi klart å øke størrelsen gradvis, og i 2004 har vi flere scener og aktiviteter enn noen gang før.

Oslo Kommune har som nevnt vært initiativtager til Musikkens Dag-konseptet, men det er som kjent ikke alltid at kommunen stiller seg like velvillig til det levende kulturlivet, samme hvor godt og gratis tilbudet til byens innbyggere måtte være. I år ble Oslos frivillige musikkliv kraftig provosert, da St. Hanshaugen og Ullevål bydel plutselig forlangte 75 000 kroner for leie av sceneplass.

— Det var en rimelig kraftig økning i forhold til fjoråret, da de skulle ha 2 500 kroner, bekrefter Falch. – Det hele skyldtes nok at bydelen ikke gjenkjente oss som en ikke-kommersiell aktør, som virkelig er med på sette fokus på det levende musikklivet i hovedstaden. Vi kom frem til en rimelig løsning til slutt, men det er klart mange av de lokale arrngørene ble ganske forbannet. Det kan jo ikke være sånn at kommunen gir med den ene hånden, og tar med den andre.

Interessen for Musikkfest Oslo er svært stor, og hvert år finner titusenvis veien ut i byens gater, torg og parker for å høre på musikk hele dagen. Pressesjefen selv er ikke noe unntak, til tross for tett med arbeidsoppgaver i forhold til avviklingen.

— Jeg skal i hvert fall prøve å få med meg Onkl P & Jaa9, som spiller på hip hop- og r’n’b-scenen i Rosenkrantzgate. Og Wibutee på Kontraskjæret er også noe jeg gjerne tar med meg. Men ellers vil jeg gjerne understreke at Musikkfest Oslo ikke primært skal være headlinernes dag. Det er veldig hyggelig at så mange høyt profilerte musikere stiller opp helt gratis, men det viktigste er nok likevel å fokusere på hele den bredden som finnes i musikklivet i Oslo i dag. Dette er musikernes egen gave til hovedstaden.

Blant de mange organisasjonene, utestedene og foreningene som er med på å gjøre lørdagens folkefest mulig, kan vi farten nevne Hausmania, Kraftverk, Last Train, Laget for Folkemusikk, Muddy Waters, Radiorakel, AKKS, Stovner Rockefabrikk, Café Mono, Internasjonalen, Blå, Mute, by:Larm, Musikk i fengsel og frihet, Den kulturelle skolesekken, AMUN, Oslo Musikkråd, Norsk Viseforum og Fri Musikkens Venner Nå!

Publisert:

Del: